בעקבות פרסומים בתקשורת לגבי הצטרפות בני זוג של יו"ר הכנסת לנסיעות בחו"ל על חשבון המדינה פנתה התנועה לאיכות השלטון לוועדת האתיקה של הכנסת .

בעקבות פרסומים בתקשורת לגבי הצטרפות בני זוג של יו"ר הכנסת לנסיעות בחו"ל על חשבון המדינה פנתה התנועה לאיכות השלטון לוועדת האתיקה של הכנסת .
התנועה דורשת לקבוע כללים ברורים בנוגע לאפשרות והתנאים של הצטרפות בן או בת זוג של יו"ר הכנסת לנסיעה רשמית לחו"ל
במכתבה ליו"ר וועדת האתיקה ח"כ שלי יחימוביץ מציינת התנועה כי במהלך הימים האחרונים נחשפו בתקשורת מספר פרשיות הנוגעות להתנהלותם של יו"ר הכנסת בעבר ובהווה- הן חה"כ ראובן ריבלין והן חה"כ דליה איציק, בנוגע למימון נסיעות לחו"ל מטעם הכנסת. התנועה מדגישה כי ביום 12 בפברואר 2002 החליטה ועדת האתיקה של הכנסת בעניין מימון נסיעות לחו"ל של חברי הכנסת כי אין מניעה לצרף בני או בנות זוג לנסיעות לחו"ל של חברי הכנסת ואולם "מימון הנסיעה של בן הזוג יהיה על ידי חבר הכנסת עצמו ולא על ידי הכנסת או הגוף המזמין"
במסגרת החלטה זו לא נכללה התייחסות באשר לאפשרותו של יו"ר הכנסת לצרף לנסיעותיו לחו"ל בני זוג; למיטב בדיקת התנועה אין בנמצא החלטות הקובעות הנחיות באשר להצטרפותם של בני זוגם של יו"ר הכנסת לנסיעות לחו"ל במסגרת תפקידם.
בנוסף לנושא הצטרפות בני זוג לנסיעה, בהחלטה לא נמצאו הנחיות המסדירות את נושא גובה הוצאותיהם של חברי כנסת הנוסעים לחו"ל מטעם הכנסת (סעיף 3 להחלטה קובע רק כי מימון הנסיעה יהיה על ידי הכנסת).
למיטב בדיקת התנועה אין בנמצא כללים המסדירים נושא הוצאות השהייה באופן פרטני; כך למשל, לא נמצאו הנחיות או כללים באשר לגובה הסכום המקסימאלי להוצאות במסגרת נסיעות בתפקיד. לא נמצא מנגנון המסדיר השבה של כספים, במידה והוצאו כספים מעבר לתקרה שנקבעה. כן, לא נמצאו הנחיות באשר לצירופם של בעלי תפקידים נוספים, אשר נוכחותם אינה חיונית בהכרח.
בהתאם לפרסומים בכלי התקשורת עולה כי קיימת חוות דעת של היועצת המשפטית של הכנסת, עוה"ד נורית אלטשטיין, בנוגע להצטרפותם של בני זוג של חברי כנסת לנסיעה לחו"ל. התנועה מבקשת לדעת האם אכן קיימת חוות דעת משפטית בנושא. במידה ואכן קיימת חוות דעת היא מבקשת העתק ממנה.
התנועה מזכירה כי אך לפני שבוע פרסם מבקר המדינה, כב' השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, דו"ח מיוחד הנוגע להתנהלות כספית קלוקלת של משלחת משרד הביטחון לסלון האווירי בפריז. דבריו, הנוגעים לעובדי ציבור, יפים ונכונים אף ביתר שאת לגבי נבחרי הציבור:

"עובד ציבור מחזיק בכספי ציבור בנאמנות עבור הציבור ולטובתו, ומכאן נגזרת חובתו לנהוג בכספי הציבור לטובת האינטרס הציבורי, ביעילות, בזהירות ובחיסכון. עליו להימנע מבזבוזים מיותרים ומהוצאות ראוותניות"

בעקבות דו"ח זה פנתה התנועה לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה בכדי שיפעלו בהקדם לשם קביעת נהלים ברורים בנושא.
התנועה מבקשת כי ועדת האתיקה של הכנסת תדון ותקבע כללים המסדירים האפשרות והתנאים של הצטרפות בן או בת זוג של יו"ר הכנסת לנסיעה רשמית לחו"ל. וכן כללים ברורים באשר לגובה הוצאות שהייה של חברי הכנסת ושל יו"ר הכנסת, במסגרת נסיעה מטעם הכנסת לחו"ל, כמו גם מנגנון השבת כספים במקרה של חריגה.