התנועה לאיכות השלטון מבקשת ממבקר המדינה ומהיועץ המשפטי לממשלה לבדוק את ההתנהלות הבלתי תקינה לכאורה במשרד המדע התרבות והספורט

התנועה לאיכות השלטון מבקשת ממבקר המדינה ומהיועץ המשפטי לממשלה לבדוק את ההתנהלות הבלתי תקינה לכאורה במשרד המדע התרבות והספורט

במכתביה למבקר המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ושר התרבות מציינת התנועה לאיכות השלטון כי על לפי פרסומים בתקשורת (העיתונאי קלמן ליבסקנד "מעריב", 13/3/08), עולה לכאורה התנהלות לא תקינה במשרד המדע, התרבות והספורט הכוללת בין היתר:
א. העברת סכום של חצי מיליון שקל שלא בהתאם לקריטריונים הקבועים במקרה של להקת המחול הישראלי, זאת על אף הערה מצד ראש מינהל תרבות כי הדבר נעשה בניגוד לנהלים.
ב. התכנסות של מדור התרבות הערבית, שהינו הגוף הממונה על ההקצבות למוסדות התרבות במגזר הערבי, בעיר מגוריו של השר, באקה אל-גרביה, במקום במשרד התרבות עצמו וכן חלוקת תקציבי המדור ללא קריטריונים ברורים ושקופים.
ג. קיצוץ התקציב הניתן לעמותת "נווה הבדואים" בחצי, בניגוד לקריטריונים הקבועים, כאשר השר מצוטט בכתבה כאומר: "אני היחיד שמחליט. אני השר והכל זה חותמת גומי שלי. כלאם פאדי. אין ועדות תמיכות" וכן: "אני מצפצף על בג"ץ" בתשובה לדברים המיוחסים ליו"ר העמותה "נווה בדואים" כי יפנה לבג"ץ.
ד. הפניית יחידת הביקורת במשרד התרבות, לעריכת ביקורת בעמותת "נווה הבדואים", משיקולים בלתי ענייניים כ"גמול" על ביקורת שהושמעה מצידה על התנהלות הנהלת המשרד.
ה. הפעלת יחידת הביקורת במשרד על ידי השר מתוך שיקולים שלא ממן העניין גם בעניין מנהלת מחלקת מחקר ומורשת, הגב' בטי דן, שבתגובה למכתב למנכ"ל המשרד, זכתה לביקור מצד המבקר. על פי הפרסום, רק אחרי ביקור זה שלחה הגב' דן למנכ"ל מכתב התנצלות.
ו. צירוף חברים חדשים לאקדמיה ללשון ערבית בכדי לקדם את סיכוי בחירותו של מר מחמוד גנאיים, שהוא גם בן משפחתה של רעיית השר, לראשות האקדמיה. זאת, על אף שכל ו/או רוב החברים הוותיקים הצביעו נגד מר גנאיים.
ז. העברת תקציבים לספריות הערביות באופן בלתי תקין, תוך עקיפת יו"ר המחלקה לספריות ציבוריות וחלוקה ישירה של התקציבים, וללא קריטריונים ברורים.
ח. שינוי התקנון של מכון וינגייט כך שהכוח למנות יו"ר לוועד המנהל יעבור לידי השר, תוך הפעלת לחץ לכאורה על מי שלא יצביע בעד הצבעת השר. בתגובה לטענה מצד אחד מחברי הוועד המנהל כי לא מקובל שהשר יכריח את חברי הוועד לשנות התקנון, השר מצוטט כאומר: "אני מודה לך על שירותך בוועד המנהל, אנחנו נזמין אותך למסיבת פרידה ונודה לך על פועלך". ואכן, כפי שאמור בכתבה, כמה מן החברים אכן קיבלו בתוך כמה ימים הודעה על סיום תפקידם.
לאור כל זאת ומבלי לקבוע מסמרות לגבי תוכן הדברים, מבקשת התנועה לאיכות השלטון ממבקר המדינה ומהיועץ המשפטי לממשלה להנחות את השר כי עליו להימנע מלהפעיל לחץ על גופים הכפופים למשרד, על מנת לכפות את עמדתו, להימנע מלהעביר כספים שלא באמצעות קריטריונים ברורים ושלא בהליך שקוף ושוויוני ולהימנע מהפעלת יחידת הביקורת כדי להפעיל לחץ על גופים אשר ביקרו את התנהלות השר ו/או הנהלת המשרד.
בנוגד להפעלת יחידת הביקורת כדי להפעיל לחץ על גופים אשר ביקרו את התנהלות השר ו/או הנהלת המשרד, מבקשת התנועה לבחון אם יש בסיס לדבר, ואם כן, למיצוי הדין עם השר.
התנועה מדגישה כי אינה רואה פסול בקביעת קריטריונים חדשים לחלוקת תקציבי תמיכות, ובקביעת מדיניות חדשה למשרד המדע, התרבות והספורט. מדיניות שיש בה כדי לשפר את פניה של החברה הישראלית ולקדמה, הינה רצויה ומבורכת.
עם זאת, הדבר צריך להיעשות תוך קביעת קריטריונים שקופים וברורים. כך גם אין כל הצדקה לכך שמדיניות אותה מבקש שר להוביל תיושם בניגוד לכללי מנהל תקין. כל שינוי במדיניות או בקריטריונים לחלוקת תקציבים ראוי שיבחן לעומק, בהתאם להליכים הנדרשים לפי הדין ותוך הימנעות מכל מצב של ניגוד עניינים או משוא פנים.