התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה לבדוק את המחדל לכאורה באבטחה בכניסה למחנות צה"ל

התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה לבדוק את המחדל לכאורה באבטחה בכניסה למחנות צה"ל
הפניה בעקבות כתבה שפורסמה היום, בעיתון ידיעות אחרונות ממנה עולה, לכאורה, כי מבקר מערכת הביטחון, תא"ל במיל' יוסי ביינהורן, הגיש לאחרונה דו"ח חמור במיוחד לרמטכ"ל רא"ל גבי אשכנזי, בנוגע לכשלים באבטחת מחנות צה"ל.
במכתבה מציינת התנועה לאיכות השלטון באמצעות עו"ד דפנה קירו -כהן כי בהתאם לכתבה שפורסמה היום, בעיתון ידיעות אחרונות עולה, לכאורה, כי מבקר מערכת הביטחון, תא"ל במיל' יוסי ביינהורן, הגיש לאחרונה דו"ח חמור במיוחד לרמטכ"ל גבי אשכנזי, בנוגע לכשלים באבטחת מחנות צה"ל. כפי שעולה מהכתבה, בדק מבקר מערכת הביטחון את סוגיית אבטחת המחנות, וגילה ליקויים רבים בנושא זה. כך למשל בכל הנוגע לכניסתם של נותני שירות לבסיסים; פרצות בגדרות המקיפות של חלק מהמחנות, שדרכן יכול להיכנס כל אדם; ובנוגע למיגון האישי של המאבטחים כמו גם מיומנות נמוכה של הבודקים בשערים. עוד מצא המבקר כי חלק גדול מהמאבטחים לא עברו את ההכשרה הנדרשת, ולא נתנו להם הכלים הדרושים למילוי תפקידים מה שיוצר "פער בין הנחיות אגף המבצעים לבין המימוש בשטח על ידי היחידות". בסיכום הביקורת קבע המבקר כי אין תוכנית מגובשת אחידה לתפישת האבטחה לכלל המחנות בצה"ל, וכי אין גורם אחראי אחד ולפיכך קבע כי מדובר ב"בעיה מערכתית בצה"ל בהגנה על המחנות".עוד צויין בכתבה כי אין מדובר בממצאים חדשים אך למרות שהליקויים ידועים הם לא תוקנו. התנועה מציינת כי מבקר המדינה ציין במבוא לדו"ח מבקר המדינה 57א עיסוקו של מבקר המדינה בנושאי בטחון – בכלל ובמציאות שלאחר מלחמת לבנון השנייה- בפרט, מהווה נדבך מרכזי במוכנות המערכת הביטחונית ושיפורה:
"ביקורות אלו מצטרפות לשורה ארוכה של דוחות ביקורת שערך משרד מבקר המדינה בנושאי ביטחון בשנים האחרונות, דוחות המצביעים על ליקויים מהותיים בתפקודם של חלק מן הגופים הביטחוניים, כמו גם של גופי התכנון והביקורת על מערכת הביטחון (דוגמת המועצה לביטחון לאומי). דוחות אלו, שהתריעו על כשלים מרכזיים בהיערכות לחירום, הנבדקת בימים אלה גם בנוגע למלחמה בצפון, מלמדים לא רק על תפקידו החשוב של משרד מבקר המדינה בבחינת המוכנות הכוללת של מערכת הביטחון, אלא גם על החשיבות הגדולה שביישום ממצאי הביקורת, יישום שעניינו למנוע הישנות כשלים אלה בזמן חירום ובמלחמה".
ויפים דברים אלה גם לענייננו, זאת הן נוכח חומרת התופעה, ובפרט היות ומדובר בממצאים הידועים לכל אשר המערכת נמנעה עד כה מלתקנם.
לאור זאת מבקשת התנועה ממבקר המדינה נבקשך לפעול על מנת לבחון נושא זה ולכל הפחות לעקוב אחר תיקון הליקויים אשר מצא מבקר מערכת הביטחון. זאת, על מנת שליקויים אלה, יתוקנו בהקדם – ויפה שעה אחת קודם.