ממשלת הנהנתנות של בנימין נתניהו, יוסי יעלי

ממשלת הנהנתנות של בנימין נתניהו, יוסי יעלי
חגיגת ההוצאות בלי חשבון של ממשלת נתניהו נמשכת

בזמן הקמת הממשלה הנוכחית בראשות בנימין נתניהו התברר שכדי לייצב את הממשלה הוא נתן תפקידי שרים ל-29 חברי כנסת ולאדם אחד שאינו חבר כנסת, וכן תפקידי סגני שרים ל-9 חברי כנסת, ובסה"כ ל- 1/3 מחברי הכנסת. כמו בהגדת הפסח ניתן לומר שעקב כך הצבור לקה פעמיים. פעם אחת בכך שכמות כזאת של מינויים מפריעה לפעולת הכנסת במידה קשה ואולי אף משתקת אותה במידת מה, ופעם שניה בכך שהצבור צריך לשאת בעלויות מיותרות שרובן הוא מתן כספי מדינה יקרים לאנשים ללא כל קבלת תמורה בעבור הכסף.

אילו היה נותן רק תפקידי שרים וסגני שרים – מילא, אבל לכל אחד מהאנשים האלה "מגיע" על חשבון הצבור לממן צוות של מנכ"ל, עוזרים, לשכה וכו' כאשר חלק גדול מהאנשים האלה כנראה פועל בעיקר כדי לקבל כספים מהמדינה על חשבון הצבור ולא לטובת הצבור, וכך הציבור לוקה בפעם השלישית.

הטבלה המצורפת מתארת את מספר המכהנים בממשלות ישראל לדורותיהם. רק ממשלתו של אריאל שרון ( שהיה רחוק מאוד ממינהל תקין ) היתה גדולה יותר מממשלתו של בנימין נתניהו.

ממשלת נתניהו אינה עוצרת כאן, ועכשיו הצבור לוקה בפעם הרביעית. עתון דמרקר פרסם לאחרונה מאמר מאת צבי זרחיה, שבו הוא מגלה לציבור, שישנם עובדי מדינה שמקבלים משכורת מנכל למרות שאינם מכהנים כמנכל של משרד ממשלתי
מקריאת המאמר מתברר שישנם יותר עובדי מדינה שאינם מנכלים המקבלים משכורת של מנכל מאשר מנכלים המקבלים משכורת בגין משרתם ( ואשר חלקם מיותרים כמוסבר לעיל ).

אם ישנם 26 משרדים ממשלתיים שמונו להם מנכלים הרי הממשלה אישרה תנאי העסקה של מנכל ל- 39 אנשים שאינם מנכלים. לפני שקראתי את המאמר של צבי זרחיה תארתי לעצמי שבודאי יש כמה חריגים שיקבלו תנאי שכר של מנכל למרות שאינם מנכלים, אולם לא העליתי בדעתי שכמות החריגים תעלה על כלל מספר המנכלים המתפקדים בשירות הממשלתי.

תנאי ההעסקה של מנכל של משרד ממשלתי לקחו בחשבון את הפרמטרים הבאים:
1. עם חילופי שלטון יש סבירות גבוהה מאוד שהמנכל יצטרך לעזוב את תפקידו ( אין לו קביעות )
2. מנכל של משרד ממשלתי אחראי לתפקוד משרד ממשלתי שהוא בדרך כלל ארגון גדול ומורכב
3. בדרך כלל משרד ממשלתי מפוזר ברחבי הארץ והמנכל חייב לנסוע הרבה כדי לפגוש את אנשי משרדו ולכן נזקק לרכב צמוד
חוץ משכר ורכב צמוד ה"מנכל" זכאי חהעסקת עוזרים ( הצבור לוקה בפעם החמישית ) ולתנאי פנסיה מפליגים יחסית לעובד מן השורה ( הצבור לוקה בפעם השישית ).
כאשר מסתכלים על רשימת מקבלי מעמד מנכל מגלים שלחלקם הגדול אין אפילו מאפין אחד מתוך שלושה המאפינים את משרת המנכל בשירות הממשלתי, ולכן אין כל הצדקה ענינית למתן תנאים כספיים ל"מנכלים" שאינם מנכלים. הממשלה מצפצפת על הצבור ונותנת כספים במתנה לאנשים שהיא חפצה ביקרם על חשבון הצבור, בשעה שאין כסף מספיק למטרות חברתיות חשובות יותר כגון בריאות חינוך סיעוד וכו'. התנהלות כזאת היא אחד המאפינים של ממשל מושחת. העדר הפומביות של ההתנהלות הזאת גם היא מאפינת בדרך כלל ממשל מושחת.

השנה בסדר הפסח נוכל לומר:
מנין שכל מכה שהנחית עלינו בנימין נתניהו היתה של שש מכות? וגומר.

להלן טבלה של מספר המכהנים בממשלות ישראל לדורותיהם