עזרו לְפּוֹלִישוּק להפסיק לחייך-אלי סולם, מנכ"ל התנועה

עזרו לְפּוֹלִישוּק להפסיק לחייך-אלי סולם, מנכ"ל התנועה
הממשלה מתכוונת לקצץ בסמכויות ועדות התכנון והבנייה המחוזיות, ולחזק במקומן את הועדות המקומיות. על רקע זה, כמה מתיקי המלחמה בשחיתות של התנועה לאיכות השלטון מעולם לא נראו רלבנטיים יותר
* התיק מנוהל ע"י יוסף קלמנוביץ סטודנט בקליניקה לקידום איכות השלטון בשיתוף האוניברסיטה העברית בירושלים.

מעשה בפרקליט ממולח ומקושר, תושב נתניה, שבמשך שנים רבות היה חבר ועדת המשנה המקומית לתכנון ובניה. כל פרויקט בניה חשוב בעיר עבר תחת ידיו, והוא נדרש לחוות אודותיו את דעתו המקצועית והבלתי-משוחדת.
עד כאן הכול, לכאורה, בסדר. אבל, בדו"ח מבקר המדינה משנת 2008 התברר הסיפור הבא על פרקליטנו: מצד אחד, הוא השתתף באופן פעיל בדיוני ועדת התכנון המקומית אודות הקמת מלון סוויטות חדש בעיר. מצד שני, הוא השתתף בפרויקט לבניית מלון סוויטות מתחרה. טוהר מידות? שקיפות? אובייקטיביות? הצחקתם אותו. מטעמים מובנים, הצמדנו לו את הכינוי פּוֹלִישוּק. ליתר דיוק, פּוֹלִישוּק א'.
והנה סיפור נוסף שהגיע אלינו, הפעם ממקום אחר בארץ. שוב נתקלנו בפרקליט חרוץ, שגם הוא חבר ותיק בועדת התכנון המקומית. תפקידו הציבורי של הפרקליט המוכשריוסף מיושנים כמו טוהר מידות, שקיפות, הימנעות מניגוד עניינים ואובייקטיביות. בחרנו לקרוא לו פּוֹלִישוּק ב'.
וזה ממש עוד לא הכול. למשל, ביישוב קטן ומבוסס התגורר לו פּוֹלִישוּק ג' (שם בדוי), חבר מועצה אלים וכוחני, שבמקרה גם היה חבר בוועדת התכנון והבניה המקומית. בוקר אחד פלש מיודענו לשטח ציבורי הסמוך לביתו, סיפח אותו לאחוזתו באופן חד-צדדי, והחל לבצע במקום עבודות בנייה ותשתית בלתי-מאושרות. לא הועילו תלונות חוזרות ונשנות מצד התושבים: במשך למעלה מעשר שנים המשיך פּוֹלִישוּק ג' לעשות ככל העולה על רוחו, תוך שהוא מצפצף ללא בושה על ועדת התכנון המקומית ומפזר איומים לכל עבר. רק עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון הצליחה לעצור את החגיגה.
עם הזמן למדנו בתנועה שיש גם פּוֹלִישוּק ד', ופּוֹלִישוּק ה', ועוד רבים ולא ממש טובים. לפעמים אלו פרקליטים מושחתים, שמנצלים את חברותם בוועדות התכנון המקומיות כדי לקדם אינטרסים של לקוחות עשירים. לפעמים אלו חברי מועצה כוחניים, שמספחים לעצמם בלי בושה שטחים ציבוריים, מאחר והם יודעים שוועדת התכנון המקומית לא תעז להתעסק אתם.
למרבה הפלא, בזמן האחרון נראה שלכל הפּוֹלִישוּקִים יש סיבה טובה לחייך. והם יודעים היטב למה: הממשלה מתכוונת להעניק להם מתנה נפלאה, ולצייד אותם בעוד סמכויות ובעוד כוח. במה דברים אמורים?
עד היום, רוכזו מרבית הסמכויות התכנוניות בידי ועדות מחוזיות, והן פיקחו על עבודתן של הוועדות המקומיות. נכון, גם הועדות המחוזיות מתקשות לעיתים לפקח על הועדות המקומיות. ובכל זאת, במקרים רבים מנעה הוועדה המחוזית מחטפים והחלטות בלתי תקינות שהתקבלו בועדות המקומיות שתחתיה. אבל, במסגרת רפורמת התכנון שצוברת תאוצה בימים אלו, מתכוונת הממשלה להפקיע סמכויות רבות מידי הועדות המחוזיות, ולהעביר אותן ליד הועדות המקומיות. כן, אותן וועדות מפוחדות, שאינן מעזות לטפל בעברות שמבצעים לאור יום בעלי הכוח והשררה בשטחן. אותן ועדות המהוות כר פורה לשחיתות, לניגודי עניינים, למתן הטבות למקורבים, ולקבלת החלטות המונעת משיקולים זרים. אותן ועדות-פּוֹלִישוּק הידועות לשמצה.
ארגונים רבים, מכל קצות הקשת הפוליטית, הביעו את מחאתם נגד התוכנית. לא ניתן לחזק את הועדות המקומיות, הם אמרו, מבלי לפתור את הבעיות המבניות הקשות המאפיינות אותן. ואכן, הסיפורים הרבים שזרמו במשך השנים לתנועה לאיכות השלטון, ושאת חלקם הבאנו כאן, ממחישים היטב את הבעיה. אנא, אל תחבלו בועדות המחוזיות, המהוות בלם חשוב ומאזן לתפקודן הלקוי של הוועדות המקומיות. אל תמהרו לחזק את הוועדות המקומיות, קודם שנמצאו דרכים אפקטיביות להתמודד עם בעיות השחיתות, חוסר-השקיפות וניגודי העניינים המאפיינות אותן. אנא, אל תגרמו לפּוֹלִישוּק לחייך.