התנועה לאיכות השלטון לשר התקשורת וליו"ר המועצה לשידורי כבלים : מדוע דחיתם החלטתכם לצמצום שידורי הספורט ל4 ערוצים?

התנועה לאיכות השלטון לשר התקשורת וליו"ר המועצה לשידורי כבלים : מדוע דחיתם החלטתכם לצמצום שידורי הספורט ל4 ערוצים?
התנועה דורשת לפעול למניעת זליגת תכני שידור מערוצי הבסיס לערוצים על בסיס תשלום נפרד כפי שהוחלט בעקבות השימוע הציבורי.
*התיק מטופל ע"י סטודנט בקליניקה המשפטית לקידום איכות השלטון של התנועה והאוניברסיטה העברית בירושלים.

במכתבה לשר התקשורת וליו"ר המועצה לשידורי כבלים מתייחסת התנועה לאיכות השלטון לזליגת תכני שידור מערוצי הבסיס בחבילת הכבלים לערוצים ייעודיים הדורשים תשלום נוסף. אמנם ה"זליגה" האמורה אינה תופעה חדשה אולם בזמן האחרון נודעה התפתחות בנושא.
כרגולטור האמון על אכיפת החוק על הגופים המשדרים לטובתו של הצרכן, ברור לכל כי מחובתה של המועצה לשים לנגד עיניה את טובת הציבור כערך עליון בפעולתה. סעיף 6ה'(ו) בסימן ב' בחוק התקשורת (בזק ושידורים) התשמ"ב-1982 קובע את תפקידי המועצה וביניהם: "לקבוע את המדיניות לגבי …הגנת הצרכן בעניינים שבתחום סמכויותיה של המועצה לפי חוק זה".
למרות זאת מצאה לנכון המועצה (ביום 27.5.09) לדחות את יישום המלצתה מיום 29.1.09 לפיה אירועי ספורט ישודרו ב4 ערוצים בלבד (ספורט 1 וספורט 2, ובערוצי הבסיס של ערוץ הספורט: ספורט 5, ספורט 5+) ולא יפוצלו מעבר לערוצים אלו – לערוצי נישה שקליטתם מחייבת תשלום נוסף (ספורט 5 לייב, ספורט 5 גולד). יצוין כי גם הערוצים ספורט 1 וספורט 2 מחייבים תשלום נוסף ואינם נכללים בחבילת הבסיס שמקבל הלקוח בהתחברות לשירותי הכבלים.
ההמלצה התקבלה בעקבות הליך "שימוע ציבורי" בו פנתה המועצה לציבור הרחב להביע עמדתו ביחס לסוגיה העקרונית של שידורים בתשלום ושלא בתשלום. בנוסף, ניתנה הזדמנות לערוצי הספורט להסביר את הקלות שבה "זולגים" תכני שידור מערוצי הבסיס אל הערוצים הדורשים תשלום נוסף, המתווספים לתשלום של חבילת הבסיס אותו משלם הלקוח לחברות הכבלים.
דחיית החלטה זו, מעלה סימני שאלה רבים;
סוגיה זו של זליגת תכני ספורט מייצג מגמה הולכת וגוברת שבה באופן הדרגתי ומוסווה מועברים תכני שידור מערוצים הנכללים בחבילות הבסיס אל ערוצים הדורשים תשלום נוסף. דוגמאות לכך נמצאות למכביר: ערוץ האוכל, ערוץ אגו טוטאל, ערוץ ביוגרפיה, ערוץ הופ הורים, הופ לולי ועוד.
במצב עניינים זה, שבו לקוחות שהובטח להם בחוזה אופי שידורים מסוים, זוכים למוצר רזה וצמוק יותר, בא לידי ביטוי באופן מובהק כוחו של המונופול בענף הטלוויזיה הפוגע קשות בצרכן.
תפקידה של המועצה כרגולטור בתחום, הינו ליישם את ההחלטה האמורה שהתקבלה כבר לפני מעל חצי שנה ואין סיבה נראית לעין לעיכובה.

*התיק מטופל ע"י סטודנט בקליניקה המשפטית לקידום איכות השלטון של התנועה והאוניברסיטה העברית בירושלים.