התנועה לאיכות השלטון לשר הבטחון אהוד ברק, למבקר המדינה וליו"ר וועדת ההיתרים: פרסמו את חוות הדעת והדו"ח בעניין חברת "טאורוס" של רעייתו של ברק

התנועה לאיכות השלטון לשר הבטחון אהוד ברק, למבקר המדינה וליו"ר וועדת ההיתרים: פרסמו את חוות הדעת והדו"ח בעניין חברת "טאורוס" של רעייתו של ברק
ככל שאכן קיימים חוות דעת של וועדת ההיתרים ו-או דו"ח של המבקר על חברה שהוקמה על ידי רעייתו של שר הבטחון לתיווך עסקי אשר שיווקה את הכרותה האישית עם מקבלי ההחלטות בישראל – מדובר בעניין חמור. זכות הציבור לדעת, על מנת שהציבור יוכל לפקח על תפקוד נציגיו, מחייבת כי חוות הדעת והדו"ח – הממצאים והמסקנות בעניין הפרשה – לא יוסתרו מעיני הציבור.
מנהל מחלקת ליטיגציה כלכלית בתנועה עו"ד דניאל קירס מציין במכתבו לשר אהוד ברק למבקר המדינה וליו"ר ועדת ההיתרים כי על-פי פרסומים בתקשורת, רעייתו של שר הבטחון אהוד ברק הקימה לכאורה חברה בשם "טאורוס" למתן שירותי תיווך והיכרות עם הצמרת העסקית עבור חברות וגופים שמעוניינים להשקיע בישראל, ונחשפה טיוטת חוזה של החברה בה נכתב לכאורה כי יש 800-900 מקבלי החלטות בישראל ושאת רובם מכירה רעייתו אישית.
כן פורסם כי ועדת ההיתרים הכינה לאחרונה חוות דעת המוגדרת על ידי ועדת ההיתרים "נוקבת", בה נכתב כי אף שהוועדה דחתה את בקשתו של מר ברק להתיר לרעייתו להקים את החברה, ואף שהוועדה הבהירה לו כי יש בניהול החברה על ידי רעייתו משום ניגוד עניינים עם תפקידו כשר הביטחון, המשיכה החברה לפעול עד שדבר קיומה נחשף.
על-פי חלק מהפרסומים, אף ערך מבקר המדינה דו"ח חמור בפרשה, אך נמנע מלפרסמו.
כן פורסם כי השר ברק לכאורה סירב לחשוף את חוות הדעת ו/או את הדו"ח, למרות פניות חוזרות ונשנות. התנועה מבקשת לגעת אם אמת בפרסומים
ובמידה ונכתבה חוות דעת בעניין חברה של רעייתו של השר ברק – מבקשת התנועה שהיא תפורסם, או שתועבר לידיה.
ככל שאכן קיימת חוות דעת על חברה שהוקמה על ידי רעייתו של שר הבטחון לתיווך עסקי אשר שיווקה את הכרותה האישית עם מקבלי ההחלטות בישראל – מדובר בעניין חמור. זכות הציבור לדעת, על מנת שהציבור יוכל לפקח על תפקוד נציגיו, מחייבת כי חוות הדעת – הממצאים והמסקנות בעניין הפרשה – לא יוסתרו מעיני הציבור.
שר הבטחון הינו נאמן הציבור – ועליו לפעול בשקיפות. אם קיימת חוות דעת כאמור, המידע בו אינו בבחינת מידע אישי; המידע בו הינו מידע בעניין שאלת ניגוד העניינים של שר בממשלה, נוכח אינטרס אישי נוגד. על כן חלה חובה משפטית על השר ברק עצמו לפרסם את חוות הדעת.

כן מבקשת התנועה מוועדת ההיתר לפרסם את חוות הדעת בעצמה. להבנת התנועה, ועדת ההיתרים אינה פועלת מכוח חוק מבקר המדינה, התשי"ח-1959, אלא מכוח הודעה דבר כללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים, תשס"ג – 2003. חוות דעת של ועדת ההיתרים אינה דו"ח שעל המבקר להגיש, אינה חוות דעת שהכין המבקר לפי סעיף 21 לאותו חוק ואינה בבחינת ממצאי ביקורת של המבקר (ראו סעיף 28 לחוק מבקר המדינה). אף אין לפרש פרסום חוות דעת של ועדת ההיתרים על ידי ועדת ההיתרים, כאי-שמירת סודיות מטעם מי שבעזרתו מבצע המבקר את תפקידיו. זאת ועוד: אף אין בהודעה בדבר כללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים, תשס"ג – 2003, הוראה שיש בה כדי לאפשר הסתרת המידע מהציבור. לכן ככל שקיימת חוות דעת כאמור, מבקשת התנועה אף מוועדת ההיתרים לפרסמה.
בנוסף, ככל שמבקר המדינה אכן הכין דו"ח משלו בעניין הפרשה מבקשת התנועה ממבקר המדינה להביא את המידע בפני הציבור בדרך החוקית העומדת לרשותו: פרסום הדו"ח מטעמו.