עכשיו זה סופי: בהמשך לעתירת התנועה לאיכות השלטון, המדינה לא תשלם 130 מיליון ₪ עקב טעות טכנית במכרז, לOPC שבשליטת משפחת עופר

עכשיו זה סופי: בהמשך לעתירת התנועה לאיכות השלטון, המדינה לא תשלם 130 מיליון ₪ עקב טעות טכנית במכרז, לOPC שבשליטת משפחת עופר
התנועה הודיעה לבג"צ כי, לאחר הבהרות מהמדינה, היא לא תתנגד להסדר בין המדינה לבין OPC
התנועה לאיכות השלטון גאה להודיע, כי לאחר שהמדינה הבהירה לתנועה לאיכות השלטון כי על-פי ההסדר למימוש זכיית OPC במכרז להקמת תחנת הכוח במישור רותם, הטעות הטכנית במכרז (לפיה המדינה תשלם כ-130 מיליון ₪ מיותרים) תוקנה וכי הצדדים יקיימו את מסמכי המכרז ללא שינויים אחרים וללא הבנות חיצוניות אחרות, הודיעה התנועה היום, באמצעות עו"ד דניאל קֵירֹס, כי היא לא תתנגד למתן תוקף של פסק דין להסדר.

כזכור, פרשת OPC התחילה בעתירת התנועה לאיכות השלטון לתיקון טעות טכנית במונח טכני במכרז להקמת תחנת כוח פרטית – טעות שמשמעותה היתה תשלום יתר של כ-130 מיליון ₪ של כספי הציבור לזוכה במכרז, חברת OPC שבשליטת משפחת עופר (בג"צ 2532/05).

במסגרת עתירת התנועה, הודיעה המדינה לבית המשפט בשנת 2005 כי היא לא תסכים לפעול לפי המחיר המוטעה (הודעת המדינה מיום 14.9.2005 בבג"צ 2532/05). בכך השיגה התנועה את מבוקשה: מניעת תשלום מיותר של כ-130 מיליון ₪ של כספי הציבור עקב טעות טכנית, לבעלי הון שאתם מטיבה המדינה באופן מפליג פעם אחר פעם בעסקאות גדולות.

אלא ש-OPC ראתה לנכון לדרוש את ההטבה שבמחיר המוטעה (סעיף 9 לבג"צ 547/06), ולאחר שהמדינה הודיעה על ביטול זכייתה, היא הגישה עתירה משלה (בג"צ 547/06).

ביום 21.5.2008 הודיעו המדינה ו-OPC לבג"צ על הסדר, לפיו OPC תממש את זכייתה במכרז לפי המחיר הנכון (המחושב לפי מגה וואט זמין נטו) ולפיו OPC תוותר על תביעות בגין כל עילה הנוגעת למכרז עד אותו יום.

להסדר צורפו טבלאות המהוות חלק מהסכם בין המדינה לבין OPC. לאחר הגשת ההסדר לבית המשפט, ביקשה התנועה הבהרות מהמדינה. המדינה העבירה מסמכים לתנועה והבהירה לה כי הטבלאות אינן משנות את תנאי החוזה להקמת תחנת הכוח ולהפעלתו (למעט תיקון הטעות הטכנית). מדובר בטבלאות אשר משקפות את תיקון הטעות הטכנית ואת המחירים המוצמדים נכון לתאריך הנקוב באותו מסמך. בכך הבהירה המדינה לתנועה כי המדינה ו-OPC אכן הסכימו לקיים את הזכייה של OPC במכרז לפי המחיר הנכון ולפעול לפי תנאי מסמכי המכרז ללא שינויים אחרים, כך שלא ישולמו ל-OPC 130 מיליון השקלים המיותרים של כספי הציבור.

ביום 10.6.2008 הצהירה המדינה בפני בג"צ, במסגרת עתירה אחרת (בג"צ 10030/70), כי מלבד ההסדר (ועוד מספר הבנות שאינן לעניינינו), "…לא קיימות הסכמות נוספות בין הצדדים בנוגע למכרז" (סעיף 40 לאותה תגובה).

הבהרות המדינה בענין משמעות הטבלאות המעודכנות שצורפו להסדר, מהן עולה כי המדינה ו-OPC הסכימו לקיים את תנאי המכרז לפי המחיר הנכון ללא שינוי נוסף והצהרת המדינה לפיה אין הסכמות נוספות בין הצדדים בנוגע למכרז, אפשרו לתנועה לאיכות השלטון להודיע לבג"צ, כי היא אינה מתנגדת למתן תוקף של פסק דין להסדר בין המדינה לבין OPC.

התנועה לאיכות השלטון גאה על חלקה במניעת הענקת הטבת ענק בלתי מוצדקת מנציגי הציבור לבעלי הון בסך כ-130 מיליון ₪ של כספי הציבור, ותמשיך להיאבק על כך שנציגי הציבור יפעלו בנחישות למען האינטרס הציבורי.