התנועה לאיכות השלטון לבג"צ בעתירה לפרסום הערכות שווי בהפרטות: העתירה השיגה את מבוקשה עם הגשת נוהל פרסום הערכות שווי על ידי המדינה במסגרת העתירה

התנועה לאיכות השלטון לבג"צ בעתירה לפרסום הערכות שווי בהפרטות: העתירה השיגה את מבוקשה עם הגשת נוהל פרסום הערכות שווי על ידי המדינה במסגרת העתירה
התנועה מבקשת את מחיקת העתירה נוכח קבלת הסעד שהתבקש ומבקשת לחייב את המדינה בהוצאות ושכר טרחה
התנועה לאיכות השלטון באמצעות עו"ד דניאל קירס הגישה היום לבג"ץ בקשה בעתירתה לקביעת מדיניות פרסום הערכות שווי בהפרטות (בג"צ 2894/06), בה הודיעה כי לאחר שהמדינה הגישה במסגרת העתירה את הנוהל שהנחה אותה בית המשפט לגבש בענין פרסום הערכות שווי, העותרת קיבלה את הסעד שהיא ביקשה בעתירה ואין צורך בהמשך בירור העתירה. על כן מבקשת התנועה למחוק את הבקשה ולחייב את המדינה בהוצאות ושכר טרחת עו"ד.

כזכור, התנועה הגישה את העתירה נוכח הביקורת הקשה המוטלת פעם אחר פעם על כך שהמדינה מוכרת נכסי ציבור בהפרטות בשווי עתק לבעלי הון ב"נזיד עדשים", אך מסרבת לפרסם את הערכות השווי המהוות קנה המידה למחיר. בתגובתה לעתירה הודיעה המדינה כי היא מסרבת לדרישת הפרסום הערכות שווי באופן פשוט ונגיש ביותר לציבור (למשל באינטרנט) וכי היא מוכנה לשקול רק העברה פרטנית של מידע בענין הערכות שווי דרך הפרוצדורה המייגעת והארוכה (לעתים שנים) לפי חוק חופש המידע. בית המשפט הוציא צו על תנאי בעתירה (הדורש מהמדינה לנמק מדוע לא תפורסמנה הערכות שווי במכירות פרטיות (במובחן ממכירות בורסה, בה השוק ממילא קובע את המחיר) כאשר המחיר המוצע נמוך מהערכות השווי. לאחר הוצאת הצו על תנאי, נסוגה המדינה מעמדתה לפיה אין מקום לפרסום והביעה נכונות לפרסם את ה"שורה התחתונה" (כלומר, המחיר המוערך) של כל הערכת שווי במכירות פרטיות. בדיון השני בעתירה ביום 23.3.2009 דרש בית המשפט מהמדינה לגבש הנחיות או נהלים לענין הערכות שווי ופרסומן. באותו דיון טענה התנועה כי אין די בפרסום ה"שורה התחתונה" וכי פרסום הנתונים, ההנחות והשיקולים בבסיס הערכת השווי חשוב על מנת שהציבור יכול לגלות מקרים שבהם מדובר בהערכת שווי בלתי מבוססת או בלתי ראויה. נוכח טענה זו של התנועה החליט בית המשפט כי ההנחיות שתגבש המדינה יכללו פירוט של "הנסיבות בהן לשיטתם אי אפשר לפרסם יותר מאשר את השורה התחתונה של הערכות השווי". לאחר הדיון הגישה המדינה לבית המשפט נוהל בענין פרסום הערכות שווי, אשר קובע, בין היתר, כי ככלל יפורסמו הערכות השווי בהפרטות על דרך מכירה פרטית. הישג נוסף של התנועה בעתירה, נוכח טענותיה בענין עיתוי הפרסום, משתקף בכך שבנוהל נקבע כי כאשר המחיר המוצע על ידי הזוכה הינו נמוך מהערכות השווי, הפרסום יתבצע לאחר בחירת הזוכה אך לפני סגירת העסקה (ה-closing), בעיתוי אשר יאפשר פניה לבית המשפט במידת הצורך, בזמן אמת. לצד הקביעה בנוהל לפיה תפורסם "השורה התחתונה" של כל הערכת שווי, קובעת המדינה בנוהל כי "יחד עם זאת, בכל מקרה תיבחן האפשרות לפרסום מלא ושלם יותר של הערכות השווי, תוך השמטה של פרטים מסוימים או ללא השמטות…".

תוצאה חיובית חשובה נוספת שצמחה מעתירת התנועה הינה שבעקבות הנחית בית המשפט, הוסדר בנוהל לא רק פרסום של הערכות שווי אלא הנושא של הערכות שווי במסגרת הפרטות באופן כללי.

המשמעות של ההישג בעתירת התנועה הינה שלעומת העבר, מעכשיו יידעו נציגי הציבור המנהלים הפרטות כי כאשר הם מוכרים נכסי ציבור לבעלי הון, הציבור – שהוא הבעלים של הנכסים המופרטים שאותו הם אמורים לשרת – יידע מהו המחיר שנקבע כמחיר סביר שעליהם לדרוש, וירתיע אותם מהפיתוי להעביר את הנכסים לבעלי הון "בנזיד עדשים".

התנועה הדגישה בבקשה כי היא שומרת את טענותיה בענין יישום הנוהל במקרים פרטניים בעתיד ובענין תוכן הנוהל. נוכח קבלת הסעד שהתבקש בעתירה עקב הגשת העתירה, ביקשה התנועה לחייב את המדינה בהוצאות ושכ"ט עו"ד.