מכתב גלוי לציפי לבני, רמי גבעוני

מכתב גלוי לציפי לבני, רמי גבעוני
גברתי הנכבדה,
שלום רב.
אירועי הימים האחרונים בתוככי המפלגה שאת עומדת בראשה, מוכיחים שוב – בפעם המי יודע כמה, את זילות השיטה ואת נבזותם של המשתתפים הנוטלים בה חלק פעיל, מזה דורות רבים. אנו עדים לכך, כי ככל שהשנים חולפות ועל אף שלכאורה כבר הגיעו מים עד נפש, המחלה הממארת מתרחבת ואמון הציבור בנציגיו ממשיך להיסדק.

מכאן אין ספק, כי זהו רק עניין של זמן עד להתרסקות כללית של הקונספציה הפוליטית שכשלה ושאין בכוחה של שום מפלגה, חדשה או וותיקה, לתקנה. ההפך הוא הנכון: רעיון המפלגה – כל מפלגה – הוא שורש הרע. ולכן, כל שיטה פוליטית המושתתת על מפלגות, הן כאשר מדובר על מפלגה אחת בנוסח הקומוניסטי, או על שתי מפלגות מרכזיות כמקובל בארה"ב, או על ריבוי מפלגות בנוסח הישראלי – היא שיטה פסולה מיסודה.

אין לנו אלא להיערך לאלתר, להוצאת המפלגות כולן אל מחוץ לחוק. עלינו להקדים ולהכיר בכך כי מדובר בארגונים בלתי לגיטימיים, הפועלים בחסות החוק בדומה לארגוני פשיעה. כן, כך בדיוק מיום קום המדינה. היריעה קצרה כאן מכדי לערוך את ההשוואה המלאה והמתבקשת בין כנופיות הפשע המאורגן לבין מפלגות פוליטיות, אך לכל בר בי רב צריך להיות ברור, כי ניהולה של חברה שוויונית אינו עומד בקנה אחד עם שיטת הייצוג היחסי, שמטבעה הסקטוריאלי יוצרת עיוות מתמשך ומאבקי כוח תמידיים ובלתי מוגבלים באמצעים. בכך המפלגות גורמות לא רק להקצנת הקיטוב הפנימי אלא להשחתה מוסרית וערכית, הן של נציגיהן והן של הציבור החשוף תדיר לריב, מדון וזדון.

קשה יהיה להפריז במידת הנזק הנגרם במהלך השנים, בכל יום ובכל שעה בהם אנו כפופים תחת עול המפלגות. קרוב לודאי כי אם היינו ערים ומבינים את גודל הקטסטרופה שהשיטה המפלגתית ממיטה עלינו – זה מכבר היינו מטילים ביום הבחירות פתקים לבנים בקלפיות או נמנעים לחלוטין מהצבעה.

על הדמוקרטיה החדשה להיבנות על יסוד בחירה במועמדים אינדבדואלים, המציגים עצמם לבחירה אישית באורח גורף. על החוק של הדמוקרטיה החדשה לאסור על המועמדים איסור מוחלט לערוך הסכמים כלשהם איש עם רעהו, לא בתקופת טרום הבחירות ולא אחריהן. בדמוקרטיה החדשה יחול איסור מוחלט הן על שימוש בכספי תורמים והן על שימוש כלשהו בכספו האישי של המתמודד לצרכי בחירתו. על כל תהליכי הבחירה להיות ממומנים, באורח זהה לגמרי, על ידי הקופה הציבורית. אין בשום אופן להתיר מצב בו יהיה יתרון לבעלי הון אישי על פני מועמדים נטולי ממון.

שיטת הדמוקרטיה הפרסונאלית תפעל באופן בו ביום הבחירות יהיה על כל אזרח לבחור בעשרה עד שנים-עשר אישים מבין המועמדים. על הבוחר יהיה מוטל לדרג את מועמדיו למן המקום הראשון ועד למתמודד הנועל את בחירתו. כך, העומד בראש הרשימה יקבל, לדוגמה, שתים עשרה נקודות ואילו נועל הרשימה יזכה לנקודה אחת. בתום ספירת הקולות יעמוד בראש הממשלה מי שיזכה במרבית הנקודות. אחריו ישמשו כשרים בממשלתו כחמישה עשר אישים נוספים שזכו ברוב קולות הבוחרים. אחריהם – כחמישים עד שבעים מתמודדים אחרים ישמשו כחברי הפרלמנט. יושב ראש הגוף המחוקק יהיה מי שיזכה במספר הקולות הגבוה ביותר מביניהם.

תוצאות הבחירות יישארו חסויות ויחול איסור מוחלט למפות את המצביעים על פי שיוך כלשהו. לא על פי אזורי בחירה ולא על פי שיוך סקטוריאלי כלשהו. במהלך חודש ימים של לפני יום הבחירות יחול איסור גורף על התקשורת ועל מכוני הסקרים לפרסם מדדים כלשהם באשר לסיכויי הבחירה של מן דהו. גם על התקשורת יחול ביום הבחירות איסור מוחלט לפרסם מדגמים על פי מפתח גיאוגרפי אלא רק מדגמים כלל ארציים.

הדמוקרטיה הפרסונאלית תתיר בידיו של ראש הממשלה את חלוקת התיקים בין שריו כראות עיניו. בנוסף תאפשר לו הדמוקרטיה הפרסונאלית לצרף במקרה הצורך לממשלתו שניים עד שלושה שרים מומחים. במהלך כל תקופת כהונת בית הנבחרים יחול איסור גורף על כל חבריו לערוך בינם לבין עצמם "דילים" מכל סוג שהוא ומי שיוכח כי עבר על איסור זה יודח לאלתר מתפקידו.

גב' לבני, פירוק המפלגות והוצאתן אל מחוץ לחוק הם תנאי הכרחי לתיקון החברה ומוסדותיה השלטוניים. שאר הרעיונות שהועלו עד כה באשר לשינוי שיטת הבחירות אינם יותר מאשר אחיזת עיניים. העילה היחידה הראויה להצטרפותה של מפלגתך לממשלה היא העמדת תנאי זה כתנאי ראשון במעלה. עליך לדרוש מראש הממשלה את תפקיד השר/ה לענייני גיבוש השיטה הדמוקרטית הפרסונאלית החדשה. ראי בכך תנאי בל יעבור להצטרפותך לממשלה ובכך יהיה מובטח לך מעמד של כבוד ויקר בהיסטוריה, לעד.

בהצלחה.

בכבוד רב,

רמי גבעוני