בג"ץ בפסק דינו מהיום בעניין התנועה למען איכות השלטון נגד נמל חיפה:

בג"ץ בפסק דינו מהיום בעניין התנועה למען איכות השלטון נגד נמל חיפה:
משבח את פעולתו של מר שאול כרמלי עובד נמל חיפה בקידום חשיפת מעשי שחיתות ופגיעה במינהל תקין; משמיע ביקורת חריפה על התנהלות הנמל; ופוסק לזכות התנועה אשר הובילה את המהלך המשפטי 20,000 ₪ הוצאות משפט

"…השתלשלות הדברים כפי שנחשפה בעטייה מצביעה על שיבושים מהותיים שהתרחשו בהתנהלות הדרגים הניהוליים בנמל חיפה במועדים הרלבנטיים לעתירה. הדוחו"ת השונים שהוגשו, פרי בדיקה שנערכה על ידי גורמים שונים, מצביעים על סטיות משמעותיות מניהול תקין המתחייב בגוף ציבורי, וניצול עמדות כח של גורמים בהנהלת הנמל להפקת טובות הנאה אישיות לבעלי המשרה ולמקורביהם. גורמים ניהוליים בכירים העלימו עין במשך תקופה ארוכה ולא פעלו לבער את הנגע שפשה במוסד כפי שתפקידם חייב אותם לעשות. תופעות אלה מקומם לא יכירם בהנהלת גופים ציבוריים. בסופו של יום, ולאחר תקופה ארוכה, טופלו הליקויים החמורים בהתנהלותם של גורמים שונים בנמל חיפה ונמצא להם מענה, גם אם באיחור רב, הן במישור המערכתי והן במישור הפרסונלי. הנעת גלגלי הבדיקה והבחינה של הליקויים הניהוליים התאפשרה לא במעט בזכות נחישותו של אזרח מן השורה כרמלי, עובד הנמל, אשר העלה את סוגיית הסטיות מן המינהל התקין בפני הרשויות, והביא בפעילותו זו לרפורמה המערכתית, ולפרישתם מחב' הנמל של נושאי התפקידים הנוגעים בדבר, ובעיקר גוזלן, בלא תנאי פרישה מיטיבים. בכך השיגה העתירה את יעדיה העיקריים גם בלא שניתנו צווים פורמליים כנגד בעלי התפקידים. העותרת ראויה לפיצוי על העמל שהשקיעה בהבאת הנושא לדיון בבית המשפט, משהיתה בכך תרומה חשובה להשלטת ערכי טוהר המידות ונקיון הכפיים בשירות הציבורי…." (מתוך פסק הדין)

העתירה עסקה בניסיונות לטייח ובאי נקיטת מהלכים מתחייבים מצד בכירי הנהלת נמל חיפה, (בגילגולה הקודם כתאגיד סטטוטורי), כנגד פרשת שחיתות מרמה וגזילה, כמו גם השחתת נורמות יסוד בנמל והפרה קשה של חובת הנאמנות של עובדים ומנהלים בשירות הציבור. פרשה זו נחשפה על ידי עובד הנמל, מר שאול כרמלי ונבדקה חזור ובדוק על ידי גורמי ביקורת וגורמים נוספים מטעם הנמל ורשות הנמלים. אף על פי כן ולמרות ממצאי הביקורת החמורים ולמרות החלטת מנכ"ל רשות הנמלים, מר עמוס רון מתחילת 2003 למצות את הדין עם המבוקרים, לא מוצה הדין, כנדרש, עם האחראים לפרשת השחיתות והטיוח. תמצית של אותה פרשה חמורה הוא בעובד נמל חיפה – מר גוזלן, אשר ניצל לרעה את מעמדו כחבר הוועד הממונה על סידור העבודה של סקטור הסוור בנמל חיפה, והיטיב עם עצמו ועם מקורביו, גזל מן הקופה הציבורית כספים רבים שלא כדין ושלא במשפט ותרם להשחתה וסיאוב של מערכת סידור העבודה בסקטור העובדים השני בגודלו בנמל חיפה.

לאחר שהושגו רוב יעדי העתירה מחק היום בית המשפט את העתירה תוך הדגשת חשיבות הטיפול בנושא.

פסק הדין ניתן על ידי כב' השופטת פרוקצ'יה בהסכמת כב' השופטות ארבל וברלינר

לפרטים: שוקי לבנון, דובר התנועה 0522860181; עו"ד צרויה מידד-לוזון, 0528747399