התנועה לאיכות השלטון לשרי האוצר והרווחה: בעקבות עתירת התנועה מיניתם לפני 8 שנים אקטואר לבטוח הלאומי אבל.. הוא לא מספק דו"חות.

התנועה לאיכות השלטון לשרי האוצר והרווחה: בעקבות עתירת התנועה מיניתם לפני 8 שנים אקטואר לבטוח הלאומי אבל.. הוא לא מספק דו"חות.

במכתבה לשרי האוצר והרווחה מציינת התנועה כי בעקבות עתירה שהגישה התנועה עוד בשנת 2000 מונה בשנת 2001 אקטואר למוסד הביטוח הלאומי, וזאת לאחר שנים ארוכות בהן לא מולא סעיף 24 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה- 1995. המחייב אקטואר בבטוח הלאומי.
האקטואר ממלא תפקיד- מפתח במוסדות ביטוח גדולים, ותפקידו לנתח ולחזות מצבים כלכליים בתנאים של אי- ודאות וסיכונים בכלל, ובטווחי-זמן של עשרות שנים בפרט. במוסד הביטוח הלאומי תפקיד האקטואר קריטי. מתפקידו לקבוע את עתודות הביטוח של המדינה, בהסתמך על שקלול נתונים אודות האוכלוסייה.
בהתאם לסעיף 24(ב) לחוק, על האקטואר של המוסד לביטוח לאומי להגיש דו"ח אקטוארי מלא כל שלוש שנים. עד היום, ארבע-עשרה שנה לאחר חקיקת הסעיף ושמונה שנים לאחר מינוי האקטואר לא הוגש ולו דו"ח מלא אחד.
התנועה לאיכות השלטון רואה בחומרה את אי-הגשת הדו"ח האקטוארי המלא. הדו"ח הכרחי להתנהלות תקינה של מוסדות פיננסיים וביטוחיים בכל רחבי העולם. לאי-הגשת הדו"ח יש השלכות ארוכות-טווח, ולכן היא מצריכה בדיקה יסודית במוסד לביטוח לאומי.
התנועה מציינת בחודש יולי השנה תוקן חוק הביטוח הלאומי והוסף סעיף 24(ב1), ובו נקבע ששר האוצר יורה לאקטואר על אופן הגשת הדו"ח האקטוארי התלת-שנתי.
מודגש כי בהחלטת הממשלה מספטמבר 2006 נקבע שעל שר האוצר, בהסכמת שר הרווחה והשירותים החברתיים, להורות על אופן עריכת הדו"ח האקטוארי של המוסד לביטוח לאומי עד ה- 1.1.10. וזאת בנוסף להקמת ועדה שתבחן הדרכים לשמירת האיתנות הפיננסית של המוסד בטווח הארוך, ושהמלצותיה אמור להיות מוגשות לשר האוצר ולשר הרווחה והשירותים החברתיים עד ל-31.12.09.
התנועה מבקשת מהשרים שייערך בירור כיצד עד עתה דברים אלו לא הוסדרו ולא הוגש דו"ח אודות עשיית האקטואר. התנועה חפצה להבין מי מגן על כספי אזרחי מדינת ישראל וכיצד מובטחים תשלומי הביטוחים בעתיד.
התנועה מבקשת להתעדכן בדבר החלטות הוועדה והמלצותיה.

* התיק מנוהל ע"י סטודנטית מהקליניקה המשפטית לאיכות השלטון בירושלים בשיתוף האוניברסיטה העברית.