התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר לביטחון פנים ולמפכ"ל לבטל את ההחלטה למינוי ניצב אילן פרנקו כסמפכ"ל. וזאת בשל ממצאי וועדת זיילר לגביו.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר לביטחון פנים ולמפכ"ל לבטל את ההחלטה למינוי ניצב אילן פרנקו כסמפכ"ל. וזאת בשל ממצאי וועדת זיילר לגביו.
התנועה אף פנתה למבקר המדינה בבקשה כי ירחיב את בדיקתו לעניין הליכי המינוי בצמרת המשטרה ויבדוק אף את הליכי קבלת ההחלטות וההודעה עליהם בסבב המנויים הנוכחי הכולל את מינוי ניצב פרנקו כסמפכ"ל ואת הנסיון לכאורה ל"הפריש" , את ניצב אורי בר לב
במכתבה לשר לבטחון פנים ולמפכ"ל מציינת התנועה כבר לפני חודשיים, פנתה אליהם על מנת למנוע מצב בו ניצב אילן פרנקו יקודם על אף, ממצאי וועדת זיילר ובניגוד לנורמות ראויות, המצופות מן המשטרה ומקדמות את אמון הציבור בה.
התנועה הדגישה אז כי תפקיד סגן המפכ"ל, כהונה "מספר 2" במשטרה, הינו תפקיד בכיר ומשמעותי ביותר וידוע גם כתפקיד שיכול לקדם אדם לקראת תפקיד מפכ"ל המשטרה. לא מיותר להזכיר, כי המשטרה אמורה להיות הגוף הממונה על אכיפת החוק ברוח ערכי היסוד של מדינת ישראל ומתוך שאיפה להקנות ביטחון אישי ואיכות חיים לתושבים (מתוך אתר האינטרנט של המשטרה). בנוסף ציינה התנועה באותו מכתב כי ב-18.2.07 פורסם דו"ח "ועדת זיילר", שהביא להתפטרות המפכ"ל דאז, מר משה קראדי. הועדה עסקה בין השאר גם בהתנהלותו של ניצב אילן פרנקו, שבעת התגלגלות פרשת "האחים פריניאן" כיהן כראש אמ"ן במשטרה.
הדו"ח מעלה דברים חריפים על ניצב פרנקו ומבקר באופן נוקב את התנהלותו בפרשה עצמה ולמול ועדת זיילר עצמה. בין היתר נאמר בדו"ח הדברים הבאים:
• בהתייחס למינוי נצ"מ יורם לוי למפקד ימ"ר דרום, שניצב פרנקו היה שותף לבדיקות שקדמו לו, נכתב בדו"ח הועדה כי ניצב פרנקו אינו מבחין עד היום, בין מה שמותר לאסור, אינו מבין את חשיבות לקיחת שיקולים שונים בחשבון לצורך עמידה באחריות הגדולה הכרוכה בתפקידו:
"אנו מוצאים חומרה בחוסר ההבנה שגילה, ומוסיף לגלות עד עצם היום.. בכל הנוגע למה שמותר ומה שאסור לעשות, ומה שצריך לשקול בהקשרים שונים הנמצאים בתחום טיפולו המקצועי",
• ובהמשך:
"קשה לנו להאמין שבאמת ובתמים יכול מי שמופקד על ענייני המודיעין במשטרה לסבור שניתן למנות אדם שלגביו יש מצבור מידע כזה לתפקיד זה, ללא בדיקה ובחינה במטרה לחשוף את כל המסתתר מאחוריו".
• עוד עולה מהדו"ח, כי ניצב פרנקו מתייחס בקלות ראש לנורמות הנהוגות במשטרה ומחשיב עצמו מעליהן, כמעין רשות מחוקקת ומבצעת כאחד:
"..ניצב אילן פרנקו היה נמהר מדי בדבריו גם כשהתייחס לנורמות הנהוגות במשטרה בהיבטים שונים של הפעלת מקורות. הדברים שהוא אמר צורמים אוזן מקצועית..בדבריו לפיהם אם נעשים דברים שאינם עולים בקנה אחד עם הנוהל, 'יתוקן נא הנוהל'".
• עוד עולה כי ניצב פרנקו שינה את גירסתו וסיפר דברים שלכאורה אינם אמת אף בפני ועדת בדיקה ממשלתית: בהקשר בדיקת הפוליגרף של מצ"ב יורם לוי, נאמר על פרנקו כי
"לפתע הוא שינה את גרסתו וסיפר דברים שאינם יכולים להיות נכונים לפי כל הגירסאות..".
• ב-23.5.05 שיגרה הועדה מכתבי אזהרה למספר קצינים במשטרה, וביניהם ניצב פרנקו, שעשויים להיפגע ממסקנות הועדה. אכן, בדו"ח הוועדה הומלץ מפורשות כי ניצב פרנקו לא יוכל להגיש מועמדותו לתפקיד מפכ"ל המשטרה:
"עדיין איננו בשל לתפקידים בכירים יותר, וזה המינימום..ניתן להסתפק בהמלצה כי למינוי הבא של מפכ"ל למשטרה הוא לא יהיה מועמד".
התנועה סברה אז כי הדברים מדברים בעד עצמם, אך הוסיפה וציינה אז כי גם גישת בתי המשפט נוטה שלא לאשר מינויים למשרות ציבוריות, כשעולה שהתנהגות המועמדים אינה אתית וקבילה משפטית ומאופיינת בחוסר סבירות קיצוני.
לאור כל זאת לעיל ולאור חשיבות תפקיד סגן המפכ"ל, הבהירה התנועה כי אין מקום למנות את ניצב פרנקו לתפקיד כה בכיר הן מבחינה אתית, משפטית וציבורית.
אך למרות כל זאת, פורסם השבוע, כי הוחלט על סבב מינויים במשטרה, הכולל את מינויו של ניצב פרנקו כסגן המפכ"ל.
התנועה חוזרת על עמדתה ומבקשת לדעת : מה היו הנימוקים למינוי ולהתעלמות מממצאי וועדת זיילר, מה היו הנימוקים להחלטה על סבב המינוים במועד זה ולפרסומה במועד זה.
אין כל ספק, כי החלטה תמוהה זו אינה מקדמת את המשטרה ואת אמון הציבור בה. המסר שהמפכ"ל והשר לביטחון פנים מעבירים לציבור במינוי כזה, הוא שערכים בסיסיים של שלטון החוק, יושר ואמת, אינם על סדר יומה של משטרת ישראל. מסר כזה פוגע פגיעה נוספת אף בתחושת הביטחון האישי של הציבור המצוי בשפל ובתחושת המחויבות של האזרחים לשלטון החוק. מדוע אזרח יחוש מחויב לנורמות ולנהלים ולאמירת אמת בפני רשויות אכיפת החוק, אם ראשי מערכת אכיפת החוק לא מוצאים פסול בקידום אדם שנכשל בתחומים אלה.
לאור כל זאת מבקשת התנועה לבטל את ההחלטה "האומללה" למינוי פרנקו כסמפכ"ל המשטרה.