התנועה לאיכות השלטון פנתה במכתב למשרד החוץ בדרישה להחליף את מר ראובן מרחב כראש המשלחת הישראלית לועידת פראג אשר עתידה לדון בין היתר בסוגיית השבת רכוש ופרטי אומנות שנבזזו ונגזלו בשואה.

התנועה לאיכות השלטון פנתה במכתב למשרד החוץ בדרישה להחליף את מר ראובן מרחב כראש המשלחת הישראלית לועידת פראג אשר עתידה לדון בין היתר בסוגיית השבת רכוש ופרטי אומנות שנבזזו ונגזלו בשואה.

בחודש יוני הקרוב אמורה להיערך ועידת פראג בנושא השואה ("Holocaust Era Asset"), אשר תעסוק בין היתר בסוגיית השבת רכוש ופרטי אומנות שנבזזו ונגזלו בשואה, בהמשך לועידת וושינגטון בנושא שהתקיימה לפני כעשור.
כפי שנודע לתנועה לאחרונה, כראש המשלחת של ישראל בוועידה זו נתמנה מר ראובן מרחב, אשר מכהן גם כיו"ר הועד המנהל בוועידה על תביעות יהודיות חומריות כנגד גרמניה (The conference on Jewish Material Claims Against Germany).
התנועה מציינת כי כנגד התנהלות ועידת התביעות הועלו טענות ביקורת חריפות, אשר עומדות לבדיקה במסגרת ועדת חקירה פרלמנטרית אשר הוקמה וטרם סיימה את עבודתה. בנוסף מדובר בגוף אשר ספג ביקורת קשה מצד בית-המשפט המחוזי ביחס להתנהלותו מול ניצולי השואה, וכן דומה כי עמדותיו בנוגע להשבת רכוש יהודי לא תואמות בהכרח את גישתה של מדינת ישראל לנושא.
לכך יש להוסיף, כי מר מרחב כנציגה של ועידת התביעות, סירב בעבר להתיר עריכתה של ביקורת על התנהלותה של ועידת התביעות באמצעות משרד מבקר המדינה . מרחב סרב לבקשת יו"ר ועדת ביקורת המדינה בכנסת דאז ח"כ זבולון אורלב וזאת בנימוק שועידת התביעות איננה גוף ישראלי.
כך גם עלתה סוגיית התנהלותה של ועידת התביעות בתביעה שהוגשה לבית-המשפט המחוזי בת"א ואשר נידונה בפני כבוד השופט מודריק ואשר עליה הגישה ועידת התביעות ערעור לבית המשפט העליון:
"במהלך המשפט אגב שמיעת עדויות המצהירים משני הצדדים הלכה והתחדדה בלבי הכרה בכך שועידת התביעות נכשלה כישלון חרוץ בכל הקשור בטיפול בענייני התובעים ובהקשר למענק הסיוע שהם ביקשו לעצמם. נכשלה והכשילה." (ת"א 1296/02 רודשטיין ואח' נ' ועידת התביעות, בעמ' 88 (טרם פורסם, 1.6.08), ההדגשה לא במקור).

התבטאויותיו של מרחב עצמו בנוגע לשימוש בכספים שהתקבלו ממכירתו של רכוש יהודי של נספי שואה על-ידי ועידת התביעות עומדת בניגוד גמור לגישתם של חברי ועדת החקירה הממלכתית בנושא הטיפול בניצולי השואה, אשר לעמדתם יש להעבירם לרווחת הניצולים בלבד.

".. ככלל ראוי שכספים שהתקבלו עבור רכוש יהודי של נספי שהשואה יועברו לצורך שיפור רווחתם של ניצולי השואה, ולא ישמשו למטרות אחרות , חשובות ככל שתהיינה. אמנם ייתכן שוועידת התביעות מעדיפה מטעמיה שלה, לסייע גם למוסדות הציבור הללו, אך על המדינה לפעול כדי לשכנעה להפנות את המשאבים היקרים הללו לשיפור מצבם של ניצולי השואה בלבד" ( עמו- 169-170 לדו"ח ועדת החקירה הממלכתית) .

ולעומתם דבריו של מר מרחב בפני ועדת ביקורת המדינה ( עמוד 8 לפרוטוקול מיום 16.6.08)

"היו"ר זבולון אורלב: … נניח כרגע את המטרות בצד. מהי הזכות המוסרית לקחת כסף, שמיועד לניצולי שואה, ולעשות בו פילנתרופיה גם אם הפילנתרופיה הזאת חשובה כמו בית לוחמי הגטאות?
ראובן מרחב: הצדק היה איתך, אילו היה מדובר בכסף של ממשלת גרמניה. אז, היית צודק לא 100% אלא ב-1,000%. אבל – סליחה על הביטוי – זה לא כסף של ממשלת גרמניה וזה לא כסף של פיצויים… וזה לא כסף של ניצולים. זה כסף שהושג ממכירת רכוש יהודי בקהילה מסויימת…"
(בעמ' 8 לפרוטוקול הדיון בוועדה, ההדגשה לא במקור).

יצוין כי למיטב ידיעת התנועה דו"ח ביקורת פנימי על התנהלותה של ועידת התביעות שנערך בעבר מעולם לא פורסם ונותר למעשה חסוי. זאת, על אף פניות שנעשו בעבר הן אל ועידת התביעות והן אל ממשלת גרמניה לשם פרסומו של הדו"ח אשר נענו כולן בשלילה.

לאור כל זאת סבורה התנועה לאיכות השלטון שאין למנות נושא משרה כה בכיר בארגון הלוקה בחוסר שקיפות בניהול נכסיו ואשר עמדתו בנושא השבת הרכוש – היא הסוגייה המרכזית בה יעסוק הכנס האמור – נוגדת את עמדתה של ועדת חקירה ממלכתית אשר מונתה מטעמה של המדינה.
התנועה מדגישה ומבהירה כי אין בפנייתה זו כל ביקורת או טענה אישית מכל סוג שהוא כנגד מר מרחב, אלא אך ורק להצביע על הבעייתיות שבמינויו של בעל תפקיד בכיר בועידת התביעות (תהא זהותו אשר תהיה), לשמש כנציג של מדינת ישראל בכנס שעניינו השבת רכוש ופרטי אמנות שנגזלו בתקופת השואה, הן בשל התנהלותה של ועידת התביעות והן בשל עמדותיה בנוגע להשבת רכוש יהודי.

בנסיבות אלו, ולאור העובדה שהכנס האמור עתיד להתקיים בחודש יוני הקרוב, מן הראוי לטעמה של התנועה לדאוג באופן מיידי למינויו של נציג אחר מטעמה של המדינה. עוד התנועה סבורה, כי מן הראוי לערוך, קודם לשליחתו של הנציג לכנס שימוע ציבורי לכל אדם המעוניין להביע עמדתו ביחס לנושאי הכנס, בדומה להליך השימוע שנערך בימים אלו בארצות-הברית.