התנועה לאיכות השלטון דורשת מראש מועצת ערערה טיפול מיידי בליקויים בניהול תקין של המועצה

התנועה לאיכות השלטון דורשת מראש מועצת ערערה טיפול מיידי בליקויים בניהול תקין של המועצה
התנועה לאיכות השלטון טוענת שהמועצה פעלה במשך שנים בניגוד להוראות החוק ולכללי מינהל תקין. התנהלות זה מהווה פגיעה קשה באמון התושבים במועצה, ברווחת התושבים, ובאיכות חיי כל אחד ואחד מהם- לא פחות.
התנועה מודיעה כי אם לא יפעל ראש המועצה לתיקון הליקויים, תיאלץ לפנות לבית המשפט.

במכתבה לראש מועצה מקומית ערערה, חברי המועצה, גזבר המועצה והממונה על חוק חופש המידע במועצה, מציינת התנועה לאיכות השלטון כי במסגרת דו"ח ביקורת רו"ח ברשויות המקומיות שפורסם לאחרונה נחשפו במועצה מקומית עראבה כשלים וליקויים שתיקונם נחוץ לשם שמירה על מינהל תקין, ביניהם חובות מצטברים של נבחרי הציבור, העסקת מקורבים, היעדר דיון בדוחות הכספיים ובדוחות מבקר המועצה, התקשרות בלא מכרזים ואי-מינוי של צוות לתיקון הליקויים.
בדו"ח נאמר כי לחמישים וחמישה מעובדי המועצה חובות ארנונה ומים בסכום כולל של 280 אלפי ₪, ולארבעה מחברי מליאת המועצה חובות ארנונה ומים בסכום כולל של 90 אלפי ₪. לפיכך התנועה דורשת לקבל לידיה את רשימת החייבים מבין הנבחרים והעובדים ולפעול לשם גביית החובות הנ"ל, בין היתר תוך שימוש בכלים המשפטיים. ראוי לציין, כי מחובתו של גזבר המועצה לשלוח הודעה לחייבים בדבר חובם, ובמידה והם לא הסדירו את חוב תוך שישים יום, כהונתם פוקעת.
הדו"ח מציין כי תוספות ושינויים בביצוע תקציבים, לא אושרו בכתב על ידי המועצה. על כן, התנועה מבקשת להעביר לידיה את אישורי המועצה בנוגע לשינויים ותוספות בתקציבים האמורים ולהתחייב להימנע בעתיד מביצוע התקציבים ללא קבלת אישור בכתב מטעם המועצה. בנוסף, הדו"ח מציין שהתקשרות עם מתכננים ומפקחים נערכה ללא מכרז וללא אישור מליאת המועצה. לאור זאת, התנועה מבקשת לקבל את החוזים אשר נחתמו עם מתכננים ומפקחים החל משנת 2006, בצירוף אישור היועץ המשפטי למועצה ומליאת המועצה לכל אחד מהחוזים הנ"ל, ולקבוע לאלתר נוהל לביצוע התקשרויות עם מפקחים ומתכננים תוך קבלת הצעות או מכרז כמתחייב מהוראות החוק.
מהדו"ח עולה שהמועצה לא דנה בדוחות הכספיים של המועצה, למרות שהדיון הינו מנגנון ביקורת חשוב על ההתנהלות הכספית של הרשויות. לכן, התנועה דורשת לתקן ליקוי זה תוך 30 ימים, לכנס את מליאת המועצה לדיון הדו"חות אלה, ולקבוע מועדים להתכנסות המועצה בהמשך השנה, בהם היא צפויה לדון בדוחות הכספיים.
הדו"ח ממשיך ומזכיר שהמועצה העסיקה קרובים ללא אישור מינהל העובדים. מהלך זה כאורה מנוגד לסעיף 174א לפקודת העיריות, אשר אוסר העסקת קרובי משפחה של ראש המועצה או אחד מסגניו אלא בתנאים מיוחדים. לכן התנועה דורשת לקבל לידיה את רשימת העובדים הקרובים, האם הם עדיין מועסקים, ואת האישורים שניתנו ע"י ועדת השירות במשרד הפנים ומינהל העובדים לגבי חוזי העבודה של קרובי המשפחה.
בכל הנוגע לניהול נכסים ובטיחות, המועצה לא ניהלה פנקס זכויות המקרקעין, לא ערכה רשימה מלאה של נכסי המקרקעין שבחזקתה, לא ניהלה פנקס ציוד ומיטלטלין ובידיה לא נמצא "נסח" מרשם המקרקעין על כל המקרקעין שברשותה. נוכח חשיבות פנקים אלה לפעילות מסודרת של המועצה, התנועה דורשת לתקנם בהקדם האפשרי ולהעביר לידיה כל מסמך שיש בו כדי להעיד על התיקון האמור.
יתרה מזו, ועדת הביקורת לא התכנסה במהלך השנה וכפועל יוצא לא דנה בדוחות הכספיים של המועצה, וראש המועצה לא מינה צוות לתיקון ליקויים כמתחייב מפקודת המועצות המקומיות. חוסר התכנסות ועדת הביקורת ואי-מינוי צוות לתיקון ליקויים- במיוחד לאור העובדה שפעילות אפקטיבית שלהם מאפשרת בקרה על התנהלות תקינה ויעילה מצד המועצה- שקול בנסיבות דנן לשימור הליקויים והמשך פעילות בניגוד לכללי המינהל התקין. לפיכך, התנועה דורשת למנות לאלתר ועדת ביקורת וצוות לתיקון ליקויים ככל שאלה עדיין לא מונו, ולהבטיח את התכנסותם לשם דיון בליקויים העולים מתוך דוחות הביקורת הפנימיים והחיצוניים.
נוכח חשיבות העניין, מבקשת התנועה לאיכות השלטון את התייחסות המועצה תוך 20 ימים כדי לאפשר לתנועה לשקול את הצורך בנקיטה בצעדים משפטיים נוספים.