התנועה לאיכות השלטון: על גאידמק להימנע מחלוקת כסף לבוחרים פוטנציאליים; על הכסף שחילק להיספר בתקרת הוצאות הבחירות

התנועה לאיכות השלטון: על גאידמק להימנע מחלוקת כסף לבוחרים פוטנציאליים; על הכסף שחילק להיספר בתקרת הוצאות הבחירות
זאת, בפניות למר גאידמק, למפלגת "צדק חברתי", למבקר המדינה, לשר הפנים וליועץ המשפטי לממשלה, עקב אירוע חלוקת המעטפות שלכאורה קיים גאידמק בביתו בירושלים בפורים.
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום, באמצעות עו"ד דניאל קֵירֹס, למר ארקדי גאידמק ולמפלגת "צדק חברתי" (כאשר לפי פרסומים "צדק חברתי" מתכוונת להתמודד בבחירות בכ-77 רשויות מקומיות ומר גאידמק מתכוון להתמודד על ראשות עיריית ירושלים) לאחר פרסום על אירוע חלוקת מעטפות כסף שקיים לכאורה מר גאידמק, בדרישה להימנע מלחלק כסף (או הטבות אחרות) לבוחרים פוטנציאליים.

כן פנתה התנועה למבקר המדינה, המופקד על ביקורת חשבונות בנושא מימון מפלגות, בדרישה כי הכסף שחולק באירוע ייספר במסגרת תקרת הוצאות הבחירות של "צדק חברתי" ו/או מר גאידמק לפי חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), תשנ"ג-1993. התנועה ביקשה ממבקר המדינה, משר הפנים ומהיועץ המשפטי לממשלה להוציא הנחיות לפיהן חלוקת כסף לבוחרים – מעבר לכל השלכה משפטית אחרת הנובעת מכך – תיספר במסגרת תקרת הוצאות הבחירות. כן ביקשה התנועה ליידע את "צדק חברתי" ואת מר גאידמק על כך שהכספים שחולקו באירוע מהווים "הוצאות בחירות" וביקשה כי רואה החשבון המתמנה על ידי המפלגה לפי החוק הנזכר יקבל הודעה על כך.

רקע:

על-פי פרסומים בתקשורת, מפלגת "צדק חברתי" הוקמה על ידי מר ארקדי גאידמק ותתמודד בבחירות בכ-77 רשויות מקומיות ומר גאידמק הודיע כי בכוונתו לרוץ מטעם המפלגה לראשות עיריית ירושלים. ביום 23.3.2008 הופיעה בחדשות ערוץ 2 כתבה שבה נטען כי מר גאידמק קיים אירוע מתן תרומות בביתו בירושלים. נטען בכתבה כי ניתנו באירוע תרומות כספיות הן לישיבות והן ליחידים. נטען בכתבה שהתרומה שקיבלה כל ישיבה עמדה על סך 1000-2000 ₪ ושהתרומה שקיבל כל יחיד עמד על סך 200-600 ₪. בכתבה נצפה מר גאידמק מחלק מעטפות. עוד תוארה ונצפתה בכתבה חלוקת חולצות הנושאות את דמותו של מר גאידמק. מר גאידמק נצפה בכתבה עומד ומוחה כפיים לצד אדם המנגן בגיטרה, כאשר האנשים הקופצים בסמוך מאחוריו נחזים כלובשים חולצות מהסוג האמור. הקשר בין אירוע חלוקת הכספים לבין הבחירות עולה באופן ברור מהנסיבות שתוארו עד כה; אלא שאף אם היה ספק בדבר, ספק זה הוסר מפיו של מר גאידמק עצמו: בכתבה נחזה מר גאידמק כעומד באירוע ומכריז למצלמת הטלוויזיה "בשנה הבאה בעירייה בירושלים".הכתבה ניתנת לצפייה בכתובת אינטרנט כדלקמן:

http://www.keshet-tv.com/VideoPage.aspx?MediaID=34971&SourceID=23

התנועה פנתה כאמור למר גאידמק ולמפלגת "צדק חברתי" בדרישה להימנע מחלוקת כספים (או הטבות אחרות) לבוחרים פוטנציאליים. חלוקת כספים לבוחרים פוטנציאליים הינה, לדעת התנועה, מעשה פסול מכל וכל. בכוונת התנועה למען איכות השלטון לפעול בנחישות על מנת לשמור על הדמוקרטיה הישראלית ולוודא וכי האזרחים הניגשים לקלפי ביום בחירות יצביעו על פי מצפונם ודעותיהם בלבד, מבלי שמתת כסף משפיע על שיקוליהם.

כאמור, התנועה אף פנתה לרשויות הנזכרות על מנת לוודא כי הכספים שחולקו על ידי מר גאידמק, כמו גם כספים שיחולקו לבוחרים פוטנציאליים בעתיד חלילה על ידו או על ידי מפלגות או מועמדים אחרים, ייספרו במסגרת התקרה של "הוצאות בחירות" לפי חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), תשנ"ג-1993. ברור, כי כספים המחולקים לבוחרים – מעבר לכל השלכה משפטית אחרת – הינם הוצאות הקשורות למערכת הבחירות לא פחות מהוצאות המוצעות על תעמולת בחירות והוצאות בחירות אחרות. הוצאות אלה חייבות להימנות במסגרת ההגבלה על הוצאות בחירות; אחרת, מועמד או רשימה המחלקים כספים לבוחרים – מעבר לכל השלכה משפטית אחרת – מקנים לעצמם יתרון בלתי הוגן גם בנושא ההגבלה על הוצאות בחירות.