התנועה לאיכות השלטון : ליקויים יסודיים בתפקוד מנגנוני הבקרה המועצה מקומית סאג'ור לאורך שנים ארוכות, וחריגה חוזרת ונשנית מכללי המינהל התקין.

התנועה לאיכות השלטון : ליקויים יסודיים בתפקוד מנגנוני הבקרה המועצה מקומית סאג'ור לאורך שנים ארוכות, וחריגה חוזרת ונשנית מכללי המינהל התקין.

במכתבה לראש מועצה מקומית סאג'ור, חברי המועצה המקומית, גזבר המועצה והממונה על חוק חופש המידע במועצה מציינת התנועה לאיכות השלטון כי במסגרת דו"ח ביקורת רו"ח ברשויות המקומיות שפורסם לאחרונה (לשנת התקציב 2007) נחשפו במועצה מקומית סאג'ור כשלים שתיקונם נחוץ לשם שמירה על מנהל תקין ביניהם חובות מצטברים לנבחרי ציבור ועובדי המועצה, אי דיון בדוחות הכספיים הרבעוניים, העסקת עובדים בקרבה משפחתית לנבחרים, חוסר פעולה של ועדת הביקורת ואי מינוי צוות לתיקון הליקויים.
בדו"ח נאמר שועדת הביקורת לא פעלה, וראש המועצה לא מינה צוות לתיקון הליקויים כמתחייב מהוראות החוק. היעדר פעולה של ועדת הביקורת -שהינה אחד הכלים האפקטיביים ביותר על המאפשרים הביקורת על התנהלות המועצה- ואי מינוי צוות תיקון הליקויים כפי שהדין קובע שקולים בנסיבות דנן לשימור הליקויים והמשך פעולה בניגוד לכללי המינהל התקין. לפיכך,
התנועה דורשת למנות לאלתר ועדת ביקורת וצוות לתיקון ליקויים ככל שאלה עדיין לא מונו, ולהבטיח את התכנסותם לשם דיון הליקויים העולים מתוך דוחות הביקורת הפנימיים והחיצוניים.
הדו"ח מצביע על כך שהמועצה לא קיבלה מקבלנים ערבויות ביצוע וטיב, וכחלופה המועצה הפחיתה 10% מכל חשבון. נוכח הליקוי האמור, דרשה התנועה מהמועצה להפסיק לאלתר נוהל זה, אשר עלול לפגוע בקופה הציבורית וביכולתה של המועצה להבטיח את ביצוע העבודות ואיכותן, וכן דרשה התנועה להמציא לה את פנקס הערבויות אותו המועצה מחויבת לנהל.
בנוסף, נאמר בדו"ח שחובם הכולל של ארבעה נבחרי ציבור עבור ארנונה וחיובים אחרים הסתכם בסוף השנה ב-179 אלפי ₪, וחובם הכולל של שמונה עשר מעובדי המועצה עבור ארנונה וחיובים אחרים הסתכם בסוף השנה ב-316 אלפי ₪. לפיכך התנועה דורשת לקבל לידיה את רשימת החייבים מבין הנבחרים והעובדים ולפעול לשם גביית החובות הנ"ל, בין היתר תוך שימוש בכלים משפטיים. ראוי לציין כי מחובתו של גזבר המועצה לשלוח הודעה לחייבים בדבר חובם, ובמידה והם לא הסדירו את חובם תוך שישים יום, כהונתם פוקעת.
הדו"ח מציין שהמועצה לא פרסמה את תמצית הדוחות הכספיים לשנת 2006 כמתחייב בחוק, ואף לא דנה בדוחות הכספיים הרבעוניים בשנת 2007. על כן, התנועה דורשת לפרסם את הדוחות תמצית הדוחות הכספיים לשנים 2007 ו-2008 ולהתחייב לפרסמם בשנים הבאות, ולהמציא את כל הפרוטוקולים של ישיבות המועצה בהם אושרו הדוחות הכספיים, ובמידה והדוחות לא נדונו,
התנועה דורשת לכנס את מליאת המועצה לדיון בדוחות אלה ולקבוע מועדים לישיבות המועצה בהמשך השנה בהם היא צפויה לדון בדוחות אלה.

יתרה מזו, מהדו"ח עולה שהמועצה העסיקה עובדים בקרבה משפחתית לנבחרים. מהלך זה מנוגד לכאורה לסעיף 174א לפקודת העיריות, אשר אוסר העסקת קרובי משפחה של ראש המועצה או אחד מסגניו אלא בתנאים מיוחדים. לכן, התנועה דורשת לקבל לידיה את רשימת העובדים הקרובים,
האם הם עדיין מועסקים, ואת האישורים שניתנו ע"י ועדת השירות במשרד הפנים לגבי חוזי העבודה של קרובי המשפחה.
התנועה למען איכות השלטון מדגישה כי המועצה פעלה במשך שנים בניגוד להוראות החוק ולכללי מינהל תקין. התנהלות זו הינה פגיעה קשה באמון התושבים במועצה, ברווחת התושבים, ובאיכות חיי כל אחד ואחד מהם- לא פחות.
התנועה מבקשת תגובה תוך 20 ימים וזאת כדי לאפשר לתנועה לשקול את הצורך בנקיטה
בצעדים משפטיים נוספים.