התנועה לאיכות השלטון קוראת לממשלת ישראל להפעיל את סמכויותיה מכוח הסכם השילומים עם גרמניה, וליזום הקמתה של ועדה מעורבת : ישראל גרמניה, לבחינת התנהלות ועידת התביעות.

התנועה לאיכות השלטון קוראת לממשלת ישראל להפעיל את סמכויותיה מכוח הסכם השילומים עם גרמניה, וליזום הקמתה של ועדה מעורבת : ישראל גרמניה, לבחינת התנהלות ועידת התביעות.
בנוסף נדרשת ממשלת ישראל לעשות שימוש בסמכותה הרחבה כריבון , ולפעול מול הממשלה הגרמנית על מנת לקדם את הטיפול בסוגייה וכן ליזום עריכתו של דוח מקיף על ועידת התביעות.
על אף ההד הציבורי הרחב, ההסכמה הציבורית וההצדקה המוסרית, אלפי קשישים הנמנים על אוכלוסיית ניצולי השואה החיים כיום בישראל אינם זוכים לקיום מינימלי בכבוד.

כידוע, בין הגורמים העוסקים בטיפול ובסיוע לאוכלוסיית ניצולי השואה במדינת ישראל נמנית ועידת התביעות הפועלת להבטחת פיצויים והשבת רכוש לניצולי שואה וליורשיהם של קורבנות השואה בעולם ובמדינת ישראל בפרט.

דבריו של רו"ח בוכניק ממשרד רו"ח בר לב, המתייחס לפעילות ועידת התביעות, ממחישים באופן מובהק את הצורך במעורבות ממשלת ישראל בבדיקת התנהלות ועידת התביעות: "אני מניח שאם גוף כזה היה פועל בישראל, גם המדינה וגם הציבור לא היו נותנים לו להתנהל בצורה כזאת" (מתוך הסרט: מוסר השילומים- המלחמה נמשכת).

על רקע זאת פונה עתה התנועה אל ממשלת ישראל בדרישה להפעיל את הכלים המשפטיים העומדים לרשותה להבטחת רווחתם האישית של ניצולי השואה.

בכלל זה התנועה קוראת לממשלת ישראל להפעיל את סמכויותיה מכוח סעיף 13 להסכם השילומים וליזום הקמתה של ועדה מעורבת של ישראל וגרמניה לבחינת התנהלות ועידת התביעות. התנועה דורשת, כי במסגרת דיוני והחלטות הועדה המעורבת יידונו הנושאים הבאים:

א. קידום השקיפות והליכי הפיקוח והביקורת בהתנהלותה של ועידת התביעות בכל הנוגע לחלוקת נכסים והתנהלות כספית;
ב. בחינת הסדרי הזכאות והתנאים לקבלת הכספים להם זכאים הניצולים ויורשיהם;
ג. העברת הכספים המצויים בידי ועידת התביעות באופן מיידי לרווחתם של ניצולי השואה בכלל, ובמדינת ישראל בפרט, תוך התחשבות בגילם המבוגר של הניצולים;
ד. שינוי סדרי העדיפויות הנהוגים בארגון והצבת הדאגה לצרכיהם המינימליים של ניצולי השואה בראש סדרי העדיפויות;
יתרה מזו, התנועה דורשת כי במסגרת הבדיקות וההמלצות יותאמו משקלם והשפעתם של נציגי הארגונים היהודיים על הליכי קבלת ההחלטות בארגון לאחוז היחסי של ניצולי השואה אותם הם מייצגים. בכלל כך ייצוגה של ישראל חייב לגדול באופן משמעותי.

עוד סבורה התנועה, כי על הועדה המעורבת, אשר תקום, לשקול את הפסקת פעילותה באופן מיידי של ועידת התביעות וניתוב כספי הניצולים לידי גורם מפקח, אשר ימונה על העברת הכספים לידי הזכאים להם. כל זאת במסגרת שינוי חקיקתי מתאים. התנועה נכונה להעמיד מטעמה נציגים בהתנדבות, אשר ייקחו חלק בפעילות הועדה, כדי להבטיח את הגשמת המטרה העליונה בדבר העברת הכספים לרווחתם האישית של ניצולי השואה.

כמו-כן, דורשת התנועה במכתבה , כי ממשלת ישראל תעשה שימוש בסמכותה הרחבה כריבון, ותפעל מול הממשלה הגרמנית על מנת לקדם את הטיפול בסוגיית התנהלות הארגון, לרבות בעניין היעדר שקיפות בניהולו, שקיפות ניהול הנכסים המצויים בידו והליכי הביקורת הפנימית.