בעקבות הלנת השכר הצפויה ברשויות המקומיות התנועה לאיכות השלטון לשר האוצר: " סייע לרשויות המקומיות!"

בעקבות הלנת השכר הצפויה ברשויות המקומיות התנועה לאיכות השלטון לשר האוצר: " סייע לרשויות המקומיות!"
אין זה סביר כי השלטון המרכזי, אשר לא השכיל לפתור את הבעיות בהתנהלותן של הרשויות, חרף כלים רבי עוצמה שהפקיד בידיו הדין, ובמקביל קיצץ במענקי האיזון, ימנע מגיבוש פיתרון למצב המשברי שנוצר.

במכתבה לשר האוצר מציינת התנועה כי בימים האחרונים נודע לה כי כ- 40 רשויות מקומיות ברחבי הארץ צפויות לכאורה להימנע מתשלום משכורת עובדיהן לחודש אוקטובר.
הסיבה להימנעות זו הינה המצוקה הכספית הקשה אליה נקלעו רשויות אלה.
דומה כי אין מקום להכביר מילים בדבר הפגם בכך שעובדי ציבור, הממלאים נאמנה את תפקידם, אינם זוכים לשכר אשר יאפשר להם לפרנס את משפחתם בכבוד.
התנועה סבורה כי על אף שכל רשות מקומית במדינת ישראל הינה גוף משפטי עצמאי, הרי שמשרד האוצר אינו יכול להתנער מאחריותו כלפי ציבור עוברי הרשויות.
זאת, על רקע קיצוץ מענקי האיזון אשר הביא לכך שהוחרף מצבן של רשויות מקומיות אשר היו נתונות אף בטרף הקיצוץ בקשיים כספיים. בפרט אמורים הדברים בנוגע לרשויות מקומיות בפריפריה, אשר אינן נהנות מריבוי תשלומי ארנונה מעסקים כרשויות במרכז הארץ.
הדין הישראלי הפקיד בידי הממשלה, ובפרט בידי שר הפנים, את האחריות לפקח ולהבטיח את יכולתן של הרשויות לעמוד בהתחייבויותיהן. בין היתר הקנה לשם כך הדין כלים פיקוח משמעותיים ביותר.
אכן, חלוקת הסמכויות המוסדית/מבנית בין השלטון המרכזי והשלטון המקומי במדינת ישראל, מטילה את עיקר האחריות להתנהלות הרשות על כל רשות ורשות, כיחידה נפרדת ועצמאית.
יחד עם זאת, אין זה סביר כי השלטון המרכזי, אשר לא השכיל לפתור את הבעיות בהתנהלותן של הרשויות, חרף כלים רבי עוצמה שהפקיד בידיו הדין, ובמקביל קיצץ במענקי האיזון, ימנע מגיבוש פיתרון למצב המשברי שנוצר.
זהו המקום להזכיר כי בצד הקיצוץ במענקי האיזון, ישנה מגמה רב שנתית של העברת משימות שונות לשלטון המקומי, באופן שאינו תואם את המשאבים העומדים לרשותן לביצוע תפקידיהן. לעניין זה פורסמו שורה של מחקרים ומאמרים המתייחסים להיבטים שונים של מציאות זו.
לאור האמור, פונה התנועה לשר האוצר על מנת שיפעל לאלתר לפיתרון בעיית אי תשלום לעובדי הרשויות המקומיות. התנועה מבקשת את שתובת השר בפרט בכל הנוגע לפעולות לפתרון הבעיה הדחופה בהקדם האפשרי ועד יום 8/11/09 כמתחייב מן הנסיבות, וזאת כדי שתוכל התנועה לשקול את הצורך בנקיטת צעדים משפטיים מצדה.