התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה להביא לסיום כהונתו של שר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה להביא לסיום כהונתו של שר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן
לטענת התנועה הצעתו החדשה של פרופ' פרידמן לשנות את דרכי הבחירה של השופטים יש בה פעם נוספת כדי לפגוע בעצמאות ובמעמד בית המשפט העליון.
במכתבה מציינת התנועה כי מאז מינויו של פרופ' דניאל פרידמן לתפקיד שר המשפטים עדים אנו לפעולות שונות מצידו, אשר מאופיינות בניגוח מוסדות אכיפת שלטון החוק ובראשם בית המשפט העליון.
הצעתו החדשה של פרופ' פרידמן לשנות את דרכי הבחירה של השופטים יש בה פעם נוספת כדי לפגוע בעצמאות ובמעמד בית המשפט העליון.
הצעה זו לטענת התנועה טומנת בחובה כוונה ברורה להגביר באופן משמעותי את יכולת ההשפעה של גורמים פוליטיים במינוי שופטים לבית המשפט העליון, כך בניתוח שינוי ההרכב המוצע של הועדה עולה כי לממשלה יהיה כמעט רוב בהרכב הועדה מצב היוצר בסבירות גבוהה פוליטיזציה של דרך בחירת השופטים.
בתזכיר החוק לשינוי הרכב הועדה נאמר כי "הצעה זו נועדה לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, על מנת להרחיב את מגוון הדעות המיוצגות בוועדה ולאפשר מעורבות ציבורית רחבה יותר בבחירת שופטי בית המשפט העליון", אולם בפועל הצעתו של פרופ' פרידמן תגרום לתוצאה הפוכה מזו אשר הוא עצמו מכוון אליה.
כך, דומה כי אין ספק כי כל מי שתחפוץ נפשו להתמנות לעליון יצטרך לעבור דרך המשוכה של נציגי הממשלה, באשר 5 נציגים מתוך 11 נציגי הועדה הינם מינויים מטעמה של הממשלה. לא יהיה זה מופרך לטעון כי בסבירות גבוהה תבחר הממשלה לאנשים בוועדה את אותם אלו אשר יבטאו את רצונותיה.
תמוהה עוד יותר הצעתו של פרופ' פרידמן (המתייחסת למינוי שופטים במחוזי ובשלום) להחלפת שופטי בית המשפט העליון בשופטים מחוזיים בדימוס. ראשית- החלפת נציג של בית המשפט העליון לנציג של בית משפט מחוזי מביעה אי אמון מוחלט במערכת השפיטה. שנית- מדוע להחליף שופטים בכירים בפחות בכירים מהם? ושלישית-מטבע הדברים שופטי בית המשפט העליון יש להם פחות חבות לשופטים אחרים, פחות יחסי כפיפות ביניהם ופחות מחויבות לשופטים אחרים.
התנועה מציינת עוד כי לקו פעולתו של פרופ' פרידמן נלווה רצף בלתי פוסק של התבטאויות המהוות ניגוח של מוסדות אכיפת החוק.
כך גם לא השכיל השר פרידמן להניח מאחוריו טינה אישית לנשיאת בית המשפט העליון, טינה אשר הייתה מפורסמת ברבים טרם מינויו. הוא עושה בכוחות המסורים בידיו כשר, קרדום לחפור תחת יסודות מערכות שלטון החוק במדינת ישראל אשר נבנו בעמל רב לאורך 59 שנים.
בנסיבות אלו, יוצר המשך כהונתו של השר נזק הולך ומצטבר לשלטון החוק למדינת ישראל.
כותבת התנועה לראש הממשלה: " ברוח הצהרתך על נחישותך להגן על מערכת המשפט ושלטון החוק נבקשך להביא לסיום כהונתו של פרופ' פרידמן, וזאת כדי להקטין ולצמצם את הנזקים אשר נגרמו למוסדות אכיפת החוק, כמו גם לאמון הציבור במוסדות אלו, לאורך כהונתו. "