מי ממן גבורות מאחוריך? עו"ד מיכאל פרתם *

מי ממן גבורות מאחוריך? עו"ד מיכאל פרתם *
קורא יקר , אם הגעת לעמוד זה, הינך נמנה על הקהל ההולך וגדל של קוראי עיתון "מאחוריך". נוכח הים האין סופי של חומר קריאה באינטרנט שניתן לשייט בו , החלטתך לעגן את תשומת לבך בנמל הקטן שלנו ראוי לשבח. ישר כוחך!
אולי חשבת לרגע על המאמץ הכרוך בהוצאת "מאחוריך". אם היה מדובר בכתב עת מודפס על נייר ומופץ דרך הדואר או באמצעות דוכני המכירה, ספק רב אם התנועה למען איכות השלטון בישראל הייתה עומדת בהוצאות הכרוכות בעיתון. רק בעידן האינטרנט ניתן היה להוציא מדי חודש עיתון כה תוסס, נושך, ועכשווי, עם מעגל הולך ומתרחב של כותבים מעולים מדי חודש. דא עקא , גם בעולם הדיגיטלי אין ארוחות חינם. "מאחוריך" עולה כסף. לא נוכל להמשיך במלאכה מבלי למצוא את המימון הדרוש. לדעתי אין מנוס ממכירת שטחי פרסום לצורך מימון "מאחוריך"…

ביום 7 לאוקטובר השנה שלח עמירם כהן מכתב לשוקי לבנון ובו הוא קובל על מתן פרסום לגופים פרטיים. כך הוא כותב: "נראה לי שיש טעם לפגם בקבלת תרומות וחסות מגופים וארגונים, תוך מתן פרסום להם, כמו גם לעומדים בראשם." כוונתו של מר כהן היא כנראה לפרסום של "גפן הוצאה לאור" המופיע בעיתון. עד היום "גפן" הוא הגוף היחידי שהסכים לפרסם בעיתון.
כיצד יש להתייחס לביקורת הרצינית של מר כהן? לדעתי אין מנוס ממכירת שטחי פרסום לצורך מימון "מאחוריך". על מנת למצוא את המשאבים הדרושים ל"מאחוריך" התנועה עומדת בפני שלוש אופציות: 1) מנויים; 2) תרומות; או 3) פרסום. מבין כל שלושת האופציות נדמה כי רק האחרונה היא הנכונה ביותר. נכון, לא ניתן לבטל את החשש לניגוד עניינים במתן פרסום לגופים פרטיים. אך חשש זה קיים מאז ומתמיד לגבי כל תרומה ותרומה לתנועה. אין ספק כי יש צורך לבדוק כל פרסום לגופו של עניין.
ברם, הטקטיקה הטובה ביותר להקטין את הסכנה של מתן השפעה בלתי הוגנת בידי תומך כזה או אחר היא לגוון את מקורות המימון. כך תוקטן היכולת של גורם אחד כלשהו למנף את התמיכה למטרות לא כשרות.
ריבוי בפרסומים של גופים המבקשים להזדהות עם נושא האיכות בכלל והאיכות השלטוני בפרט אינו פסול. התנועה נלחמת למען איכות השלטון ללא פשרות, ללא משוא פנים וללא כל התחשבות במושג "מקורבים".
טוב שהארגון המפרסם ב"מאחוריך" שואף להזדהות עם מאבק זה וטוב שיתרבו עוד מקורות התמיכה.
בהקשר זה ראוי לציין כי החיזוק הכי משמעותי לעצמאות התנועה בא מחבריה. תוספת של עוד ועוד אלפי חברים משלמים את דמי החבר השנתיים היא הערובה הטובה ביותר לחופש פעולה.
נשמח לקבל הערות והצעות בעניין זה, הרי כולנו רוצים בשגשוגו של "מאחוריך".
הערות והצעות אנא שלח shooky@mqg.org.il
*עו"ד מיכאל פרתם סגן יו"ר התנועה