המדינה בתגובתה לבג"צ של התנועה לאיכות השלטון הדורש ממינהל מקרקעי ישראל לאסוף נתונים לשם אכיפת מאות מיליונים בהפסדים לקופת הציבור עקב הפרת תנאי חכירה: בשנת 2008 יבוצע סקר נכסים מקיף במגרשי תעשייה שהוקצו בפטור ממכרז

המדינה בתגובתה לבג"צ של התנועה לאיכות השלטון הדורש ממינהל מקרקעי ישראל לאסוף נתונים לשם אכיפת מאות מיליונים בהפסדים לקופת הציבור עקב הפרת תנאי חכירה: בשנת 2008 יבוצע סקר נכסים מקיף במגרשי תעשייה שהוקצו בפטור ממכרז
בתגובת המדינה לעתירת התנועה לאיכות השלטון בעניין איסוף מידע על הפרת תנאי חכירה הודיעה המדינה כי "בכל הנוגע לקרקעות שהוקצו לתעשייה בפטור ממכרז, בכוונת המשיב לבצע במהלך שנת 2008, סקר מקיף במגרשי תעשייה שהוקצו בפטור ממכרז".
כזכור, התנועה עתרה לבג"צ באמצעות עוה"ד אליעד שרגא, ברק כלב ודניאל קֵירֹס בדרישה להוצאת צווים על תנאי נגד מנהל מקרקעי ישראל המורים לו לנמק מדוע לא יבצע סקר נכסים על קרקעות המוחכרות (ולחילופין המוחכרות לתעשייה ו/או בנחלות); מדוע לא יאסוף את המידע על קרקעות המוחכרות המצוי בידי רשויות מינהל אחרות; מדוע אגף הפיקוח במינהל לא יגיש למינהל דו"חות נתונים על השימוש בקרקעות באזורי תעשייה ומדוע המינהל לא יבצע תכנון פיקוח ויקים מערך שיסדיר הפיקוח והבקרה על הנעשה בקרקע שהוקצתה על ידו לתעשייה בפטור ממכרז (בג"צ 9706/06).
זאת, לאחר שבשני דו"חות של שני מבקרי מדינה פורסמה ביקורת חמורה ונוקבת על הפסדים של עשרות אם לא מאות מיליוני ₪ לקופת הציבור עקב הפרת תנאי חכירה, ועל כך שלא ייתכן שלמנהל מקרקעי ישראל אין תמונת מצב לגבי הפרות תנאי חכירה ואין לו נתונים כדי לגבש תמונת מצב. חמורה מכך היא העובדה שהמנהל כלל אינו אוסף נתונים והדבר אף לא נמצא על סדר יומו. בשני דו"חות המבקר נמתחה ביקורת על כך שהתירוץ כי שיקולים תקציביים מונעים איסוף נתונים אינו מתקבל על הדעת, נוכח המידע הרב הקיים בידי רשויות מנהל אחרות שניתן לקבץ מבלי לשלוח אנשים לשטח.
בנימוקיה בעתירה ציינה התנועה כי הסמכות המרכזית של מנהל מקרקעי ישראל היא "לנהל" את מקרקעי ישראל, לרבות אכיפת הזכויות החוזיות של הציבור ותנאי ההטבות המוענקים בקשר לנכסים אלה השייכים לציבור; כי חובתו של המינהל לשקול אכיפת תנאי החכירה, לרבות חובה לאסוף נתונים, שבלעדיהם לא ניתן להפעיל שיקול אמיתי. כן נטען כי אף לפי תורת הניהול, ללא איסוף נתונים, ניהולו של המינהל של 92% מקרקעות המדינה – אינו ניהול. על כן טענה התנועה כי אי איסוף הנתונים של מנהל מקרקעי ישראל אינו סביר באופן קיצוני. נטען כי היעדר הסבירות מתגבר נוכח העובדה שאף ראש סיעת הליכוד בנימין נתניהו כבר התבטא בפומבי שהשחיתות החמורה בישראל עלולה לכאורה להימצא במצבורי נכסים מרוכזים וללא שקיפות. בראש הרשימה של מצבורי הנכסים בישראל לפי נתניהו נמצא במנהל מקרקעי ישראל.
בתגובת המדינה לעתירה, הודיעה המדינה כי "בכל הנוגע לקרקעות שהוקצו לתעשייה בפטור ממכרז, בכוונת המשיב לבצע במהלך שנת 2008, סקר מקיף במגרשי תעשייה שהוקצו בפטור ממכרז" (סעיף 9 לתגובה). פרטיכל של דיון של המינהל בענין דו"ח מבקר המדינה ממועד סמוך להגשת העתירה, אשר צורף לתגובה, אינו כולל החלטה לערוך את סקר הנכסים, אלא שכעת, עם הגשת תגובת המדינה לעתירה של התנועה אשר דרשה בין היתר סקר נכסים, המדינה הודיעה כי אכן תערוך סקר כאמור.
נוכח, בין היתר, העובדה שטענות בתגובת המדינה סותרות לכאורה את אשר נקבע בדו"חות מבקר המדינה בענין כמות המידע בענין הפרות תנאי חכירה המצויה בידי המינהל והעובדה שהמדינה לא התחייבה להקים מערך פיקוח או לאסוף מידע המצוי בידי רשויות אחרות בענין השימוש בקרקעות, אין מקום להסתפק רק בסקר בשנת 2008 של נכסים בקרקעות לתעשייה שהוקצו ללא מכרז. מתגובת המדינה עוד עולה כי הוחלט, באופן מדאיג, כי יש "לטפל" בתופעה חמורה של הפרות תנאי חכירה (הפרות הנמשכות מעל 7 שנים) לא על ידי אכיפה, אלא על ידי מתן אפשרות "להכשיר" את ההפרה. הדיון בעתירה קבוע ליום 24.12.2007.