מכתב גלוי לראש הממשלה – יוסי יעלי

מכתב גלוי לראש הממשלה – יוסי יעלי
לכבוד
ראש הממשלה
ח"כ בנימין נתניהו
הנדון: שקיפות הרפורמה בחוק התכנון והבנייה
הרפורמה המתגבשת בחוק התכנון והבנייה היא המשמעותית ביותר שנערכה אי פעם בחוק בתחום זה, וצפויות לה השלכות כלכליות, חברתיות וסביבתיות מרחיקות לכת. החלטות תכנוניות, שיוצרות מציאות חדשה, הינן בלתי הפיכות ומשפיעות על חייהם של האנשים למשך עשרות שנים. תיקונו של חוק כזה, המהווה את אחד החוקים המורכבים ביותר בספר החוקים של ישראל, ראוי שייעשה תוך בחינת כל ההשלכות והשיקולים האפשריים, שכן מחירה של טעות במקרה זה הוא קשה וארוך טווח.

על כן, ראוי היה כי קודם לניסוחו של תזכיר החוק, תוקם וועדה ציבורית אשר תשמע בעלי עניין ובעלי מקצוע מתחומים שונים הקשורים במערכת התכנון והבניה, תמפה את הבעיות העיקריות המאפיינות את המערכת הקיימות ותציע קווים לפתרון, כפי שנעשה במקרים מסוימים בעבר וכפי שמקובל בעולם.
מהלך שכזה לא נעשה. תחת זאת, הושלם תזכיר החוק, אף מבלי שכל חברי וועדת השרים השותפים למהלך ראו אותו והעירו על תוכנו. אמנם הצגת את השקיפות כאחד מעקרונות היסוד של הרפורמה, אולם שקיפות כזו נעדרה לחלוטין מהליך קידום הצעת החוק. הניסיון מלמד כי היכולת להשפיע על תוכנה של הצעת חוק מרגע הנחתה על שולחן הכנסת היא מזערית, ושיקולים פוליטיים הם המנחים חלק נכבד מקבלת ההחלטות באשר לנוסח החוק.
אני קורא לך, ראש הממשלה, לשמור על האינטרס הציבורי של כולנו! עדיין לא מאוחר לתקן את המעוות. ראוי כי עם פרסום תזכיר החוק, הוא יפורסם במלואו לציבור, וייערך הליך של חשיפה והתייעצות, קודם הנחת התזכיר על שולחן הכנסת.
חוץ מזה שהליך הטיפול בהצעת החוק נראה פגום מבחינה מינהלית כאמור לעיל, ברצוני להעיר עוד שתי הערות נוספות על הנושא שהינן בעלות אופי צבורי בעיקר:
1. הצוות שניסח את הצעת החוק עשה זאת על סמך חומר רקע שהוצג לפניו. אם ברצונך לקדם את הנושא במהירות והינך חושש מסחבת הכרוכה בהקמת ועדה ציבורית אז כדאי לחשוף לצבור את חומר הרקע ( תוכן + הרכב הצוות שהכין אותו ) שהונח לפני מנסחי החוק ( שזה בעצם מה שאמורה לעשות הועדה הצבורית ), ואז תוכל לעמוד מול הצבור בצורה מכובדת ולהפריך טיעוני נגד ספונטנים.
2. הימנעות מחשיפת הצעת החוק לפני הדיון בועדת השרים ומחשיפת חומר הרקע, שהיווה בסיס להצעת החוק, יוצרים בציבור את הרושם שההצעה פגומה, אם משום שחומר הרקע פגום ואם משום שההצעה גופה פגומה, ולכן נעשה ניסיון להסתיר את הענין מהצבור ולמנוע דיון צבורי בענין.
בכבוד רב
יוסף יעלי חיפה,