התנועה לאיכות השלטון דורשת לבטל את קידומו של בכיר ברכבת למרות כתב האישום המטיל עליו אחריות אישית בשל תאונות הרכבת ברבדים ואחוזם וזאת באם יש בפרסום על כך אמת.

התנועה לאיכות השלטון דורשת לבטל את קידומו של בכיר ברכבת למרות כתב האישום המטיל עליו אחריות אישית בשל תאונות הרכבת ברבדים ואחוזם וזאת באם יש בפרסום על כך אמת.

מפרסום היום בתקשורת עולה, לכאורה, כי למרות שהוגשה נגד בכיר ברכבת, בחודש ספטמבר, כתב אישום המטיל עליו (ועל אחרים) אחריות אישית בגין תאונות הרכבת ברבדים ובאחוזם, בהן נהרגו שבעה בני אדם ונפצעו יותר משלוש מאות, החליטה הרכבת לקדם אותו לתפקיד בכיר עוד יותר ברכבת, כמנהל אגף תחזוקה ותשתיות. עוד פורסם כי, לכאורה, ברכבת הסבירו, מצד אחד, כי המינוי עדיין טעון אישורן של מספר ועדות, אבל מצד שני, כי הבכיר האמור נכנס כבר לתפקידו לפני כשבוע וחצי לאור זאת פנה מנהל מחלקת ליטיגציה כלכלית בתנועה עו"ד דניאל קירס ליועץ המשפטי לממשלה ולמנכ"ל הרכבת.
עו"ד קירס מציין כי אין התנועה יודעת אם יש בפרסום אמת, והיא מבקשת לדעת אם יש בו אמת.
במדינה מתוקנת, בנסיבות של כתב אישום המטיל אחראיות אישית בגין שתי תאונות רכבת, שבהן נהרגו ונפצעו מעל שלוש מאות אנשים, "מספר ועדות" מתכנסות על מנת לדון בהעברה או השעיה מתפקיד. ואילו רכבת ישראל – אם יש בפרסום אמת – מכנסת "מספר ועדות" לצורך קידום. כידוע, כאשר מדובר במשרה בעלת נגיעה ציבורית, חזקת החפות בהליך הפלילי אינה גורעת מהחובה לשקול, עוד טרם סיום ההליך הפלילי ועל-פי הראיות המינהליות הקיימות, אם אין זה בלתי ראוי ובלתי סביר באופן קיצוני לבצע קידום בנסיבות המקרה.
התנועה מדגישה כי בענייננו מדובר לא רק בשאלה אם ראוי, מבחינה אתית-משפטית ומבחינת אמון הציבור, לבצע קידום בנסיבות הענין; כאשר כבר נהרגו ונפצעו מאות ונטען בכתב אישום כי המועמד אחראי לכך אישית, החלטה לקדם אותו לתפקיד של אחריות על התשתיות ותחזוקה ברכבת ישראל כולה, תפקיד בעל השלכות אדירות על הבטיחות של אזרחי ישראל הנוסעים ברכבות כיום – נראית בלתי סבירה על פניה. הרושם העולה, על פני הדברים, הוא שהעקרון של קבלת ההחלטות התנתק לחלוטין ממסילות מתחם הסבירות.
אם יש בפרסום אמת, התנועה למען איכות השלטון בישראל הודעה על ביטול החלטת הקידום ללא דיחוי. לאור ההסבר המיוחס לרכבת לפיו ההחלטה לכאורה טרם התקבלה אך הבכיר כבר נכנס לתפקיד, מבקשת התנועה לא רק הסבר בעניין זה, אלא, בנוסף, כי הבכיר האמור יחדל לאלתר מביצוע התפקיד וכי הוועדות הנוספות נשוא התגובה המיוחסת לרכבת תימנענה מלדון במינוי לעת הזו.