התנועה לאיכות השלטון טוענת על פגיעה במקצועיות שירות החוץ כתוצאה מהסבת עובדים מנהליים שלא עברו קורס צוערים למסלול המדיני

התנועה לאיכות השלטון טוענת על פגיעה במקצועיות שירות החוץ כתוצאה מהסבת עובדים מנהליים שלא עברו קורס צוערים למסלול המדיני
במכתבה לשרת החוץ מציינת התנועה כי על פי טענות שהועלו בפני התנועה עולה כי בשנים האחרונות ישנה האטה בקליטת עובדים למסלול המדיני, תוך שעובדים שהועסקו במשימות מנהליות, ושלא עברו במסלול קורס הצוערים, מוסבים למסלול המדיני.

במכתבה מציינת התנועה כי צוערי המסלול המדיני במשרד החוץ עוברים הליכי מיון קפדניים ובכלל זאת בחינות אשר נועדו להבטיח קליטת הטובים ביותר מבין כלל המועמדים הפוטנציאליים. לאחר הליכי המיון הקפדנים, שנועדו להבטיח כי המועמד ניחן בכישורים הנדרשים למשימות מדיניות, עוברים המועמדים הליכי הכשרה ארוכים.
על פי טענות שהועלו בפני התנועה לאיכות השלטון עולה כי בשנים האחרונות ישנה האטה בקליטת עובדים למסלול המדיני, תוך שעובדים שהועסקו במשימות מנהליות, ושלא עברו במסלול קורס הצוערים, מוסבים למסלול המדיני.
כאמור, תנאי הקבלה למסלול המדיני הינם קשים ולא בכדי. הבוגרים המתקבלים לפי המסלול המדיני מופקדים על תחומים חשובים ביותר במשרד החוץ בייצוג והסברת מדינת ישראל.
למותר לציין, כי אתגרי מערך ההסברה של מדינות ישראל הינם עצומים, ולצורך כך יש להבטיח כי האנשים המוכשרים ביותר ימלאו את המשימות במסגרת מערך זה. לאור זאת סבורה התנועה לאיכות השלטון כי יש להבטיח כי רק מי שעברו את הסינון הקפדני, מבחני המיון של נציבות שירות המדינה יוכלו להשתלב במערך המדיני של משרד החוץ.
לשם כך בורה התנועה כי יש לפעול בשני צעדים:
ראשית, יש לקלוט מספיק צוערים למסלול המדיני, וזאת כדי לפתור את המחסור הנוכחי אשר צפוי אף להחמיר בשנים הקרובות.
שנית, ככל שיש כוונה להסב למסלול המדיני עובדים שלא עברו את קורס הצוערים במסלול המדיני, יש להתנות זאת בכך שעברו את מבחני ההתאמה של נציבות שירות המדינה שכן בכך יש להבטיח כי מי שהוסבו אכן עומדים ברף הכישורים הנדרש לכניסה למסלול המדיני. בכך יש אף לקדם שוויון הזדמנויות, שכן בלא מבחנים אלה, זוכים עובדים (שאינם מדיניים) במשרד החוץ ליחס מפלה לטובה ביחס למועמדים חיצוניים אשר נדרשים לעבור את הבחינות כתנאי לכניסה לקורס הצוערים במסלול המדיני. התנועה מבקשת את תגובת משרד החוץ בהקדם כדי לאפשר לה לשקול את הצורך בנקיטה בצעדים נוספים מצידה.