התנועה לאיכות השלטון : יש להנחות את כל הגופים הממשלתיים והמנהליים, ובפרט את כל גורמי הרכש בהם, שלא להתקשר עם חברת סימנס ישראל בחוזים לרכישת טובין או להספקת שירותים, וזאת עד לבירור החשדות למעורבותה בשוחד בפרשת דן כהן.

התנועה לאיכות השלטון : יש להנחות את כל הגופים הממשלתיים והמנהליים, ובפרט את כל גורמי הרכש בהם, שלא להתקשר עם חברת סימנס ישראל בחוזים לרכישת טובין או להספקת שירותים, וזאת עד לבירור החשדות למעורבותה בשוחד בפרשת דן כהן.

במכתבה ליוהמ"ש, לשר לתשתיות לאומיות, פרקליט המדינה, שר האוצר, החשב הכללי ומנכ"ל משרד האוצר מציינת התנועה כי כבר ביום 25/8/09 פנתה אליהם בעקבות מספר פרסומים מהם עלה כי נחקרים חשדות למעורבות חברת סימנס ישראל במתן שוחד לדירקטור לשעבר בחברת החשמל, מר דן כהן.
בינתיים, התברר כי חשדות אלה אכן קיימים ואף הובילו להגשת כתב אישום כנגד כהן החשוד בקבלת השוחד מר דן כהן ואף פורסם שמנכ"ל סימנס ישראל בזמנים הרלוונטיים הפך לכאורה עד מדינה במסגרת תיק זה.
התנועה סבורה כי מן המצב המשפטי הנ"ל, דהיינו הגשת כתב אישום בגין פרשת קבלת שוחד חמורה מחברת סימנס ישראל, ואם אכן הפך מנכ"ל סימנס ישראל לעד מדינה, נגזרות מספר משמעויות בנוגע להמשך התקשרויות של סימנס עם המדינה, גופים בבעלותה וגופי שלטון אחרים, כך למשל רשויות מקומיות ותאגידים סטטוטוריים (להלן- הגופים הממשלתיים והמנהליים).
התנועה סבורה אנו סבורים כי במצב הנוכחי, יש להנחות את כל הגופים הממשלתיים והמנהליים הנ"ל , ובפרט את כל גורמי הרכש בהם, שלא להתקשר עם חברת סימנס ישראל בחוזים לרכישת טובין או להספקת שירותים, וזאת עד לבירור החשדות למעורבותה בשוחד.
דרישת התנועה זו נשענת על מספר מקורות נורמטיביים:

ראשית, על פי ס' 22 (4) לחוק חובת מכרזים, רשאי בעל המכרז להביא בחשבון ניסיון קודם עם מציע מסוים. על פי החוק, בין אמות המידה, אשר רשאי בעל מכרז להביא בחשבון, נמנים:

"המלצות אודות המציע, אם נדרשו לפי תנאי המכרז, ומידת שביעות הרצון מאופן ביצוע התקשרויות קודמות."

לא יכול להיות חולק כי ניסיון בעל מכרז עם מציע, שבמסגרת התקשרויות קודמות שילם שוחד, הינו בעל השלכות חמורות ביותר עבור בעל המכרז ושיקול רלוונטי באשר לכשרותו להמשיך ולהתקשר בעתיד.
אין לך דוגמא לפגיעה קשה יותר בבעל מכרז, ולניסיון גרוע יותר מהתקשרויות קודמות עם מציע, מאשר מקרה בו שילם האחרון שוחד לגורמים מטעם בעל המכרז. בכך יש לקעקע את יסודות המכרז, תוך פגיעה כלכלית בבעל המכרז. בנוסף, יש בכך כדי ליצור נורמות שליליות המהוות תמריץ להתנהלות עתידית אופורטוניסטית מעין זו, הן בקרב גורמי בעל המכרז והן בקרב מציעים פוטנציאליים אחרים.

הדברים אמורים ביתר שאת כאשר מדובר בבעל מכרז כמדינה וגופים מנהליים, שהינם שחקנים חוזרים המתקשרים עם מציעים רבים במספר רב של התקשרויות.

מן הראוי לפיכך, כי בשעה שמתבררים בבית משפט חשדות לתשלום שוחד בהתקשרות קודמת של סימנס, שיקול זה ישמש שיקול רלוונטי שגופים הכפופים לדיני המכרזים המנהליים במדינת ישראל צריכים לראותו כשיקול המונע כל אפשרות להתקשר עם אותו מציע, עד אשר יופרכו חשדות אלה.

מן הראוי להזכיר בהקשר זה את הדין הפדארלי החל בארה"ב, אשר לפיו הוקם מאגר מידע בנוגע לניסיון קודם עם ספקים שהתקשרו בעבר עם זרועות הממשל השונות. לסקירת הדין הנוהג בארצות הברית בענין זה ראה עמר דקל " מכרזים" (תשס"ד) בעמ' 306- 310.

דקל בספרו הנזכר לעיל מציין את הרציונלים שבייחוס חשיבות רבה לניסיון מהתקשרויות קודמות עם מציע:

" יישומה של אמת מידה זו משרת שתי מטרות בעלות חשיבות ראשונה במעלה: ראשית, יש בו כדי למנוע התקשרות עם ספק כושל וכדי לאפשר התקשרות עם ספק ראוי; שנית, יש בו כדי להוות כלי ניהולי היוצר תמריץ משמעותי עבור הספק להצטיין בביצוע החוזה. יישומה של אמת מידה זו מהווה "מקל" עבור ספקים גרועים ו"גזר" עבור ספקים טובים"(שם בעמ' 313 )

בנוסף לכללים החלים על התקשרויות גופים מנהליים וממשלתיים מכח החוק, כפופות התקשרויות אלה אף לכללי המשפט המנהלי, ובכללם חובת הרשות לפעול בסבירות ובנאמנות עבור הציבור.
מכח זאת, מחוייבת המדינה לפעול להבטחת אינטרס הציבור, כפי שניתן היה לצפות מבעל מכרז סביר, משעה שגילה כי מציע מעורב לכאורה במתן שוחד, באופן שהצדיק הגשת כתב אישום כנגד מקבל השוחד ותוך הפיכת מנכ"ל המציע לעד מדינה.

בנסיבות מעין אלה, לא רשאית המדינה למחול על אינטרס הציבור ולאפשר למציע זה להמשיך להתקשר עם גופים ממשלתיים ומנהליים כאילו לא אירעו דברים מעולם.

בנוסף לחובה להימנע מכל התקשרות, עד לבירור החשדות אשר הבשילו לאחרונה כדי הגשת כתב אישום, מחוייבת המדינה וגורמים מטעמה, ולעניינו חברת החשמל, לפעול להגשת תביעה כנגד חברת סימנס ישראל לקבלת פיצויים בגין הנזק הישיר והעקיף הנגזר לבעל מכרז מתשלום שוחד.

במאמר מוסגר מציינת התנועה כי ב"כ חברת החשמל השיב במכתבו לתנועה כי בקשותיו מהפרקליטות ומן היועץ המשפטי לממשלה למידע וראיות בנושא זה, לא נענו. התנועה מבקשת להעביר בלי דיחוי לחברת חשמל את כל חומר הראיות אשר בידיהם על מנת לאפשר לה לשקול את האפשרות למיצוי זכויותיה מול חברת סימנס.

לאור כל זאת סבורה התנועה לאיכות השלטון כי במצב הנוכחי, יש להנחות את כל הגופים הממשלתיים והמנהליים הנ"ל, ובפרט את כל גורמי הרכש בהם, שלא להתקשר עם חברת סימנס ישראל בחוזים לרכישת טובין או להספקת שירותים, וזאת עד לבירור החשדות למעורבותה בשוחד.