מכתב התנועה לשר האוצר ולממונה על השכר בעקבות דו"ח הממונה על השכר 2008

מכתב התנועה לשר האוצר ולממונה על השכר בעקבות דו"ח הממונה על השכר 2008

לכבוד לכבוד לכבוד
ד"ר יובל שטייניץ מר אילן לוין מר שמואל נחמני
שר האוצר הממונה על השכר סגן בכיר(אכיפה) לממונה על השכר
משרד האוצר משרד האוצר משרד האוצר
ירושלים ירושלים ירושלים
נכבדי,
הנדון: דוח הממונה על השכר לשנת 2008
בשם התנועה למען איכות השלטון בישראל, ע"ר, (להלן: התנועה) הריני פונה אליך כדלקמן:
1. ראשית, נבקש לברך את עובדי יחידת הממונה על השכר ובכללם עובדי יחידת האכיפה על פירות עבודתם, כמשתקף בדוח הממונה על השכר לשנת 2008 ( להלן- הדו"ח).
2. בפרט נבקש לברך על הישגכם בצמצום מספר הגופים הציבוריים החורגים מ- 62% מתוך כלל הגופים המבוקרים ל- 20%, ביחס להיקף התופעה בשנת 98.
3. אנו קוראים בזאת לשר האוצר להעמיד לרשות הממונה על השכר משאבים רבים יותר, אשר יאפשרו ליחידת הממונה על השכר ובתוכה ליחידת האכיפה לעבוד בהיקפים נרחבים יותר, ובכלל זאת לבצע ייתר ביקורות עומק ופעולות אכיפה.
4. השורה התחתונה העולה מן הדוח הינה ברורה- הקצאת המשאבים מניבה פירות העולים עשרות מונים על המשאבים המושקעים באכיפה ויש בה( כמפורט בדוח) לחסוך מליארדי שקלים לקופה הציבורית.
5. להלן נבקש להביא התייחסותנו למספר סוגיות עקרוניות המתעוררות מקריאת הדוח:
א. הצורך בבקרת ובהסדרת האופן בו מאושר שכר גבוה במיוחד
6. ראשית, התנועה לאיכות השלטון מברכת על כך שגם במגזר הציבורי ניתנת לעובדים אפשרות להגיע לרמות שכר גבוהות, ובלבד שמדובר בעובדים בעלי כישורים מקצועיים מיוחדים.
7. תשלום שכר גבוה לעובדים בעלי כישורים מקצועיים מיוחדים וניסיון מוכח מהווה תנאי ליכולתו של שירות הציבור להוות מוקד משיכה לאנשים איכותיים.
8. עם זאת, כדי להבטיח כי השכר הגבוה משולם למי שעומדים בקריטריונים אלו, על הממונה על השכר לגבש מדיניות לשם בדיקה האם העובדים אשר כלולים השנה בדוח אכן משתייכים לקבוצת העובדים בעלי הכישורים המקצועיים המיוחדים ושמשרתם מצדיקה את השכר הגבוה.
9. אנו קוראים לך להוביל תהליך בו יוגדר, ביחס לכל גוף ציבורי, מהן המשרות אשר המכהנים בהם זכאים לשכר גבוה במיוחד וכן הקריטריונים והנוהל להכרה בכישוריו של עובד ציבור כמי שזכאי לשכר גבוה במיוחד.
10. גם אם ישנן מגבלות על החלת כללים מעין אלה על נושאי משרה קיימים, יש צורך בהם כדי להבטיח את הסדרת אישור שכר גבוה במיוחד בשירות הציבור בעתיד.
11. בנוסף, כדי שהציבור יהיה מסוגל לבחון האם אכן השכר הגבוה הינו אף שכר ראוי, יש להבטיח כי שמות העובדים שמופיעים בדוח "שיאני השכר" יפורסמו. רק באמצעות שקיפות תובטח ביקורת אמיתית ואפקטיבית.
12. אלו הם שני צדדיו המטבע- מחד- הצורך לאפשר שכר גבוה לבעלי הכישורים המיוחדים, מאידך- זכות הציבור לדעת מיהם אותם בעלי כישורים כדי לבחון האם בדין זכו להיכלל ברשימת שיאני השכר.
ב. האופן בו נערך הליך הביקורת
13. אנו מבקשים לשוב ולהזכיר את האמור בפניות קודמות שלנו אליכם ביחס לדוחות שנים עברו.
14. הדוח בפורמט הנוכחי, בודק אך את העלייה השנתית בשכר, תוך שלא קיימת התייחסות לחריגות שנים עברו.
15. . בכך יש משום מגבלה בולטת, שכן הדוח אינו כולל התייחסות לחריגות העבר שלא תוקנו ובכך אינו נותן ביטוי להיקף החריגות המלא אלא רק לחריגות ה"טריות".
16. בהשאלה מעולם הרפואה, הרי שלמרות החשיבות שבהצגת "רמת התחלואה" בדוח זה לשם תאור היקף התופעה בפני הכנסת והציבור הרחב, הדוח אינו כולל התייחסות למספר החולים שלקו במחלה בשנים עברו ואף לא למגמת ההחמרה בקרב חולים קיימים, אלא רק את מספר החולים החדשים.
17. לפיכך, הגם שהדוח כולל מידי שנה הבהרה בעניין זה, עדיין נוצר מצב בו הדוח השנתי אינו משקף את היקף החריגות בפועל, אלא גזרה מצומצמת שלהן בלבד, שאינה מבהירה את היקף הבעיה אשר לשם ההתמודדות עימה הוקמה יחידת הממונה על השכר ובתוכה יחידת האכיפה.
18. כך גם נשוב ונעמוד על החשיבות שבפרסום שמות מקבלי השכר החורג, ולפחות את שמותיהם של מי שקיבלו שכר חורג בשיעור ניכר אשר יקבע על ידיכם. הגם שמדיניות הממונה בעניין זה לא נמצאה על ידי בית המשפט כראויה לביטול ( בג"צ 5133/06 התנועה לאיכות השלטון נ' הממונה על השכר) אנו סבורים כי פרסום השמות ייעל את מאמצי האכיפה וכן ייתן מענה ראוי יותר לזכות הציבור לדעת ביחס למצב הקיים.
19. הדברים אמורים בפרט על רקע האמור בס' 10- 14 לעיל בנוגע לאי התייחסות הדוח לחריגות שנים עברו, שכן בהעדר מעקב מצד יחידת הממונה על השכר, יכולה הביקורת הציבורית לשמש גורם בקרה וביקורת רב ערך שיגביר באופן ניכר את הסיכוי לתיקון חריגות העבר ומניעת הישנותן בעתיד.