התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי ועדת השרים לחקיקה בדרישה לעכב את הדיון בהצעת החוק של שר המשפטים בנוגע לסמכות בג"צ לבטל חוקים, עד חילופי ראש הממשלה

התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי ועדת השרים לחקיקה בדרישה לעכב את הדיון בהצעת החוק של שר המשפטים בנוגע לסמכות בג"צ לבטל חוקים, עד חילופי ראש הממשלה

מכתבה של התנועה לאור החלטת הממשלה ברוב דעות להעביר את הצעת שר המשפטים הנוגעת לסמכות בג"צ לבטל חוקים לדיון בפני ועדת השרים לענייני חקיקה. על פי הצעת החוק, משבוטל חוק על ידי בית המשפט העליון בשל הפגיעה הבלתי חוקתית שבו בזכויות יסוד מוגנות בחוקי יסוד תוכל הממשלה, באמצעות הרוב המינימאלי העומד לרשות כל ממשלה, דהיינו 61 חברי כנסת, לבטל את החלטת בית המשפט העליון ולהחיות את החוק הבלתי חוקתי.
שר המשפטים מבקש להצדיק את הצעת החוק בכך שהיא מעגנת באופן סטטוטורי את סמכות בג"צ לבטל חוקים הפוגעים בזכויות יסוד ובכך שהיא מבטיחה שרב בג"צ, ולא כל בית משפט, יוכל לדון בתוקף חוקים.
התנועה סבורה כי הצעת שר המשפטים, אשר מאפשרת לממשלה, ברוב המינימאלי העומד לרשות כל ממשלה, לבטל את החלטת בית המשפט העליון, מפירה את האיזון החוקתי המאפשר לבית המשפט לבצע ביקורת על הצעות חוק שזכו לתמיכת הממשלה, חרף הפגיעה הנגזרת מהן בזכיות יסוד ובליבה המהותית של הדמוקרטיה.
הצעת חוק זו אשר שר המשפטים מבקש להציגה כהצעה המבקשת לעגן את סמכויות של בית המשפט לבטל חוקים, הינה במידה רבה נמר בעור של כבש. הלכה למעשה, היא תאפשר לממשלה, בכל זמן נתון, להכשיר כל פגיעה קשה בזכויות יסוד ובעקרונות היסוד של ליבת הדמוקרטיה, גם בהסתמך על הרוב הפרלמנטארי המינימאלי העומד לרשות כל ממשלה.
מעבר לפגם המהותי לגופה של ההצעה, גם הליך בריאתה אינו ראוי.
ראש הממשלה אשר כהונתו מאופיינת בעננה כבדה של חדשות המרחפים מעל ראשו, ויש אף להגדירו כנחקר מספר אחד במדינת ישראל בתחום החשדות לכאורה למעשי שחיתות, מקדם באמצעות שר משפטים, שגוייס לשם כך במיוחד, שורת שינויים נורמטיביים שמאופיינים בהחלשת שלטון החוק במדינת ישראל.
גם התבטאויותיו של ראש הממשלה כנגד משטרת ישראל מן הימים האחרונים, מלמדות היטב על נחישותו של ראש הממשלה להכפיש את מערכת האכיפה במדינת ישראל, וזאת תוך שהוא מנסה להציג את פעולות החקירה כנגדו כבלתי ענייניות.
הדיון שהוביל היום ראש הממשלה בהצעה זו, אינו אלה חוליה נוספת בקמפיין השיטתי שבו פועל ראש הממשלה כנגד מוסדות אכיפת שלטון החוק באמצעות שליחו, שר המשפטים.
התנועה סבורה כי במצב הנוכחי בו הכיר ראש הממשלה שעננת חשדות בתחום השחיתות התלויה מעל ראשה מחייבת את התפטרותו, אין זה ראוי לאפשר לו, כצעד של הותרת "אדמה חרוכה", במסגרת המלחמה שהוא מקיים כנגד מוסדות אכיפת שלטון החוק, להשלים את צעדי החקיקה, באמצעות ועדת השרים לענייני חקיקה.
מראית העין הנוצרת מכך שראש הממשלה שמערכת אכיפת החוק ממצה את הדין בעניינו, פועל בה בעת להחלשתה באמצעות שימוש במעמדו, אף גוררת עימה פגיעה קשה באמון הציבור במוסדות השלטון.
התנועה קוראת לחברי וועדת השרים לענייני חקיקה לגלות אחריות וממלכתיות ולא לקחת חלק במהלך שמוביל ראש הממשלה באמצעות שר המשפטים, עד אשר יתמנה ראש ממשלה חדש בעת הקרובה. לפיכך, נבקשך לפעול על מנת לדחות את הדיון בהצעת החוק עד אשר יתמנה ראש ממשלה חדש.
בנוסף מבקשת התנועה לקיים פגישה עם חברי הוועדה בעניין זה .