התנועה לאיכות השלטון פנתה לכל חברי הכנסת להימנע מהצבעה בעד אישור החוק להכללת אמצעי זיהוי ביומטרים במסמכי זיהוי

התנועה לאיכות השלטון פנתה לכל חברי הכנסת להימנע מהצבעה בעד אישור החוק להכללת אמצעי זיהוי ביומטרים במסמכי זיהוי
וזאת כל עוד לא באו על פתרונם כלל הקשיים שמעוררת הצעת החוק, ובמיוחד כל עוד נותר ללא מענה החשש בדבר פוטנציאל כבד לפגיעה בחירויות הפרט במקרה של דליפת המידע.
במכתבה ליו"ר הכנסת , מנכ"ל הכנסת ולכלל חברי הכנסת מציינת התנועה במהלך היום מתוכננת להיערך הצבעה בכנסת על אישור הצעת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע בקריאה שנייה ושלישית. סוגיית אישור החוק הינה סוגיה בעלת משמעויות כבדות משקל ובעלת השלכות רחבות היקף על זכויות האדם וחירויות הפרט של אזרחי מדינת ישראל. קיומו של מאגר נתונים ביומטריים של כל תושבי המדינה ואזרחיה כרוך באיום ממשי ושאינו מוטל בספק על זכויותיהם הבסיסיות של אזרחי של מדינת ישראל, פרטיותם וביטחונם האישי ואף ביטחונה הלאומי של המדינה עצמה, אם ידלוף המאגר וימצא דרכו לידיהם של גורמים עוינים. נורמות שלטון ראויות מחייבות שרפורמה מעין זו, אשר השלכותיה הינן בלתי-הפיכות על זכותו החוקתית של הפרט לפרטיות ולצנעת חייו, לא תיעשה בהינף יד, מבלי שהובטח על ידי הגורמים הרלוונטיים, כי ניתן למנוע את הנזקים הצפויים מהקמת מאגר זה.תהליך קבלת החלטות איכותי מחייב, כי לפני שינוי סדרי עולם, יבואו על פתרונם הקשיים הרבים שמעורר החוק האמור, וכל עוד לא נמצא פתרון מניח את הדעת, אין זה מן הראוי לאשר חקיקה שהשלכותיה הן בלתי-הפיכות על זכויותיהם הבסיסיות של אזרחי ישראל.בפרט אמורים הדברים לאור ממצאיו הקשים של דו"ח מבקר המדינה 59ב לשנת 2008 ולחשבונות שנת הכספים 2007 שפורסם בחודש מאי האחרון ואשר עסק באבטחת מידע ואיכותו במאגרי מידע ממשלתיים, ואשר משמעויות דליפתו לציבור מתגמדות ביחס לתוצאות הבלתי-הפיכות של דליפת מאגר ביומטרי ונגישותו לגורמים עוינים למדינה. משרד המבקר מצביע על כשלים חמורים בניהול מאגרי המידע בביטוח הלאומי ובמרשם האוכלוסין, ועל ניהול המאגר בניגוד לדרישות חוק הגנת הפרטיות והתקשי"ר.
לאור זאת מבקשת התנועה, כי חברי הכנסת יימנעו מהצבעה בעד אישור החוק האמור, וזאת כל עוד לא באו על פתרונם כלל הקשיים שמעוררת הצעת החוק, ובמיוחד כל עוד נותר ללא מענה החשש בדבר פוטנציאל כבד לפגיעה בחירויות הפרט במקרה של דליפת המידע.