מן הראוי שלא לכלול שינויים מבניים במשק החשמל בחוק ההסדרים

מן הראוי שלא לכלול שינויים מבניים במשק החשמל בחוק ההסדרים
כך עולה מדו"ח שהוכן על ידי מחלקת כלכלה ומחקר של התנועה לאיכות השלטון במסגרת פעילותה בפורום הבוחן את הרפורמה במשק החשמל. הדו"ח בחן את תהליך קבלת החלטות בנושא הרפורמה ואת השינוי המבני במשק החשמל בישראל.
הדו"ח מאגד בתוכו את כל ארבעים וארבע החלטות הממשלה בנושא משק החשמל וחברת החשמל, את דוחות הוועדות הבין-משרדיות, הדוחות הכלכליים שהוזמנו מחברות ייעוץ חיצוניות, השחקנים הראשיים ברפורמה ויחסי הכוחות ביניהם. הדוח מתמקד בהליך קבלת ההחלטות וסוקר את הכשלים שנתגלו: חוסר שקיפות בתהליך קבלת ההחלטות, ריבוי ועדות והחלטות לא ממומשות, היעדר אמות מידה לבחינת יישומן של החלטות ממשלה, הליכי חקיקה בלתי-תקינים ומזורזים, קידום רפורמה מבנית ללא בחינה מעמיקה של השלכותיה וכן מניעת מידע בדבר מצבה הפיננסי של חברת החשמל ממקבלי ההחלטות– לאור כל אלה סבורה התנועה, כי אין זה ראוי לכלול נושא זה תחת חוק ההסדרים. זאת בשל השלכותיו מרחיקות הלכת של הנושא על הציבור, במיוחד בשל העלייה הצפויה בתעריפי החשמל, המחייבות קבלת החלטות שקולות תוך בחינה מעמיקה ורצינית של הנושא ולא בהליכי חקיקה מזורזים.

כן ממליצה התנועה בדו"ח על נקיטת צעדים לתיקון הליקויים שנתגלו ובכלל זה לפעול להגברת שקיפות עבודתן של הוועדות הבין-משרדיות והחלטות הממשלה בנושא, קביעת אמות מידה לבחינת יישומן של ההחלטות, בחינת הגורמים שראוי לערב בהליך, הקמתו של גוף מרכז לצורך ביצוע מתוכנן ומוסכם, עריכתו של דו"ח מקצועי ועדכני לבחינת החלופות הקיימות ונקיטת צעדים לשיתוף ציבורי ראוי בתהליכי קבלת ההחלטות.
מעל עשור מתנהלת "מאחורי הקלעים", הרחק מעין הציבורית, אחת הרפורמות הגדולות במשק – רפורמה במבנה משק החשמל, ואחת ההפרטות הגדולות במשק – הפרטת חברת החשמל. כאמור לאור מסקנות הדו"ח, אין זה ראוי לכלול את השינויים המתוכננים במשק החשמל במתכונתו של חוק ההסדרים.הדו"ח הוא יוזמה של הפורום לרפורמה במשק החשמל בישראל, שפועל החל משנת 2007. הפורום מורכב מארגונים סביבתיים וחברתיים שמטרתם לייצג את האינטרס הציבורי בנוגע לקיום וניהול ארוך טווח של משק החשמל, תוך בחינה של ההיבטים השונים של הרפורמה במשק החשמל והשלכותיה. בין הארגונים החברים בפורום: אגודה לזכויות האזרח בישראל; החברה להגנת הטבע; התנועה לאיכות השלטון בישראל; במעגלי צדק; חיים וסביבה ועוד.
את הדו"ח המלא ניתן לראות באתר התנועה לאיכות השלטון www.mqg.org.il