השר איילון בכנס ירושלים השלישי לאיכות השלטון: אולמרט צריך ללכת הבייתה, אך אני לא אפרוש מהממשלה

השר איילון בכנס ירושלים השלישי לאיכות השלטון: אולמרט צריך ללכת הבייתה, אך אני לא אפרוש מהממשלה
בהמשך הכנס מחר (יום ג'): דיונים על הפשע המאורגן, כספי השילומים, ועדת וינוגרד, ואי-השוויון בנטל הגיוס

צילום: אסף לב
בכנס ירושלים השלישי לאיכות השלטון, שנפתח היום (יום ב', 16.6.08) בבנייני האומה בירושלים, אמר השר הממונה על השירות האזרחי עמי איילון כי "ראש הממשלה אהוד אולמרט צריך ללכת הביתה". וזאת, לא משום שהוא אשם מבחינה משפטית, אלא משום ש"בפוליטיקה יש גבול למה שמותר". עם זאת, שב והודיע השר איילון כי לא יפרוש מהממשלה. "אני לא הולך לשום מקום", אמר, והוסיף כי הוא מעדיף להילחם על שינוי השיטה מתוך הממשלה. "בתי הקברות הפוליטיים מלאים ביפי נפש שבאו, ראו ונכוו".

בתגובה על סקר דעת קהל המלמד כי 69% מאזרחי ישראל סבורים ששחיתות היא תנאי הכרחי כדי להגיע לצמרת השלטון, אמר השר איילון: "אנחנו, הפוליטיקאים, נבחרנו על ידי אזרחי ישראל. אנחנו הראי העצוב והמכוער של החברה הישראלית".

עוד אמר כי "החברה הישראלית היא חברה מפוחדת, והפוליטיקה הישראלית היא פוליטיקה של פחד והפחדה". "הפחד מאירן הוא מחולל המנדטים המרכזי של הפוליטיקה הישראלית. איפוק וריסון נחשבים בה לפחדנות. לכן, כאשר אזרחי ישראל הולכים לקלפיות, נושא השחיתות מעניין אותם כשלג דאשתקד. הפוליטיקה מחזקת את תחושת הפחד שלהם ואת רגשות הנקם שלהם. התפקיד שלנו האזרחים הוא להבטיח שהשחיתות תהיה גורם גם כשהם הולכים לקלפיות. הפוליטיקה של התקווה חייבת להחליף את הפוליטיקה של הפחד".

יומו השני של הכנס, מחר (יום ג', 17.6.08), יתחיל בשני מושבים על הפשע המאורגן, בהשתתפות קציני משטרה בדימוס, אנשי הפרקליטות בעבר ובהווה ומומחים למשפט פלילי. נושאים נוספים שיידונו: היחס לניצולי השואה בנושא כספי השילומים ונכסי הנספים, מצב העורף בעקבות דו"ח ועדת וינוגרד, מעמד המועצה לביטחון לאומי בתהליך קבלת ההחלטות של ממשלת ישראל, ואי-השוויון בנטל הגיוס לצה"ל. בין המרצים האורחים יהיו יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושר המשפטים לשעבר של קנדה, פרופ' ארווין קוטלר.

רוב יומו הראשון של הכנס יוחד לנושא המאבק על עצמאותה של המערכת המשפטית מול התקפותיו של שר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן.

שר המשפטים לשעבר, ח"כ ד"ר יוסי ביילין, תקף בחריפות את פרידמן ואמר כי הוא רואה בכהונתו "אסון לדמוקרטיה הישראלית". ביילין ציין כי במשך שנים היו המפלגות החרדיות למעשה המבקרות העיקריות של בית המשפט העליון. לדבריו, זוהי קבוצה בחברה הישראלית שלפי תפיסת העולם האידיאולוגית שלה לא הייתה מוכנה לקבל את פסיקת בית המשפט החילוני. רוב החברה הישראלית עמד מול החרדים ולא היה מוכן לקבל את הביקורת שלהם. "מה שקורה כעת, הוא שפעם ראשונה בהיסטוריה קיבלה הקבוצה החרדית תנא דמסייע שלא יכלה לחלום עליו. השילוב הזה בין החרדים לשר המשפטים הוא צירוף קטסטרופלי", אמר ח"כ ביילין.

שופט ביהמ"ש העליון (בדימוס) פרופ' יצחק זמיר אמר כי התפיסה שלפיה עקרון הפרדת הרשויות פירושו הפרדה מוחלטת ביניהן היא "תפיסה פרימיטיווית , בלתי מבוססת, שמעולם לא הייתה קיימת בשום מקום בעולם". הוא הדגיש כי עצם תפקידו של בג"ץ הוא לבקר את הממשלה . "אין מדינה שבית המשפט אינו מבקר בה את הרשות המבצעת", אמר. פרופ' זמיר דחה את טענתו של השר פרידמן כי בראש הוועדה לאיתור היועץ המשפטי לממשלה צריך לעמוד שר המשפטים, ולא נשיאת ביהמ"ש העליון. השופט זמיר אמר כי נימוקו של פרידמן כי נציג הרשות השופטת אינו צריך להשפיע על בחירת איש הרשות המבצעת (היועהמ"ש), נובע מ"תפיסה מעוותת". "אם נקבל נימוק זה, נצטרך גם לשאול: מדוע שר המשפטים צריך לעמוד בראש הוועדה לבחירת שופטים?", אמר זמיר.

בפתיחת הכנס מתח שר הביטחון לשעבר משה ארנס ביקורת חריפה המערכת הפוליטית הקיימת, ואמר כי מפלגת קדימה היא מפלגה שתוחלת החיים שלה שווה כמעט לאפס. ארנס אמר כי מצבה העגום של הכנסת נובע מהצטמקות המפלגות הגדולות – הליכוד והעבודה, ותפיסת מקומן בידי מפלגות קטנות של אינטרסנטים וקבוצות לחץ, שחברי הכנסת שלהן אינם נבחרים כלל. יותר ממחצית הכנסת מורכבת כיום מאנשים שלא נבחרו. זה נכון במיוחד לקדימה, ש"ס וישראל ביתנו, מפלגות ללא מוסדות והליכים דמוקרטיים. ארנס אמר כי הפתרון למצב זה הוא בהתרעננות ובשיקום של מפלגות הליכוד והעבודה.

שר העבודה והרווחה לשעבר אורה נמיר אמרה כי "לא על מדינה כזאת חלמו מייסדיה". נמיר אמרה כי אמנם יש במדינת ישראל מספר לא קטן של מקורות אור, כגון צה"ל, הייטק וחקלאות, אך "לצערנו, צמרת אינה ראויה להיות מנהיגה. מדינת ישראל בת ה-60 אינה יכולה לשמש מופת". נמיר ציינה כי יותר ממחצית האוכלוסיה חיה מתחת לקו העוני. "גם זו שחיתות של ממשל", אמרה.

WWW.KENESJERUSALEM.COM
שבוע איכות השלטון יסתיים באירוע המוני בתיאטרון הרומי בגן הלאומי קיסריה במהלכו נוקיר תודה לאישים ומוסדות המהווים מופת בהתנהלותם, נעניק את אות "אבירי איכות השלטון" ונחגוג את פועלה של התנועה למען איכות השלטון והישגיה. הארוע יתקיים ביום ג 24 ליוני 2008
בשעה 19.00
מצ"ב תכנית הכנס המלאה, לפרטים שוקי לבנון דובר התנועה 1052286018
הפקה: סטאר מדיה