התנועה לאיכות השלטון עתרה לבגץ לביטול ההחלטה לממן את הוצאות המשפט של הקצינים שהודחו בעקבות וועדת זיילר ולהשבת הכספים לאוצר המדינה

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבגץ לביטול ההחלטה לממן את הוצאות המשפט של הקצינים שהודחו בעקבות וועדת זיילר ולהשבת הכספים לאוצר המדינה

התנועה באמצעות עוה"ד אליעד שרגא, צרויה מידד- לוזון, מיקה קונר- קרטן ואורי אפלבום מבקשת מבג"צ צווים על תנאי המורים למשטרה ולוועדה לסיוע משפטי של המשטרה לנמק מדוע לא יבטלו החלטתם לממן מכספי ציבור את ההוצאות המשפטיות של נצ"מ בדימוס יורם לוי ורב פקד בדימוס רובי גלבוע בכל הנוגע לחקירתם בועדת זיילר וזאת על אף שהחלטה זו נגועה בחוסר סמכות, בחוסר מידתיות ובחוסר סבירות קיצוני, לאור הממצאים והמסקנות החמורות שגיבשה הועדה ביחס אליהם וכן לנמק מדוע לא ידרשו משני הקצינים להשיב לקופת המדינה את הכספים אותם קיבלו על פי החלטת הועדה לסיוע משפטי לצורך הוצאותיהם המשפטיות על רקע חקירתם בועדת זיילר, מאותה סיבה .
עניינה של העתירה בהחלטתה של משטרת ישראל לממן מכספי ציבור את הוצאותיהם המשפטיות של נצ"מ יורם לוי, ורפ"ק רובי גלבוע, בכל הקשור לחקירתם על ידי ועדת בדיקה לבחינת התנהלות מערכת אכיפת החוק בפרשת האחים פריניאן והשוטר צחי בן-אור, הידועה בשם "ועדת זיילר". מדובר במימון בן עשרות- עד מאות אלפי ₪, אשר הוענק לכל אחד מהשניים בעוד שהם כעולה מדו"ח ועדת זיילר- מעלו באמון שניתן בהם, פעלו בניגוד לאינטרס הציבורי ואף חיבלו בו- והנה בסופו של עניין זוכים לכספי סיוע מאותו הציבור בו פגעו.
חקירתה של ועדה זיילר, התמקדה כזכור בעיקרה בכשלים שונים של משטרת ישראל ופרקליטות מחוז דרום בכל הקשור לפרשת האחים פריניאן. ממצאי הועדה בקשר לנצ"מ לוי ורפ"ק גלבוע היו חמורים ביותר, וכללו קביעות שונות, בין היתר, בדבר עדות שקר, קשרים פסולים עם גורמים עבריינים בכירים, פגיעה במאמצי חקירה ועוד. בעקבות ממצאי ומסקנות הועדה הודחו השניים מן המשטרה. למרות זאת אישרה הועדה לסיוע משפטי של משטרת ישראל השתתפות מלאה וחריגה ביותר בהוצאות שני הקצינים, ולא דרשה מהם להשיב אף לא חלק מן הסכום. התנועה מדגישה כי פעולותיהן הפסולות של הקצינים, אשר מצוינות בדו"ח הועדה, לא נעשו לשם מילוי תפקידם וחרגו במידה קיצונית ממטרותיה של המשטרה. לטענת התנועה לאור מסקנות הועדה, ככל ששולמו הכספים מראש, היה על המשטרה והוועדה לסיוע משפטי שלה לדרוש את השבתם בחזרה לקופת המדינה.
עתירה הוגשה לאחר שבעקבות פניית התנועה התכנסה וועדת הסיוע פעם נוספת – אך חזרה ואישרה את החלטתה למימון הוצאות הקצינים ונמנעה מלדרוש חזרה את הכספים ששולמו.