איכות השלטון לציפי לבני: הגישי הצעת חוק להחזיר לחוק יסוד: הממשלה את ההגבלה ל-18 שרים – ולשריין אותה

איכות השלטון לציפי לבני: הגישי הצעת חוק להחזיר לחוק יסוד: הממשלה את ההגבלה ל-18 שרים – ולשריין אותה

פנייתה של התנועה לאיכות השלטון באמצעות עו"ד דניאל קירס לציפי לבני באה לאור ההיקף חסר התקדים (ביחס לגודל הסיעות) של הממשלה שעומד יו"ר הליכוד ח"כ בנימין נתניהו להציג בפני הכנסת – ממשלה מנופחת ובזבזנית בת 30 שרים ו-6 סגני שרים, תוך פיצול בלתי נדרש של משרדים (ופיצולי פיצולים של משרדים שכבר פוצלו), הכל על מנת לחלק תיקים . -" התנועה פונה אליך, כיושבת ראש האופוזיציה הנכנסת, בבקשה שתגישי הצעת חוק לתיקון חוק יסוד: הממשלה, על מנת להחזיר על כנה ההגבלה שהייתה בחוק היסוד ואשר הגבילה את גודל הממשלה ל-18 שרים. כן מבקשת התנועה כי יוצע שההגבלה האמורה תשוריין, כך ששינויה יותנה ברוב מיוחד."
לטענת התנועה ממשלה בסדר גודל כאמור אינה יכולה להוות פורום קבלת החלטות המקיים דיון ביצועי אמיתי, ופורום כה גדול אינו יכול להוות גוף מוביל ומנהיג. כמו כן, חלוקת הסמכויות והאחריות על פני כל כך הרבה שרים ומשרדים הופכת את המגזר הציבורי למסורבל ובירוקראטי עוד יותר, וכן נפגמת היכולת להניע תהליכים ויוזמות, לאור התיאומים והאישורים הרבים הנדרשים.
נוסף על כך, ממשלה גדולה, הכוללת כ-30 ח"כים המכהנים כשרים בנוסף לעוד כ-6 סגני שרים, מקטינה את מספר חברי הכנסת הנושאים בעול עבודת הכנסת וועדותיה, באופן משמעותי ובכך פוגעת בעבודת הכנסת. נוצר מצב בו כל ח"כ נאלץ להיות חבר ב-3 ועדות ולעיתים אף יותר, מה שמקשה על חברי הכנסת להשתתף בפעילות הוועדות השונות, הופך את השתתפותם בדיונים ללא רצינית ולשטחית ומגביל את פיקוחה של הכנסת על הממשלה.
לצד אלו נמצא שיקול העלות הכלכלית. ממשלות מרובות שרים, כפי שהורגלנו אליהן בשנים האחרונות, גוררות עלויות גבוהות ביותר ובזבוז כספי ציבור למימון לשכות, צוות עוזרים וכל הכרוך בכך. כל אלו לקידום אגו ויוקרה של נבחרי הציבור, תחת שיופנו התקציבים למילוי הבטחותיהם להיטיב עם ציבור הבוחרים.
התנועה מציינת כי עלות כהונתו השנתית של שר ללא תיק בממשלה תסתכם בכ-4.5 מיליון שקלים ושל 12 שרים בכ-53 מיליון שקלים (בשקלול עלות אחזקת לשכת שר ללא תיק, אבטחת השר והתוספת למשכורתו של חבר כנסת המכהן כשר), זאת מבלי שסכום זה משקף הוצאות אדמיניסטרטיביות נוספות, וביניהן עלות הקמתה של הלשכה או פיצול משרד ממשלתי קיים. רק כדי לסבר את האוזן, עלותו השנתית הנחסכת של כל שר ללא תיק, משתווה לעלות השנתית של חזרתם לשוק העבודה של כ-95 מובטלים המשתכרים שכר מינימום.