השרה ציפי לבני, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס והיועץ המשפטי לממשלה מני מזוז יופיעו מחר (יום ד') ביומו השלישי והאחרון של כנס ירושלים השלישי לאיכות השלטון

השרה ציפי לבני, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס והיועץ המשפטי לממשלה מני מזוז יופיעו מחר (יום ד') ביומו השלישי והאחרון של כנס ירושלים השלישי לאיכות השלטון
השרה ציפי לבני, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס והיועץ המשפטי לממשלה מני מזוז יופיעו מחר (יום ד') ביומו השלישי והאחרון של כנס ירושלים השלישי לאיכות השלטון
צילום: אסף לב

ביומו השני של כנס ירושלים השלישי לאיכות השלטון בישראל, המתקיים בבנייני האומה, מרכז הקונגרסים בירושלים (יום ג', 17/6/08), קרא ח"כ בנימין נתניהו, יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה ושר האוצר לשעבר, לשמור על רשות שופטת עצמאית וחזקה, אך הוסיף כי אין פירוש הדבר שהיא צריכה לרכז בידיה סמכויות. "אנו רוצים לשמר את הרשות השופטת כגוף עצמאי אך חלק מהגוף התלת-ראשי של עקרון הפרדת הרשויות", אמר.

בדיון על מסקנות דו"ח ועדת וינוגרד, תקף יו"ר פורום ישובי קו העימות וראש עיריית מעלות-תרשיחא, שלמה בוחבוט, בחריפות את הממשלה ואמר כי "הבטחות שלטוניות אינן מתקיימות, ואף חמור מזה – נמסרים דברים לא אמיתיים לציבור". הוא התלונן כי רשויות השלטון מכריזות על תכניות שהרשויות המקומיות אינן מכירות כלל. הממשלה אינה מקיימת את הבטחותיה. כל הכסף שנועד לשיקום הצפון – הושקע בחיפה. בצפון לא הושקע שום דבר. הוא ציין כי מתוך סכום של 4.2 מיליארד שקל שנועדו במקורם לצפון, לקחה הממשלה חלק והעבירה אותו לטובת ישובי עוטף עזה ואשקלון. "אנו רואים שהבועה התל אביבית צוברת כוח ואילו אנחנו שוקעים והולכים", אמר. "לא צריך בעיות ביטחון כדי לחזק את הפריפריה. בכל העולם מחזקים את הפריפריה גם בלי בעיות ביטחון", הוסיף.

בוחבוט מתח גם ביקורת על כלי התקשורת. הוא אמר: "המנהיגות שלנו למדה שהתקשורת שלנו אינה תקשורת חוקרת אלא תקשורת של 'שגר ושכח'", אמר.
ראש רשות חרום לאומית (רח"ל) תא"ל (מיל.) זאב צוק-רם, סקר את פעילות הרשות מאז הקמתה בשנת 2007. הוא אמר כי הרשות עדיין לא נכנסה לתפקוד מלא. מאז הקמתה נעשו שני תרגילים, ומתברר מהם שהחוליה החלשה היא הרשות המקומית. רח"ל הוקמה כדי לנסות לעשות סדר בכל מה שנמצא לקוי, אך הכל תלוי בהשגת תקציבים, ובכך הרשות עוסקת כעת.

ביומו השלישי והאחרון של הכנס מחר (יום ד', 18.6.08) תנאם מ"מ ראש הממשלה ושרת החוץ, ציפי לבני. מושבי הכנס יעסקו מחר בקשר בין איכות הסביבה לשחיתות, באי-השוויון במערכת הבריאות, באתיקה בתקשורת, ובחינוך והכשרה לטוהר המידנות במערכת הציבורית. בין הדוברים יהיו היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, השרים אריאל אטיאס וזאב בוים, יו"ר ועדת הפנים של הכנסת אופיר פינס-פז, מנכ"ל רשות השידור מוטי שקלאר.

בדיון על הפשע המאורגן בישראל, שהיה בכנס ביום ג', קראו המשתתפים להגדיל את התקציבים ללחימה בתופעה זו.

מנהלת המחלקה לעניינים פוליטיים וביטחוניים מיוחדים בפרקליטות המדינה לשעבר, עו"ד דבורה חן, הדגישה כי הקושי המרכזי בהתמודדות עם ארגוני הפשע הוא חוסר בכלים מתאימים, ובעיקר חקיקה. היא אמרה כי חוק ארגוני פשיעה שנחקק בשנת 2003 לא שינה לטובה את מצבן של רשויות אכיפת החוק, ועד היום לא הורשע שום ראש ארגון פשע על פי חוק זה. עו"ד חן ציינה כי חוק זה עדיין אינו פותר את הבעיה המרכזית שהיא: כיצד לשכנע עדי תביעה להעיד בבתי המשפט. היא קראה להוציא לפועל את התכנית להגנת עדים שהוקמה לפני שנה וחצי, להקים צוותים משותפים לכל הגורמים, שיעבדו יחד פרקי זמן ארוכים, ולבצע שינויי חקיקה שייצרו דיני ראיות שיותאמו לסוג זה שלח עבירות, כגון קבילות של עדויות שמיעה.

המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, עו"ד שוקי למברגר, סיפר בדיון על "מהפיכה" המתחוללת היום בתחום הלחימה בפשיעה המאורגנת. פעולות אלה מתבססות על החלטת ממשלה משנת 2006 בנושא זה. על יסוד החלטת הממשלה, פועל צוות-על למאבק בפשיעה המאורגנת, שבראשו עומדים היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, מפכ"ל המשטרה, מנהל רשות המסים וראש רשות ניירות ערך. ועדה זו מתכנסת פעם בחודש. במסגרת זו הקימה המשטרה צוות מודיעיני משולב, המורכב מגופי המודיעין של כל הגורמים הללו. כמו כן הוקמו ששה כוחות משימה. בראש כל כוח עומד קצין משטרה, ומשתתפים בו עוד 10 אנשים.

בדיון השתתפה גם עו"ד בלהט אזר, אלמנתו של השופט ד"ר עדי אזר, שנרצח לפני ארבע שנים בידי עבריינים. "איך קורה שבמדינה מתוקנת יכולים עבריינים לבצע רצח נורא כזה"? שאלה. היא אמרה כי "המחשבה שטרור עברייני ינסה להשתלט על סדרי חברה תקינים – מפחידה. הביטחון האישי נחלש ומוטלן בספק". עו"ד אזר קראה לבחון מחדש את דרכי המלחמה בפשיעה. "מבחן התוצאה מלמד שהאמצעים הקיימים אינם מספיקים. נדרשת החלטה שלטונית להקצות לנושא את המשאבים הנדרשים", אמרה.

עוד דיון ביומו השני של הכנס, התמקד בנושא חדירת הפשע המאורגן לכלכלה ולפוליטיקה הישראלית. ניצב (בדימוס) יעקב בורובסקי, מפקד המחוז הצפוני במשטרה לשעבר ויועץ לשעבר למבקר המדינה בנושא המאבק בשחיתות הציבורית, ציין כי מערכת המשפט בישראל אינה יוצרת מענה. התוצאה היא ש-70% מהעבריינים הנמצאים ברחוב פועלים בלא מורא ובלא הרתעה. לדעתו, הפתרון הוא חקיקה שתקבע מאסר חובה על עבריין – מן העבירה השלישית, וכפל מאסר – מן העבירה הרביעית.

למידע נוסף, אנא בקרו באתר האינטרנט של הכנס:
WWW.KENESJERUSALEM.COM
שבוע איכות השלטון יסתיים באירוע המוני בתיאטרון הרומי בגן הלאומי קיסריה במהלכו נוקיר תודה לאישים ומוסדות המהווים מופת בהתנהלותם, נעניק את אות "אבירי איכות השלטון" ונחגוג את פועלה של התנועה למען איכות השלטון והישגיה. הארוע יתקיים ביום ג 24 ליוני 2008
בשעה 19.00
, הפקה: סטאר מדיה