התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"צ למניעת מנויה של גליה מאור כיו"ר בנק לאומי
התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ באמצעות עוה"ד אליעד שרגא, צרויה מידד –לוזון ונדאל חאיק בבקשה להוצאת צווים על תנאי המורים בין השאר:
לוועד הציבורי למניות הבנקים שבהסדר:
1. לנמק מדוע לא יחזור בו מהכללתו את גליה מאור ברשימת המועמדים לדירקטוריון בנק לאומי, נוכח העובדה כי בכך יהיה כדי לפגוע בהוראות הדין בדבר חובת הצינון ומפאת החשש והאפשרות הממשיים לניגוד עניינים שחברותה בדירקטוריון מעלה. וכן נוכח העובדה כי בכך יהיה כדי לפגוע בעקרונות הממשל התאגידי התקין;
2. מדוע לא יפעל בהתאם לחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה התומכת (ככל הידוע לציבור) בחוות דעתו של היועץ המשפטי למשרד האוצר ויפסול את מועמדות מאור מלכהן בתפקיד של דירקטור בבנק לאומי, כנדרש מגוף ממשלתי – ציבורי.
3. לנמק מדוע לא יחשפו את רשימת המועמדים הכשירים שהעביר הוועד הציבורי למניות שבהסדר לידי וועדת המניות של בנק לאומי ואת פרוטוקולי הדיונים לעניין המועמדים הכשירים, לרבות בעניינה של גליה מאור בכדי לאפשר לציבור לקיים דיון ציבורי אודות התאמת המועמדים לאחד הגופים המשפיעים והמשמעותיים ביותר במשק הישראלי.
למפקח על הבנקים:
1. לנמק מדוע לא יביע מיידית עמדה ציבורית המתנגדת להכללת מאור ברשימת המועמדים, זאת נוכח היותו הגורם הממונה על יציבות הבנקים ועל ניהולם התקין ומפאת הפגיעה הקשה מנשוא באמון הציבור המערכת הבנקאית.
2. לנמק מדוע לא יבטל את את סעיף 14 להוראות המפקח על הבנקים לגבי ניהול בנקאי תקין, וזאת בין היתר נוכח היותו סעיף הנוגד את עקרונות הממשל התאגידי התקין.
לנגיד בנק ישראל:
לנמק מדוע לא יפעיל את סמכותו בהתאם לפקודת הבנקאות, ולסעיף 5(ד) לפקודה בפרט, ויטול את סמכויות המפקח על הבנקים ויתנגד להכללת מאור ברשימת המועמדים לדירקטוריון בנק לאומי זאת נוכח היותו הסמכות העליונה בעניין יציבות הבנקים וניהולם התקין, כעולה מחוק בנק ישראל, תשי"ד-1954, ומתכליותיו, וכן מפאת החשש והאפשרות הממשיים לניגוד עניינים שחברותה בדירקטוריון מעלה וכן מפאת הפגיעה הקשה מנשוא באמון הציבור במערכת הבנקאית;
ליועץ המשפטי לממשלה:
1. מדוע לא ינחה את הוועד הציבורי כי עליו לחזור בו מהכללת מאור ברשימת המועמדים לדירקטוריון בנק לאומי.
2. מדוע לא ינחה את וועדת המניות של בנק לאומי לבחור מועמד אחר מתוך רשימת המועמדים אשר עונה על תנאי הכשירות נוכח העובדה כי בכך יהיה כדי לפגוע בעקרונות הממשל התאגידי התקין ובהוראות הדין ומפאת החשש והאפשרות הממשיים לניגוד עניינים שחברותה בדירקטוריון מעלה, זאת בהתאם לחוות דעת קודמת שנתן לכאורה בנושא לפיה אין מקום להכליל את שמה של מאור ברשימת המועמדים לדירקטורים בבנק לאומי;
3. מדוע לא ינחה את הוועד הציבורי וועדת המניות של בנק לאומי לחשוף את רשימת המועמדים בכדי לאפשר לציבור לקיים דיון ציבורי אודות התאמת המועמדים לאחד הגופים המשפיעים והמשמעותיים ביותר במשק הישראלי, ובהתאם לעקרונות השקיפות וחופש המידע.
כן מתבקש בג"צ להוציא צו ביניים דחוף המורה לועדת המניות של בנק לאומי, להימנע מלהצביע באסיפה הכללית המיוחדת על מועמדותה של גליה מאור להימנע מקידום בחירתם של מועמדים כאלה ואחרים מתוך הרשימה, להקפיא כל החלטה בנושא, וכן להימנע מנקיטת כל צעד בנושא ו/או קבלת כל החלטה אחרת, עד לבירור העתירה דנן;
וכן לכל שאר המשיבים לפעול בכל הסמכויות הנתונות בידם למניעת או לחלופין דחיית כינוס האסיפה הכללית הצפויה להתכנס ביום 11.3.10 לשם בחירת דירקטורים לבנק לאומי, להקפיא כל החלטה בנושא, וכן להימנע מנקיטת כל צעד בנושא ו/או קבלת כל החלטה אחרת, עד לבירור העתירה;
צווי הביניים נדרשים באופן דחוף, נוכח המועד שנקבע לכינוס האסיפה הכללית של הבנק לבחירת דירקטורים – ביום 11.3.10. כהשלמה לעתירה לצווי ביניים מתבקש בית המשפט לקבוע את העתירה לדיון דחוף: זאת נוכח המועד שנקבע לקיום האסיפה הכללית המיוחדת לבחירת הדירקטורים , הוא יום 11.3.10.