התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית לשם בירור חשדות לפלילים העולים מהתחקיר ב"כלכליסט" שחשף ממצאים חמורים לכאורה על הלשכות ששוכרים חברי הכנסת במסגרת תקציב הקשר עם הציבור

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית לשם בירור חשדות לפלילים העולים מהתחקיר ב"כלכליסט" שחשף ממצאים חמורים לכאורה על הלשכות ששוכרים חברי הכנסת במסגרת תקציב הקשר עם הציבור
התנועה מבקשת גם מיושבת ראש הכנסת לערוך בדיקה מקיפה ויסודית של הלשכות הפרלמנטריות ולבטל (לרבות למפרע) תקציב שנוצל בניגוד לכללים, ולפעול לכך שכל חבר כנסת שניצל לרעה את התקציב ישיב את הכספים לקופת הציבור מכיסו האישי.
במכתבה ליועץ המשפטי לממשלה וליו"ר הכנסת טוענת התנועה לאיכות השלטון באמצעות עו"ד דניאל קירס כי סעיף 27 להחלטת שכר חברי הכנסת (הענקות ותשלומים), התשס"א – 2001 (קובע תקציב לחבר כנסת אשר שכר לשכה פרלמנטרית, שהינו "משרד המשמש את חבר הכנסת לצורך קיום קשר עם הציבור".
סעיף 26 להחלטה קובע כי התקציב עבור (בין היתר) לשכה פרלמנטרית הינו "הכל לשם מילוי תפקידו כנבחר ציבור" וכי "חבר הכנסת רשאי להשתמש בתקציב השנתי לתכלית זו בלבד, בזהירות הראויה ובהתאם לכללים ואמות המידה" שנקבעו בהחלטה.
סעיף 31 להחלטה קובעת כי לשכה פרלמנטרית לא תאושר, בין היתר, אם אין היתר לנהל במקום משרד על פי דין, אם המשרד הועמד לרשותו של חבר הכנסת על ידי מפלגתו או על ידי גוף ציבורי שגם בו הוא מכהן כנבחר, אם דמי השכירות שדורש המשכיר הם בלתי סבירים או בלתי מקובלים, אם יש בניהול לשכה פרלמנטרית במשרד כדי לעורר חשש לניגוד עניינים או לקבלת טובת הנאה על ידי חבר הכנסת.
תחקירם של שאול אמסטרדמסקי, אסף לוי ועדי הגין בעיתון "כלכליסט" היום מגלה תמונה שערורייתית בכל הקשור ללשכות פרלמנטריות:בכתבה נטען כי חברי כנסת חותמים על חוזי שכירות הקובעים דמי שכירות גבוה פי כמה וכמה מאשר שכר הדירה הנהוג באותו אזור. מדובר לא רק בהפרת הכלל בענין דמי שכירות בלתי סבירים או בלתי מקובלים: מדובר, במקרה הטוב, בבזבוז משווע של כספי הציבור. במקרה הרע – ובכתבה נטען כי מספר חברי כנסת שוכרים לשכות מגופים או אנשים המקורבים אליהם – מתעורר חשש כבד לניגוד עניינים – ואף למתן הטבות כספיות לאותם משכירים תוך ניגוד עניינים, על כל המשתמע מכך.נטען כי חלק מהלשכות משמשות למטרות זרות. כאמור, חבר הכנסת רשאי להשתמש בתקציב ללשכה פרלמנטרית לתכלית של מילוי תפקידו שלו כנבחר ציבור בלבד. נטען בכתבה, לדוגמה, כי בלשכה פרלמנטרית – המצויה כשעתיים נסיעה ממקום המגורים של חברת הכנסת – נמצאה עובדת אשר טענה, לכאורה, כי היא בעצמה משתמשת בלשכה לשם היערכות המפלגה לבחירות ברשויות המקומיות, כי היא עובדת במקום לשם כך מדי יום וכי היא אף אינה מכירה את שמה של חברת הכנסת.
אם יש בפרסום אמת, עולה חשש לשימוש לרע של הלשכה למטרות זרות. במקרה ורשימות עתידיות בבחירות ברשויות מקומיות משתמשות בלשכות של חברי כנסת המייצגים מפלגות מקורבות לצורך הבחירות מבלי לדווח על כך במסגרת המגבלות על הכנסות בבחירות – מדובר אף הפרה של דיני הבחירות. בהקשר זה מבקשת התנועה לבדוק אף את הטענות בכתבה בענין שימוש של לשכה של חברת כנסת, בנוסף לשימושה של חברת הכנסת, כמשרד של סיעה במועצה מקומית. במידה ואין הפרדה ברורה בין השטח המשמש את חברת הכנסת לבין השטח המשמש את הסיעה המקומית ובמידה ואין חוזים שונים לשני השטחים, אף כאן עולה החשש לשימוש לרע בלשכה. באותו הקשר, יש צורך לבדוק אף את הטענות לגבי שימוש בלשכות פרלמנטריות על ידי חברה או המפלגה, שבמשרדיה נמצאת הלשכה, בעת שחבר הכנסת אינו נוכח.
התנועה טוענת על פי הכתבה במקרים מסוימים הלשכה הפרלמנטרית שעליה משלם הציבור, חודש בחודשו, אינה קיימת כלל, הינה נטושה, או כמעט ואינה בשימוש כלל על ידי חבר הכנסת. מדובר בבזבוז רבתי של כספי הציבור, ובמקרה שמדובר בלשכה בלתי-קיימת או לשכה הנמסרת לשימושו של גורם אחר – לא מדובר אלא ברמייה והפרת אמונים ברורה.
חלק מהלשכות מתנהלות במקומות שבהם אסור, על פי דין, שיתקיים משרד. רשויות המדינה אינן יכולות להרשות לעצמן להפר את דיני התכנון והבניה; לא כל שכן נציגי בית המחוקקים, אשר מפרים את החוקים אשר הם עצמם קובעים עבור כל הציבור. מה נאמר על שלטון החוק במדינה שבה חברי בית המחוקקים מחזיקים משרדים במקומות אסורים על פי דין? במידה ויש בתחקיר אמת, התמונה העולה ממנו הינה תמונה של נבחרי ציבור אשר לא רק מבזבזים את כספו של הציבור ולא רק מפרים את הכללים בענין תקציב ללשכה פרלמנטרית, אלא אף מעניקים הטבות כספיות תוך ניגוד עניינים, פועלים תוך הפרת אמונים ואף מרמה, ואולי אף נשבעים שבועת שקר (נוכח התצהירים שבהם מצהירים חברי הכנסת כי שכירת הלשכה תואמת את הכללים).התנועה מבקשת מיושבת ראש הכנסת לא רק לערוך בדיקה מקיפה ויסודית של הלשכות הפרלמנטריות ולבטל (לרבות למפרע) תקציב שנוצל בניגוד לכללים, אלא אף לפעול לכך שכל חבר כנסת שניצל לרעה את התקציב ישיב את הכספים לקופת הציבור מכיסו האישי.התנועה מבקשת מהיועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית לשם בירור חשדות לפלילים העולים מהתחקיר. למען הסר ספק יובהר, כי מקום שחבר כנסת מנצל לרעה תקציב ללשכה פרלמנטרית (כאשר, לדוגמה בלתי ממצה, הלשכה אינה קיימת, נמסרת לגורם אחר או מנוצלת להענקת טובת הנאה למקורבים), לא מדובר במעשה במילוי תפקידו של חבר כנסת או במעשה למען מילוי תפקידו.