התנועה לאיכות השלטון פנתה אל יו"ר הוועד הציבורי למניות הבנקים שבהסדר ואל יו"ר ועדת המניות של בנק לאומי בדרישה שלא לאשר את מינוים של המועמדים לתפקיד יו"ר בנק לאומי שהוצעו על ידי ראש הממשלה בימים האחרונים מחשש שאינם מקיימים את דרישת החוק

התנועה לאיכות השלטון פנתה אל יו"ר הוועד הציבורי למניות הבנקים שבהסדר ואל יו"ר ועדת המניות של בנק לאומי בדרישה שלא לאשר את מינוים של המועמדים לתפקיד יו"ר בנק לאומי שהוצעו על ידי ראש הממשלה בימים האחרונים מחשש שאינם מקיימים את דרישת החוק
בפנייתה אל יו"ר הוועד הציבורי למניות הבנקים שבהסדר ואל יו"ר ועדת המניות של בנק לאומי דרשה התנועה, כי לא יאושר מינוים של מועמדים שאינם מקיימים את הדרישה בחוק לגבי מי שהוא בעל זיקה לשר משרי הממשלה, ובכלל זה מר אורי יוגב ומר איזי תפוחי
בפנייה ציינה התנועה, כי מבלי להמעיט מכישוריהם של המועמדים הנ"ל בתחומים בהם הם אכן מוכשרים ומנוסים, מן הראוי שלא להעלות את שמם של המועמדים הנ"ל לתפקיד יו"ר דירקטוריון בנק לאומי ומן הראוי להציע במקומם מועמדים אשר אכן מקיימים את דרישות החוק.

מהנחיות היועץ המשפטי לממשלה בעניין מינויים בחברות ממשלתיות ובתאגידים ציבוריים עולה שלמועמדים אלה ישנה זיקה לראש הממשלה. ההנחיות קובעות, כי "אינדיקציה לקיומה של זיקה כאמור יכולה להיות כאשר מועמד כיהן, או מכאן, במשרה שלפי טיבה מסתבר ממנה חשש לקרבה או לזיקה פוליטית או אישית, כגון: היותו של אדם יועץ או עוזר לשר משרי הממשלה…".

לאור העובדה שלאורי יוגב ולמר איזי תפוחי ישנה זיקה לראש הממשלה, הם נדרשים בהתאם ללשון החוק לקיים את דרישת הכשירות המיוחדת. לפי חוק המניות הבנקאיות שבהסדר (הוראת השעה), תשנ"ד-1993, מועמד לתפקיד חבר דירקטוריון בנק שבהסדר שהוא בעל זיקה לשר או לסגן שר לא יוכל להתמנות לתפקיד "זולת אם מצא שיש לגביו שיקולים של כשירות מיוחדת לכהונה האמורה".

דרישה זו פורשה בפסיקה הישראלית כמחייבת שמועמד כאמור יהיה בעל כישורים מיוחדים בתחום בו פועלת החברה וכי לא די בכישורים ספציפיים בתחום זה ועל אחת כמה וכמה כישורים בתחומים קרובים אך לא בתחום המסוים בו עוסקת החברה.

"מתוך הסעיף עצמו יש להסיק כי אין די בכך שהכשירות היא בתחומי פעולתה של החברה. בנוסף לכך, היא צריכה להיות "מיוחדת". ה"מיוחדות" הנדרשת בסעיף מצביעה על כך שעסקינן במקרים יוצאי דופן, חריגים, ולא די בכך שהכישורים הם בתחומי עיסוקה של החברה.. קביעה שדי בכישורים התואמים את תחומי פעילותה של החברה – אף אם אלה אינם כישורים מיוחדים – כדי להתגבר על האיסור הנובע מהקשר האישי או העסקי או הפוליטי שבין המועמד לשר משרי הממשלה, מחטיאה את מטרת ההסדר הכללי הקבוע בחוק בנוגע למינויים למשרות בכירות. קביעה כזו פותחת פתח גדול כפתחו של אולם להתגבר על ההגבלה במינויים שבה דן סעיף 18ג" (בג"ץ 932/99 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' יו"ר הוועדה לבדיקת מינויים, פ"ד נג(3) 796, 784).

דרישה זו מקבלת משנה חשיבות כאשר מדובר במינוי לתפקיד יו"ר דירקטוריון בנק – ובמיוחד כשמדובר בבנק הגדול במדינה. שוק הבנקאות נתפס כ"לב ליבה של הכלכלה" הישראלית, שכן הוא מופקד על כספי משקי הבית והסקטור העסקי ועל התיווך הפיננסי בין חוסכים ובין משקיעים. עם השנים התחזק מעמדו של תחום הבנקאות עד להפיכתו לענף עצמאי המהווה את אחד מעמודי היסוד של הכלכלה המודרנית.

לפיכך, נדרש, כי כשירותו המיוחדת של מי שמועמד לתפקיד דירקטור של בנק – ועל אחת כמה וכמה יו"ר דירקטוריון של הבנק הגדול במדינה – שהוא בעל זיקה לשר משרי הממשלה תתקיים, רק מקום בו הוכח, כי אותו מועמד מקיים כשירות בתחום הבנקאות שהיא כשירות מיוחדת וחריגה.