פסק דין תקדימי בנושא מכרזים לקבלת עובדים התקבל היום: בית הדין הארצי לעבודה קיבל היום את ערעורה של התנועה לאיכות השלטון וקבע הלכה עקרונית החלה על מכרזים לקבלת עובדים ברשויות המקומיות.

פסק דין תקדימי בנושא מכרזים לקבלת עובדים התקבל היום: בית הדין הארצי לעבודה קיבל היום את ערעורה של התנועה לאיכות השלטון וקבע הלכה עקרונית החלה על מכרזים לקבלת עובדים ברשויות המקומיות.
בפסק דינו העקרוני קבע בית המשפט כי כל רשות מקומית שמפרסמת מכרז לקבלת עובד, חייבת לפרסם גם את עיקרי דרישות התפקיד, בפרסום בעיתון המודיע על המכרז. בכך ביטל בית הדין הארצי את פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע אשר אישר, את המציאות שהייתה נוהגת עד היום, בה העיריות והמרכז לשלטון מקומי פרסמו רק את שם המשרה בעיתון ונמנעו מלפרסם את דרישות התפקיד. (עע 371/08 התנועה למען איכות השלטון נ' עיריית רהט)
התנועה באמצעות עוה"ד סלימאן אלזיאדנה וברק כלב טענה כי אופן פרסום המכרז, בלא ציון דרישות המשרות הרלוונטיות, ואי פרסומו בשני עיתונים שאחד מהם יומי, יש בו משום ניסיון מכוון לסכל הגשת מועמדויות לאותן משרות, ופוגע בעיקרון השוויון ומפלה לרעה מועמדים פוטנציאלים שחפצים להציג את מועמדויותיהם למשרות נשוא המכרז.
ביום 12/5/08 החליט בית הדין האזורי בבאר שבע לקבל את טענת התנועה בדבר פרסום מנוגד לחוק של מכרז שפרסמה עיריית רהט לקבלת למעלה מ- 30 עובדים נוכח העובדה כי המכרז לא פורסם בעיתון יומי אחד לפחות כפי שקבוע בתקנות.
בית הדין החליט לבטל את המכרז וכן להורות על פרסום מכרז חדש תחתיו עד ליום 1/6/08 בהתאם להוראות תקנות העיריות.
יחד עם זאת, לא קיבל בית הדין האזורי לעבודה בב"ש את טענה נוספת של התנועה לפיה נפל פגם קשה בשל היעדר פרסום הדרישות הרלוונטיות למשרות המוצעות וכי פגם זה מחייב את פרסום המכרז מחדש תוך פירוט הדרישות הרלוונטיות לכל משרה ומשרה. לאור קביעה זו של בית הדין, ולאור השלכות הרוחב האפשריות של קביעה זו, החליטה התנועה להגיש ערעור על החלטה זו. בערעור שהגישה התנועה ציינה התנועה כי החלטת בית הדין לפיה ניתן להסתפק בפרסום של המשרה תוך הפניית המועמדים לפקיד בעירייה או ללוח המודעות בעירייה, מבלי פרסום דרישות התפקיד במודעת המכרז, יש פגיעה ביכולתם של מועמדים לקבל את המידע הרלוונטי ,פגיעה בשוויון בין מועמדים, פגיעה בשקיפות המכרזים וביכולת בית המשפט לבקר את תקינות התנהלותם.
בית הדין הארצי קיבל היום, בפסק דינו התמציתי והתקדימי, את עמדת התנועה לאיכות השלטון וקבע כי מהיום ואילך מחוייבת כל רשות מקומית לפרסם במודעה בעיתון את עיקר דרישות התפקיד. התנועה מביעה סיפוק רב מכך שבית הדין הארצי קיבל את עמדתה העקרונית וסבורה כי בכך נעשה צעד נוסף חשוב לקידום תקינות ושוויוניות הליכי מכרזים ברשויות מקומיות. ההלכה התקדימית שהתקבלה תאפשר ליותר מועמדים לקבל מידע על מאות המכרזים המתפרסמים מדי שנה, תימנע את תלותם של המתמודדים הפוטנציאליים ברצונם של גורמים בעירייה להעביר את פרטי דרישות המשרה וכן תאפשר למועמדים להגיש מועמדות תוך שנשמרת חשאיותם, שכן הם יכולים לעמוד על דרישות התפקיד מבלי שהם צריכים לגשת לעירייה לשם קבלת דרישות התפקיד.