התנועה לאיכות השלטון: סירוב בית הנשיא לאפשר ביקורת מבקר המדינה בלתי חוקי; התנועה שוקלת עתירה לבג"צ.

התנועה לאיכות השלטון: סירוב בית הנשיא לאפשר ביקורת מבקר המדינה בלתי חוקי; התנועה שוקלת עתירה לבג"צ.
עוד מעירה התנועה כי כאשר המדינה מספקת ביקורת מתקציב המדינה, הכוונה להעניק חוזה לעריכת ביקורת לגוף מסחרי – מעלה תהיות.
התנועה לאיכות השלטון באמצעות עו"ד דניאל קירס מציינת במכתבה לנשיא המדינה מר שמעון פרס ולמנכ"לית בית הנשיא כי על פי הפרסומים בעיתונות עולה כי הנשיא המדינה שמעון פרס ו/או משכן נשיאי ישראל מתיימרים לסרב לאפשר למבקר המדינה לערוך ביקורת בבית הנשיא.
התנועה מציינת כי אם יש אמת בפרסומים, הרי מדובר בהחלטה בלתי חוקית. הן על-פי חוק יסוד: מבקר המדינה (סעיף 2 שבו) והן לפי חוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב] (סעיף 9(2) שבו), מבקר המדינה מחויב לקיים ביקורת של "כל… מוסד… של המדינה".
לעניין סעיף 13 לחוק יסוד: נשיא המדינה מציינת התנועה כי הוא אינו חל על בית הנשיא וכך ממילא אינו יכול למנוע ביקורת של בית הנשיא על ידי מבקר המדינה.
זאת ועוד: אף בעניין נשיא המדינה עצמו, הפרשנות הנכונה של החסינות מפני "פעילות משפטית" בסעיף הינה, כי נשיא המדינה לא ייתבע, לדוגמה, תביעה כספית בגין דבר הקשור לתפקידיו או סמכויותיו. הפרשנות של "פעילות משפטית" בסעיף ודאי אינה כוללת ביקורת של מבקר המדינה, בין היתר מטעמים ברורים של שלטון החוק ומעמדם של נשיא המדינה ובית הנשיא כנאמן הציבור ככלל, וכנאמן הציבור המופקד על כספי ציבור בפרט. התנועה למען איכות השלטון בישראל מדגישה כי ניסיון נשיא המדינה ו/או בית הנשיא לסרב לאפשר ביקורת של מבקר המדינה אינו רק בלתי חוקי. שלטון החוק במדינת ישראל נמצא כיום תחת התקפות ואיומים חמורים. אחד מקווי ההגנה האחרונים שיש בהם כדי למנוע את התדרדרותה של מדינת ישראל למצב של מדינת עולם שלישי, הינו מוסד מבקר המדינה. דווקא בתקופה שבה אנו עדים לניסיונות חוזרים ונשנים, לרבות של לשכת ראש הממשלה, לערער את מעמדו של מבקר המדינה, בוחרים דווקא נשיא המדינה ו/או בית הנשיא לנסות ולהתחמק מביקורת של מבקר המדינה – התחמקות שהינה לא פחות מסוכנת מאשר מופרכת מן הבחינה המשפטית. נכונותו של הנשיא פרס ו/או בית הנשיא להזמין ביקורת מגוף מסחרי מהווה הודאה בכך שביקורת – אכן נדרשת. אלא שכאמור, על פי חוק יסוד וחוק ראשי, ביקורת זו נעשית על ידי מבקר המדינה. אין אף כל הצדקה עניינית לבזבוז כספי ציבור בהזמנת ביקורת על ידי גוף מסחרי. כאשר חוקי היסוד של המדינה ותקציב המדינה כבר מספקים מנגנון ביקורת, יוזמה להעניק חוזה בשווי ניכר למלאכת ביקורת על ידי גוף מסחרי – אף מעלה תהיות.
התנועה לאיכות השלטון מבקשת את אישור מנכל"ית בית הנשיא ואת אישור של נשיא המדינה על כך שבית הנשיא ונשיא המדינה יאפשרו למבקר המדינה לערוך את הביקורת שלו.
התנועה מבקשת את האישור בהקדם; זאת על מנת לאפשר לתנועה לשקול את צעדיה המשפטיים.
*יצוין כי חרף חסינות הנשיא בבית המשפט, ניתן לעתור נגד החלטותיו של הנשיא.