התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה המיועד – בנימין נתניהו : צמצום משרד ממשלתי יכול להחזיר או לשמר בשוק העבודה כ-400 עובדים.

התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה המיועד – בנימין נתניהו : צמצום משרד ממשלתי יכול להחזיר או לשמר בשוק העבודה כ-400 עובדים.
במכתב לראש הממשלה המיועד מבקש מנכ"ל התנועה אלי סולם להפגין אחריות אישית וציבורית, על אחת כמה וכמה בצל המשבר הכלכלי הקשה, בשם החיסכון לקופה הציבורית, ולפעול להקמתה של ממשלה מצומצמת בסדר גודל של 18 חברי ממשלה בלבד.
סולם מציין כי בשנים האחרונות, מספר השרים בממשלות ישראל ניצב בין 23 ל-30 (למעט ממשלת הליכוד לאחר בחירות 1996 שמנתה 18 שרים). מדובר במספר שרים גדול ורחב בכל קנה מידה שהוא. החל מהשוואה למספר השרים בממשלות ישראל בעבר, וכלה בהשוואה למדינות מערביות אחרות בעלות ממשלה קואליציונית בהן מספר השרים נע בין 13 ל-20.
ממשלה בסדר גודל כאמור אינה יכול להוות פורום קבלת החלטות המקיים דיון ביצועי אמיתי, ופורום כה גדול אינו יכול להוות גוף מוביל ומנהיג. כמו כן, חלוקת הסמכויות והאחריות על פני כל כך הרבה שרים ומשרדים הופכת את המגזר הציבורי למסורבל ובירוקרטי עוד יותר, וכן נפגמת היכולת להניע תהליכים ויוזמות, לאור התיאומים והאישורים הרבים הנדרשים.
בנוסף ממשלה גדולה, הכוללת כ-30 ח"כים המכהנים כשרים או סגני שרים, מקטינה את מספר חברי הכנסת הנושאים בעול עבודת הכנסת ועדותיה, באופן משמעותי ובכך פוגעת בעבודת הכנסת. נוצר מצב בו כל ח"כ נאלץ להיות חבר ב-4-5 ועדות ולעיתים אף יותר, מה שמקשה על חברי הכנסת לקחת חלק בפעילות הועדות השונות, הופך את השתתפותם בדיונים ללא רצינית ושטחית ומגביל את פיקוחה של הכנסת על הממשלה.
סולם מציין גם את שיקול העלות הכלכלית. ממשלות מרובות שרים, כפי שהורגלנו אליהן בשנים האחרונות, גוררות עלויות גבוהות ביותר ובזבוז כספי ציבור למימון לשכות, צוות עוזרים וכל הכרוך בכך. כל אלו לקידום אגו ויוקרה של נבחרי הציבור, תחת שיופנו התקציבים למילוי הבטחותיהם להיטיב עם ציבור הבוחרים.
להמחשת הדברים מציינת התנועה לאיכות השלטון כי עלות כהונתו השנתית של שר ללא תיק בממשלה תסתכם בכ-4.5 מיליון שקלים ושל 12 שרים בכ-53 מיליון שקלים (בשקלול עלות אחזקת לשכת שר ללא תיק, אבטחת השר והתוספת למשכורתו של חבר כנסת המכהן כשר), זאת מבלי שסכום זה משקף הוצאות אדמיניסטרטיביות נוספות וביניהן עלות הקמתה של הלשכה או פיצול משרד ממשלתי קיים. רק כדי לסבר את האוזן, עלותו השנתית הנחסכת של כל שר ללא תיק, משתווה לעלות השנתית של חזרתם לשוק העבודה של כ-95 מובטלים המשתכרים שכר מינימום. יתר על כן, חישובים המתייחסים לעלויות משרד ממשלתי מחד ולעלויות סיוע ממשלתי לשימור מקומות עבודה ולמניעת קריסת מפעלים מאידך – מובילים למסקנה, כי צמצום משרד יכול להחזיר או לשמר בשוק העבודה אף 400 עובדים.
יש לציין כי בשנים האחרונות, שתי וועדות שונות בחנו את סוגיית מספר השרים ומשרדי הממשלה הנדרשים, והמליצו על צמצום מספר המשרדים. וועדת גבאי המליצה לצמצם את מספרם ל-15 והוועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, אביגדור יצחקי, המליצה לצמצם את מספרם ל-18, תוך הצעה מפורטת למבנה הממשלה. את המלצותיה של וועדה זו אף אישרה ממשלת ישראל בינואר 2003.
במהלך השבועות האחרונים, החל מיום הבחירות, מאות אנשים חתמו על עצומת התנועה הקוראת להקמה של ממשלה עם מספר שרים מצומצם. התנועה משוכנעת שקריאה זו מייצגת את מרבית העם ובטוחה כי הקמת ממשלה בגודל סביר וראוי, תקדם את השבת אמון הציבור במערכת הפוליטית.
עכשיו זהו הזמן המתאים לגיבוש הסכמות והבנות בנושא מהותי זה. הסכמות שיסייעו לעמוד בפרץ ולמנוע מאינטרסים פוליטיים במובן הצר, אינטרסים שאינם מקדמים את טובת הציבור מלהשתלט על מעשה המרכבה של הקמת ממשלה בימים אלו.