התנועה לאיכות השלטון: אין לאפשר למר איזי תפוחי לבצע מעקף להחלטת הוועד הציבורי בעניין מועמדות לדירקטוריון בנק לאומי

התנועה לאיכות השלטון: אין לאפשר למר איזי תפוחי לבצע מעקף להחלטת הוועד הציבורי בעניין מועמדות לדירקטוריון בנק לאומי

במכתבה לשר האוצר, נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים מציינת התנועה כי בנק לאומי
הינו תאגיד ציבורי המצוי בשלבים אחרונים של תהליכי הפרטה. נכון ליום זה מחזיקה המדינה רק בכ-10% ממניות הבנק. הליכי מינוים של חברי דירקטוריון הבנק מטעם המדינה מוסדרים בחוק המניות הבנקאיות שבהסדר . עיון בדברי ההסבר להצעת החוק מלמד, כי חוק זה נועד, בין היתר, להסדיר את השימוש בזכויות ההצבעה מכוח המניות בתקופת הביניים שעד הפרטתו של הבנק, באופן שהממשלה לא תתערב בניהול השוטף של הבנקים ומינוי הדירקטורים ייעשה בידי גורמים ציבוריים בלתי-תלויים בה .
חוק המניות שבהסדר קובע, כי בסמכותו של הועד הציבורי למניות הבנקים שבהסדר לקבוע את רשימת האישים המתאימים לדעתו לכהן כדירקטורים בבנקים . הרשימה תימסר לוועדת המניות של כל בנק לפחות 30 ימים לפני מועד כינוס האסיפה הכללית של בעלי המניות באסיפה יצביע נציג ועדת המניות מכוח המניות, שלגביהן מונתה, בעד בחירת מחצית מן הדירקטורים המועמדים שברשימה (או בעד הוספת חברי דירקטוריון להשלמת הרכב הדירקטוריון )
בתקופה שקדמה לפרסום הרשימה ביום 31 בינואר, 2010, הוזכרו בתקשורת כמועמדים שמותיהם של רבים ומוכרים מן המשק הישראלי, בניהם – מר איזי תפוחי ומר אורי יוגב כמי שמועמדים לתפקיד יו"ר דירקטוריון בנק לאומי ואשר אותם מעוניינים ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, ושר האוצר, מר יובל שטייניץ למנות לתפקיד זה.
עובדה זו עוררה קושי רב בשל היותם (כל אחד על פי נסיבותיו) בעלי "זיקה פוליטית" ו/או "זיקה אישית" ו/או "עסקית" לראש הממשלה ולשר האוצר ובשל היעדר "כשירות מיוחדת" כנדרש בחוק, אשר היה בה כדי לפגום לטעם התנועה בכשירותם של מועמדים אלה מלכהן בתפקיד יו"ר דירקטוריון הבנק. כך למשל, מר איזי תפוחי היה גזבר הליכוד ונכלל בצוות היועצים המיוחד שהוקם במשרד ראש הממשלה ומאז מלווה את ראש הממשלה כיועצו הכלכלי. למר תפוחי אף הוצע בעבר, לפי הפרסומים, לשמש כמנכ"ל משרד ראש הממשלה והוא שימש כחלק מצוות "מאה הימים" שהקים מר נתניהו לקראת הקמת הממשלה הנוכחית ואשר בראשה עמד שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ.
התנועה פנתה בכתב בעניין זה ליו"ר הוועד הציבורי למניות הבנקים שבהסדר וליו"ר ועדת המניות של בנק לאומי ביום 14 בינואר, 2010, ועמדה בפירוט רב על הבעייתיות המוזכרת לעיל בעניין שני המועמדים ובין היתר פירטה שם בהרחבה את התייחסות החקיקה והפסיקה בישראל לעניין הכשירות המיוחדת וההיבטים השונים של סוגיה זו.
עם פרסום הרשימה, נסתבר כי שני המועמדים לא הופיעו ברשימה, ויש מקום להניח שאכן הוועדה הכירה בכך שאין למועמדים אלו "כשירות מיוחדת" כנדרש בחוק וכפי מפורט במכתב.
למרות זאת, כפי שעולה מהודעת הבנק בדיווח מיום 8 בפברואר, 2010, מר תפוחי הציע עצמו כמועמד לדירקטוריון הבנק מתוקף היותו בעל מניות בבנק וזאת בהתאם לתקנון הבנק. .התנועה רואה בהצעת המועמדות כתרגיל לא ראוי בלשון המעטה, בו מר תפוחי מנסה "בדרך עוקפת" ולאחר ששמו לא נכלל ברשימה, להציע מועמדותו לדירקטוריון הבנק. בעצם, ככל שנמנעה הועדה להכלילו ברשימה בשל היעדר כשירות מיוחדת הנדרשת בעינינו, לא יתכן כי תתאפשר לו כעת "הזדמנות שנייה" להתמודד על אותו התפקיד, ובעצם לרוקן מתוכן את עבודת הועדות.
התנועה מציינת כי אינה יכולה שלא להעלות חשש, כי בעלי זיקה פוליטית ו/או אישית ו/או עסקית לשרי ממשלה ינסו תחילה להיבחר לתפקיד דירקטור הבנק דרך הכללתם ברשימה (אשר מייצגת את עמדת המדינה כאמור) ובעצם "לפעול" באזור בהם הם מקורבים לבעלי ההשפעה, ורק במידה שניסיון זה לא יצלח ינסו להיבחר לאותו התפקיד בדרך הצעת המועמדות במסלול בעלי מניות.
סעיף 22 לחוק המניות שבהסדר , קובע כי ועדת המניות של הבנק מחויבת להיוועץ עם שר האוצר והמפקח על הבנקים טרם בואה לאשר את מינוי יו"ר דירקטוריון הבנק. זהו אינו אישור פורמאלי, אלא חובת היוועצות מחייבת, ומבלי לממשה לא תוכל הועדה לאשר את מינוי יו"ר דירקטוריון הבנק הנבחר.
בשל כל האמור לעיל ובייחוד לנוכח הזיקה המובהקת כאמור בין מר תפוחי לבין שר האוצר המכהן ובשל הוראות החוק, הרי ששר האוצר והמפקח על הבנקים לא יוכלו לייעץ לועדת המניות של הבנק לאשר את מועמדותו של מר תפוחי כיו"ר דירקטוריון הבנק, במידה שהדברים יתגלגלו לידי כך, וועדת המניות למעשה לא תוכל לאשר ולקבל את המלצתם של שר האוצר בשל זיקת מר תפוחי אליו. למעשה, בשל היעדר הכשירות המיוחדת הנדרשת עם התקיימות זיקה זו, לא ניתן יהיה לקיים את שלב ההיוועצות הנחוץ להליך האישור.
הצגת עמדה ברורה כזו מצדכם בדבר העדר האפשרות של מר תפוחי להתמנות ליו"ר דירקטוריון הבנק, תמנע בנסיבות כאלו יצירת מעקף לעבודת הועדות ותיתן תוקף מעשי מחייב לרשימה ומשמעותה. שאם לא כן, בסופו של דבר עלול אדם בעל זיקה פוליטית שאינו בעל כשירות מיוחדת להתמנות כיו"ר הבנק הגדול במדינה.
לחלופין ומבלי לגרוע בכל האמור לעיל, ובהתאם לפרסומים בתקשורת כי הרשות לניירות ערך אמורה להביע עמדתה בשאלה האם הצגת המועמדות של מר תפוחי כלל אפשרית בשלב זה וזאת בהתאם לאמור בחוק החברות, התנועה שומרת לעצמה את הזכות להוסיף כל טענה בעניין זה.