התנועה למען איכות השלטון דורשת כי יופסק המימון הבלתי חוקי של תלמודי התורה

התנועה למען איכות השלטון דורשת כי יופסק המימון הבלתי חוקי של תלמודי התורה
המימון, שאינו מסתמך על החוק, כנדרש, עלה בשנת 2004 כ-170 מליון ₪ בשנה למשלם המיסים
במכתבו לשרת החינוך, פרופ' יולי תמיר, קורא עו"ד דניאל קֵירֹס, בשם התנועה למען איכות השלטון בישראל, להפסיק את המימון הבלתי-חוקי של תלמודי התורה. בעבר כבר דרשה זאת התנועה משרת החינוך הקודמת, אך המצב נותר בעינו ופנייה זו לפרופ' תמיר מטרתה לאפשר את הסדרת העניין כדין, בטרם תפנה התנועה לערכאות בעניין.
מדובר בכ-170 מיליון שקלים מכספי הציבור (נכון לשנת 2004), אותם משרד החינוך מעביר מדי שנה כאשר אף על פי הודאת המדינה אין לכך כל מקור חוקי. על פי עקרון חוקיות המינהל, העברת כספים, ככל פעולה מינהלית, חייבת להישען על הסמכה בחוק או לפי חוק. ללא הסמכה כאמור, הפעולה אינה כדין ונטולת תוקף. מאחר שכבר בשנת 2004 קבע מבקר המדינה, כי הן לפי עמדת משרד המשפטים והן לפי עמדת משרד החינוך, אין כיום מקור חוקי למימון תלמודי התורה, הרי שעל משרד החינוך להפסיק להעביר כספים למימון תלמודי תורה ללא הסמכה בדין.
התנועה מדגישה כי הדרישה להפסיק להעביר כספים ללא סמכות בדין, אינה דרישה עקרונית לפיה אין לממן חינוך במגזר החרדי. נושא המימון הציבורי לחינוך בישראל (מעמד מוסדות כמוסדות החינוך ממלכתיים, הכרה במוסדות חינוך אחרים ו/או מימונם) מעלה סוגיות חברתיות מן המדרגה הראשונה. עם זאת, כל מימון ציבורי חייב להתבסס על סמכות בדין.
מעבר לכך, מעלה נושא מימון תלמודי התורה שורה של סוגיות חברתיות עקרוניות ורגישות, ביניהן: הזכות לחינוך (לרבות הזכות להשפיע על תכני החינוך); ההבדל בין הזכות לחינוך (לרבות הזכות להשפיע על תכני החינוך) לבין השאלה אם ניתן לחייב מדינה המספקת חינוך חינם לממן, בנוסף לכך, מסגרות פרטיות; האינטרס של המדינה בכך שמוסדות החינוך אותן היא מממנת יחנכו הן לאזרחות במדינה שהינה לא רק יהודית אלא גם דמוקרטית והן לנאמנות למדינה; האינטרס של המדינה בכך שמוסדות החינוך אותן היא מממנת יעניקו ידע הדרוש לכוח העבודה במשק המדינה.
על כן טוענת התנועה כי ראוי שכל הסדרה אשר תיעשה, אם תיעשה, בעניין מימון ציבורי לתלמודי תורה, תיעשה ב"הסדר ראשוני", כלומר במסגרת חקיקה ראשית של הכנסת.