התנועה לאיכות השלטון לעורכי המכרז לניהול קרן מעוף הממשלתית למחזור חובות במשק: יש למנוע ניגוד עניינים אצל מועמדים מטעם אילי הון

התנועה לאיכות השלטון לעורכי המכרז לניהול קרן מעוף הממשלתית למחזור חובות במשק: יש למנוע ניגוד עניינים אצל מועמדים מטעם אילי הון

מנהל המחלקה ללטיגציה כלכלית בתנועה עו"ד דניאל קֵירֹס פנה אמש לחשב הכללי, שר האוצר ומרכז ועדת המכרזים בענין הליך בחירת מנהלי הקרנות שתוקמנה, במימון חלקי של המדינה ובמימון חלקי של המגזר הפרטי, לשם מחזור חובות וארגון הסדרי מימון, על רקע המשבר הכלכלי. וזאת לאור ההזמנה להשתתף בהליך מוקדם לבחירת מנהל לקרן "מנוף".
בפני התנועה הועלתה טענה, לפיה אין בתנאים המפורטים ב"הזמנה להשתתף בהליך מיון מוקדם" כדי להתמודד עם חשש לניגוד עניינים אצל מנהל הקרן.
על-פי הטענה, אי-מניעת השתתפותם של מועמדים מטעם (או הקשורים אל) אילי הון, שהחברות שלהם חייבות סכומי עתק, עלולה ליצור ניגוד עניינים חריף אצל מנהל קרן כאמור. מדובר בניגוד עניינים בין האינטרסים של חברות של איל ההון אשר שלח את מנהל הקרן לתפקיד מטעמו, לבין האינטרסים של הקרן שעליה מופקד אותו מנהל. לדוגמה, מנהל קרן המייצג (או שיש לו זיקות אל) איל הון כאמור עלול לנצל את תפקידו כמנהל הקרן, בכך שאיל ההון יקבל מבנק הסדר המטיב עם חברותיו, בתמורה לכך שמנהל הקרן, שנשלח על ידי איל ההון לתפקיד, יגבש הסדר בין הבנק לבין הקרן אשר מטיב עם אותו בנק, תוך הקרבת האינטרס של הקרן שעליה הוא מופקד. כלומר: חשש שמנהל הקרן יפר את אמוניו כמנהל הקרן על מנת להטיב עם מי ששלח אותו לתפקיד מנהל הקרן. האינטרס של איל ההון בהסדר נוח לחברות שלו כאמור עלול להיות חזק הרבה יותר מאשר האינטרס בדמי הניהול שמקבל מנהל הקרן מטעמו. ודרכי תגמול המנהל על ידי איל ההון הינם אינסופיים.
יצוין, כי תנאים שפורטו בהזמנה אשר מגבילים את מידת ההשקעה של גוף מוסדי יחיד בקרן והמגבילים את מידת ההשקעה של הקרן בצדדים הקשורים למנהל הקרן, אינם מרפאים את החשש האמור. לא מדובר במצב שבו השקעת יתר של איל הון בקרן, או של הקרן באיל ההון, מביאה לתוצאה השלילית. די בכך שמנהל הקרן נשלח (בגלוי או שלא בגלוי) על ידי איל ההון לתפקיד מנהל הקרן – גם בהנחה שאיל ההון לא השקיע שקל אחד בקרן והקרן לא השקיעה שקל אחד באיל ההון – על מנת שיקום החשש המתואר.
התנועה לאיכות השלטון מבקשת הסבר כיצד ימנעו עורכי המכרז את החשש המתואר בהליך בחירת מנהלי הקרנות. יוזכר כי ההשקעה המתוכננת של כספי הציבור עליהם מופקדים עורכי המכרז כנאמן הציבור נמנה במאות מיליוני ₪.