התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר המשפטים ולנשיא המדינה לשלול ולהתנגד באופן ברור לבקשת החנינה של שלמה בניזרי ולא לבטל את המשך עונש המאסר שנגזר על השר לשעבר

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר המשפטים ולנשיא המדינה לשלול ולהתנגד באופן ברור לבקשת החנינה של שלמה בניזרי ולא לבטל את המשך עונש המאסר שנגזר על השר לשעבר
"העבירות בהן הורשע השר לשעבר והכוללות קבלת שוחד, הפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע ושיבוש הליכי משפט הינן עבירות חמורות במיוחד, קל וחומר כשמדובר באיש ציבור בכיר כפי שהיה בעת ביצוע עבירות אלו. בשתי הערכאות שדנו בכך התייחסו השופטים באופן מפורט לעניין זה. "
מכתבה של התנועה לנשיא המדינה ולשר המשפטים לאור הפרסומים בכלי התקשורת כי השר לשעבר מר שלמה בניזרי הגיש בקשת חנינה לשר המשפטים ולנשיא בנוגע למאסר בפועל אותו הוא מרצה כעת. בהתאם לפרסומים, נימק השר לשעבר את בקשת החנינה במספר סיבות שונות, בניהן המצב הכלכלי הקשה שלו ושל משפחתו ואי גילוי רחמים מצד בית המשפט כלפיו, כך לטענתו.התנועה סבורה כי על שר המשפטים ונשיא המדינה לשלול ולהתנגד באופן ברור לבקשת החנינה ולא לבטל את המשך עונש המאסר שנגזר על השר לשעבר, וזאת משורה של טעמים שיפורטו להלן.
ראשית, העבירות בהן הורשע השר לשעבר והכוללות קבלת שוחד, הפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע ושיבוש הליכי משפט הינן עבירות חמורות במיוחד, קל וחומר כשמדובר באיש ציבור בכיר כפי שהיה בעת ביצוע עבירות אלו. בשתי הערכאות שדנו בכך התייחסו השופטים באופן מפורט לעניין זה.
לעניין טענתו של השר לשעבר בדבר אי גילוי רחמים מצד בית המשפט כלפיו מזכירה התנועה כי השופט אדמונד לוי התייחס במפורש לעניין זה, כפי שנאמר וכפי שהדברים מופיעים בפסק הדין שניתן בערעור בבית המשפט העליון.
כלומר, ניתן לראות בפירוש שבית המשפט התייחס לעניין זה, ולאחר ששקלל נסיבות אלו אל מול נסיבות וחומרת העבירות, נקט בעונש הראוי לדעתו. קרי, יתכן וללא התחשבות בנסיבות אלו היה עונשו של השר לשעבר כבד אפילו יותר ולכן אין מקום להתערב בהחלטה עניינית זו.
בעניין טענותיו של השר לשעבר על המצב הכלכלי הקשה שלו ושל משפחתו, התנועה מאמינה כי מלבד העובדה שבית המשפט התייחס בפסק דינו כבר לעניין זה קיימת חובה להימנע מאפלייתם לרעה של אסירים אחרים ביחס לשר לשעבר. הרי ברגעים אלו ממש, נמצאים בבתי הכלא אלפי אסירים שמצבם הכלכלי והמשפחתי זהה ואף נחות מזה של השר לשעבר. גם הם חווים במהלך מאסרם מצוקה כלכלית וירידה מנכסים, ובתוך כך פגיעה קשה במשפחה שנשארה מאחור. אפלייתו לטובה של השר לשעבר הינה בלתי נסבלת, והיות שבתי המשפט בישראל מתייחסים והתייחסו גם במקרה זה לעניינים אלו כאמור, אין כל הצדקה להעניק לעניין זה משקל יתר דווקא במקרה של השר לשעבר. במתן יתרון לשר לשעבר באופן לא מוצדק ולא שוויוני על ידי שר המשפטים ונשיא המדינה תהיה בו כשלעצמו לקעקע את אמון הציבור בשלטון החוק במדינת ישראל. בעניין זה מן הראוי להביא מן הדברים אשר נאמרו במקורותינו "לא תשא פני דל ולא תהדר פני גדול"( ויקרא יט, טו).
לאור כל זאת , קוראת התנועה לשר המשפטים ונשיא המדינה לדחות על הסף כל ניסיון לפטור את השר לשעבר מריצוי יתרת מאסרו. ולא לאפשר פגיעה כה חמורה בשלטון החוק ובערכי המנהל התקין, וכפי שנאמר באופן מפורש על ידי השופט אדמונד לוי בפסק דינו של בית המשפט העליון בעניין עונש המאסר של השר לשעבר: "מול כל אלה ניצבת התופעה של שחיתות גוברת בחברה הישראלית, תופעה שלא פסחה גם על מוסדות השלטון, והשלמה איתה היא כהשלמה עם הסתאבות ואובדן מוחלט של אמון במינהל הציבורי".