התנועה לאיכות השלטון מבקשת מהיועץ המשפטי לממשלה להנחות את שר המשפטים דניאל פרידמן להימנע מכל התערבות בתיקים פליליים התלויים ועומדים

התנועה לאיכות השלטון מבקשת מהיועץ המשפטי לממשלה להנחות את שר המשפטים דניאל פרידמן להימנע מכל התערבות בתיקים פליליים התלויים ועומדים
הפניה לאור הפרסומים כי בפגישה עם בכירי פרקליטות מחוז תל אביב, הביא שר המשפטים דניאל פרידמן את התיק שמתנהל נגד איש העסקים דודי אפל כדוגמה להימשכות "לא מוצדקת" של הליכים פליליים.
התנועה לאיכות השלטון באמצעות עו"ד דניאל קירס מציינת במכתבה ליועץ המשפטי לממשלה כי על על-פי פרסומים בעיתונות הארצית, בפגישה עם בכירי פרקליטות מחוז תל אביב, הביא שר המשפטים דניאל פרידמן את התיק שמתנהל נגד איש העסקים דודי אפל כדוגמה להימשכות "לא מוצדקת" של הליכים פליליים. בפרסומים צוין כי לשכתו של השר פרידמן אישרה כי תיק אפל הוזכר כדוגמה לתיקים שנסחבים תקופה ממושכת, אך זאת, לטענתם, מבלי שהייתה הבעת עמדה. התנועה מציינת כי לא שר המשפטים, אלא היועץ המשפטי לממשלה, עומד בראש התביעה הכללית במדינת ישראל. חשיבות העצמאות של היועץ המשפטי לממשלה, כראש התביעה הכללית, מהדרג הפוליטי – ברורה.
על אף שפרקליטים בפרקליטות מוגנים באופן פורמאלי על-ידי כפיפותם ליועץ המשפטי לממשלה, הרי מכוח מספר סיבות, אין זה ראוי ששר המשפטים יתערב בתיקים פליליים תלויים ועומדים. בין סיבות אלה אפשר, מבלי למצות, לציין את מראית העין מהתערבות כזו, כמו כן את הסמכויות של שר המשפטים בעניין מינוי שופטים, כאשר חלק בלתי מבוטל מהמועמדים לשיפוט באים משורות הפרקליטות. בשום אופן אין להעמיד פרקליט ישר, המופקד על הטיפול בתיק פלילי תלוי ועומד, במצב של לחץ מצד שר המשפטים.
הדברים נכונים על דרך הכלל, אך בנסיבות העניין, נראה כי הם מהווים דוגמה בולטת של הצורך שהדרג הפוליטי יימנע מהתערבות בתיק פלילי תלוי ועומד: שר המשפטים דניאל פרידמן מונה כשר המשפטים על ידי ראש הממשלה אהוד אולמרט; אם יש בפרסומים הנזכרים אמת, השר פרידמן התבטא לגבי תיק דודי אפל; על-פי פרסומים בעתונות, כתב האישום נגד דודי אפל כלל, תחילה, אישום של שוחד למר אהוד אולמרט; על-פי פרסומים בתקשורת, צוין בהחלטה של היועץ המשפטי לממשלה בעניין סגירת תיק החקירה נגד מר אהוד אולמרט בפרשת האי היווני בחשדות לשוחד – מחוסר ראיות – כי כאשר נשאל, ענה מר אולמרט כי יש לו הכרות עם מר דוד אפל בת 40 שנה, על רקע חברות בין המשפחות. אין התנועה יודעת אם יש בפרסומים אלה אמת, והיא מבקשת לדעת אם יש בהם אמת.
כך – אם יש בפרסומים אמת – מדובר לא רק בהתבטאות לא ראויה של שר המשפטים לגבי תיק פלילי תלוי ועומד, אלא בתיק שבו לנאשם הכרות בת 40 שנים עם ראש הממשלה שבממשלתו מכהן אותו שר משפטים. כל זאת, כאשר עם ישראל כבר זכה לשמוע, במו אוזניו, על המרחק שמוכן מר אולמרט ללכת כדי לעזור לחברים (הכוונה היא לקלטת שבה הסביר מר אולמרט כי הוא מינה שרים כי הם חברים שלו). לאור כל זאת מבקשת התנועה לאיכות השלטון מהיועץ המשפטי לממשלה להנחות את שר המשפטים דניאל פרידמן להימנע מכל התערבות בתיקים פליליים תלויים ועומדים.