שופטי בג"צ בעתירת איכות השלטון : "יש מקום להחיל דין משמעתי על עובדי מועצות דתיות" וכן " ראוי בעינינו לבחון החלת חוק שירות המדינה (מינויים) על המועצות הדתיות."

שופטי בג"צ בעתירת איכות השלטון : "יש מקום להחיל דין משמעתי על עובדי מועצות דתיות" וכן " ראוי בעינינו לבחון החלת חוק שירות המדינה (מינויים) על המועצות הדתיות."
בג"ץ הורה למדינה לפרט תוך חמשה חדשים מהם האמצעים והצעדים שננקטו לקידום הנושא.
התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ לפני כשנתיים בדרישה כי ראש הממשלה והרשות לענייני דתות יחילו על המועצות הדתיות את דיני המשמעת של שירות המדינה וכן את חוק שירות המדינה (מינויים), כפי שהוסמכו על פי הוראות חוק שירותי הדת. זאת לאור כך שהימנעותם ארוכת השנים, בלא נימוק ראוי, מביאה להעדר תחולת דיני המשמעת כמו גם העדר מערכת אכיפה משמעתית או דיני המינויים על עובדי המועצות הדתיות, חרף היותם עובדי ציבור וחרף לשונו ורוחו של חוק שירותי הדת, כמעט כ-40 שנה מיום חקיקתו.
בהחלטתם בתום הדיון בעתירה כתבו הנשיאה דורית בייניש והשופטים אליקים רובינשטיין וחנן מלצר "אנו סבורים כי יש ממש בטענות שהועלו בעתירות וכיוון שגם באת כוח המשיבים (המדינה, ש.ל) הביעה עמדה כי יש מקום להחיל דין משמעתי על עובדי המועצות הדתיות וכן ראוי בעיננו לבחון גם את החלת חוק שירות המדינה (מינויים) על המועצות הדתיות, אנו מצפים כי המשיבה תפעל לקידום הנושא".
במרכז העתירה עמד מחדלן ארוך השנים של הרשויות האחראיות על החלת הוראות דיני המשמעת ודיני המינויים על עובדי המועצות הדתיות. הימנעות זו מלפעול להחלת הדין המשמעתי ודיני המינויים, חרף העובדה כי הסמכות לעשות כן הופקדה בידיהם, מביאה למצב בו מגזר שלם של עובדי ציבור אינו כפוף לדין משמעתי ומכאן שהטיפול בתווך שלם של הפרות נורמטיביות בהתנהלות עובדי מגזר זה אינו מוסדר על ידי הדין במצב הקיים, כל עוד לא הוחל הדין המשמעתי. כך, הם מכשירים הלכה למעשה, התנהלות בלתי תקינה של המועצות הדתיות ופגמים בטוהר המידות ובמנהל הציבורי התקין אשר לא עולות בכדי עבירה פלילית ואשר נכון להיום, לא נושאות סנקציה משמעתית בגינן. כמו כן, כתוצאה ממחדל זה ממונים עובדי המועצות הדתיות שלא על פי הוראות חוק שירות המדינה (מינויים) החל על עובדי מדינה ובשינויים מחויבים גם על עובדי רשויות מקומיות.
** התיק מטופל ע"י סטודנט מבית הספר למשפטים המסלול האקדמי- המכללה למנהל