התנועה לאיכות השלטון דורשת הקמת ועדת חקירה חוץ צבאית לבחינת התנהלות גורמי החקירה והתביעה הצבאיים במסגרת העמדתו לדין של תא"ל משה (צ'יקו) תמיר.

התנועה לאיכות השלטון דורשת הקמת ועדת חקירה חוץ צבאית לבחינת התנהלות גורמי החקירה והתביעה הצבאיים במסגרת העמדתו לדין של תא"ל משה (צ'יקו) תמיר.

במכתבה ליועץ המשפטי לממשלה, מבקר המדינה, שר הבטחון והרמטכ"ל דורשת התנועה לאיכות השלטון להורות על הקמתה של ועדת חקירה חוץ צבאית לבחינת התנהלות גורמי החקירה והתביעה הצבאיים במסגרת העמדתו לדין של תא"ל משה (צ'יקו) תמיר. התנועה מציינת כי בפסק-הדין מתייחס בית-הדין בחומרה רבה להתנהלות גורמי החקירה, כמו גם התנהלות גורמי התביעה, בעניינו של תמיר ובין היתר ציין, כי:
" במהלך הצגת ראיות התביעה (עובר להסדר הטיעון) התעוררו סימני שאלה מסוימים ביחס להתנהלות גורמי החקירה (וכפועל יוצא גם ביחס להתנהלות גורמי התביעה)… ההתייחסות אל האירוע כאל תאונת דרכים "פשוטה", שבה נגרם נזק זניח כתוצאה מהתרשלות של נהג צבאי, ולא כאל מעשה חמור של הרשאת קטין חסר רישיון נהיגה לנהוג ברכב, אירוע שגרם לתאונת דרכים, היא אכן חריגה וחשודה"
עוד ממשיך וכותב בית-הדין, כי:
"חקירת הקצין שלא תחת אזהרה, הימנעות מציון פרטיו של הקצין הבכיר על גבי כריכת התיק (דו"ח סיכום חקירה כמקובל כלל לא נערך); ציון שמו של נהגו חלף שמו-שלו כנהג הרכב, הימנעות מהבאת המלצה להעמדה לדין בגין עבֵרות חמורות של מתן הרשאה לקטין לנהוג ברכב צבאי ללא רישיון ושל הסתרת תאונת הדרכים – כל אלו מעוררים יותר מאשר חשד כבד כי גורמי החקירה נמנעו מלמצות את חקר האמת בעניינו של הנאשם בניסיון לגמד את האירוע ולמנוע חקירתו עד תום.
אם חשד זה יתאמת, האמור ברעידת אדמה של ממש בכל הנוגע לאמינותם של גורמי החקירה בצה"ל"
בית-הדין אף הפנה במהלך הדיון את תשומת לבם של נציגי התביעה הצבאית לאופן בו התנהלה החקירה ולהערות החוקר ביחס לכך. בהמשך מובאת תשובתו של התובע, לפיה:

"הדברים היו ידועים למפקדים בפרקליטות, היינו ערים לסוגיה, הערת בית הדין הובאה לידיעת הפצ"ר, [אין] הוראה אופרטיבית מה עושים עם זה מחר בבוקר… לא התקבלה החלטה מסודרת"
מדעת שופטי המיעוט בתיק עולים פגמים קשים גם לעניין התנהלות גורמי התביעה כאמור. כך, כפי העולה מפסק-הדין, טענות בנוגע להכתבת התנהלותם של גורמי חקירה שונים כלל לא נבדקו, והדבר מרמז וודאי על מחדליהם לכאורה של גורמי התביעה.
לאור כל האמור ונוכח התבטאויותיהם הקשות של השופטים בעניין זה, סבורה התנועה , כי החשדות הקשים שעלו לעניין התנהלות גורמי החקירה, אשר אם יאומתו עשויים להביא לכדי "רעידת אדמה" של ממש, וכפועל יוצא, כפי שמציינים השופטים, התנהלות גורמי גורמי התביעה, מחייבים הקמתה של ועדת חקירה חוץ-צבאית לבחינת התנהלות גורמים אלו – ויפה שעה אחת קודם. זאת וודאי כדי להשיב את אמון הציבור בצה"ל, ובפרט בגורמי החקירה והתביעה הצבאיים.
לכך יש להוסיף, כי אף בית-הדין עצמו מכיר בחשיבות ובנחיצות של בחינת התנהלות גורמי התביעה בפרשה, ומציין, כי:
"לא נצא ידי חובתנו אם לא נורה על העברת העתקים של גזר דין זה לעיונו של הפרקליט הצבאי הראשי על מנת שיורה כיצד יש לחקור את דרכי התנהלות גורמי החקירה, אשר נזכרו לעיל"