המרכז לבזבוז הון, או: בעקבות הכסף האבוד , יוסף קלמנוביץ

המרכז לבזבוז הון, או: בעקבות הכסף האבוד , יוסף קלמנוביץ
מחקר מקיף של התנועה לאיכות השלטון חושף כי למעלה משני מיליארד שקלים מתקציב "מרכז ההשקעות" ירדו לטמיון בהשקעות בלתי מוצדקות. המחקר גם חושף טפח מן הכאוס האיום שמאפיין את פעילות המרכז
* יוסף קלמנוביץ סטודנט בקליניקה לאיכות השלטון של התנועה והאוניברסיטה העברית.

יום קיץ לוהט. בפתח הקיוסק נעמד גבר מקריח, קצת ממושקף, מזיע מן הצעידה תחת השמש הקופחת. האיש מקנח את מצחו, שולף מן המקרר פחית משקה צוננת, ומשלם עליה שני שקלים (היה מבצע). בלוטות הטעם שלו כבר מתחילות להזיל ריר. הוא פותח את המכסה, משתהה לרגע, לוגם – ומגלה שלמיץ יש טעם חמוץ ומעופש להחריד. הפחית, עם יתר תכולתה, עפה בקשת לפח האשפה הקרוב. האיש נאנח בהשלמה, יוצא מן הקיוסק, וממשיך בצעידתו.
יום המחרת היה גם הוא לוהט ומחניק. שוב אותו אדם, שוב אותו קיוסק. פחית צוננת. שני שקלים. ריר. לגימה. חמוץ ומעופש. קשת ואשפה. אנחה. וכך בכל יום, שבוע אחר שבוע, הסרט חוזר על עצמו.
ריבונו של עולם, אתם שואלים את עצמכם. האיש הזה לעולם לא לומד לקח? מדוע הוא מתעקש לשלם שוב ושוב על מוצר כל כך חסר ערך? מדוע הוא לא מרווה את צימאונו במשקה אחר, מוצלח וטעים יותר? לא חבל על הכסף? לא חבל על הצמא? קצת תמוה, כל העסק. לא ממש מובן.
עד כאן המשל החביב. הנמשל הוא, למרבה הפלא, הרבה פחות חביב. וגם הרבה, הרבה יותר יקר. לא שני שקלים, אלא שני מיליארד שקלים. אפילו יותר. לא שנה אחת, אלא שנים רבות. לא גבר אלמוני ומקריח שמכלה את כספו לשווא, אלא "המרכז לעידוד השקעות ההון" – שמפזר מזה שנים רבות מאות מיליוני שקלים, שנה אחר שנה, לשווא. על חשבונכם, דרך אגב.
במה דברים אמורים? ממשלת ישראל מזרימה מאות מיליוני שקלים בשנה למרכז ההשקעות דנן. חברות עסקיות פונות למרכז בבקשת סיוע, ומתחייבות בתמורה להקים מפעלים בפריפריה. פקידי המרכז בודקים את בקשות הסיוע, מציבים יעדים (מכסות יצוא, הגדלת התעסוקה וכדומה), ומפזרים את הר המטבעות הענקי בין מגישי הבקשות. הרעיון המקורי היה לפתח בדרך זו את הפריפריה. דא עקא, מחקרים רבים הוכיחו, שוב ושוב, שמרכז ההשקעות נכשל כישלון אסטרטגי, חרוץ ומהדהד בכל תפקידיו.
לאחרונה השלימה התנועה לאיכות השלטון מחקר מקיף אודות עבודת מרכז ההשקעות. במחקר נחשפו ממצאים מקוממים: חוקרי התנועה גילו כי במשך שנים חילק המרכז קרוב לשניים וחצי מיליארד שקלים לחברות שכלל לא עמדו בהתחייבויותיהן. כמעט כל הסכום העצום הזה לא הוחזר מעולם, אלא ירד לטמיון לבלי שוב. כמו האיש שלנו, המקריח, שאהב לבזבז כסף על מוצר פגום – גם מרכז ההשקעות אוהב לבזבז את הכסף על התחייבויות חסרות ערך. פעמים רבות, אגב, חולקו הטבות לכמה מחברות הענק השולטות במשק הישראלי. ללב מתגנב חשש, שמא אין כאן אלא דרך מקורית ונסתרת מן העין להעביר את כספי משלם המיסים לידי הטייקונים הגדולים במשק.
חוקרי התנועה נאלצו לעבור דרך חתחתים ארוכה, עד שעלה בידם לקבץ את הנתונים ולגבש תמונה מלאה. הסיבה לכך היא, בעברית פשוטה, הכאוס המוחלט ששורר במרכז ההשקעות. מאגר הנתונים של המרכז מנוהל בשלומיאליות מדהימה, והוא מלא כרימון בסתירות פנימיות ובפערים בלתי מוסברים. יתירה מזאת: המרכז איננו מפרסם פרוטוקולים של הדיונים וההחלטות, ואף לא קריטריונים ברורים ופומביים למתן ההטבות. סכומי הכסף העצומים מחליפים ידיים במחשכים, מבלי שאדם מן היישוב יוכל לגלות איך, כמה ולמה.
מחקרהּ של התנועה לאיכות השלטון אינו אלא המשך לשורה ארוכה של מחקרים ובדיקות, שהצביעו כולם על כשלים בסיסיים בלתי נסבלים בתפקודו של מרכז ההשקעות. כך, למשל, לפני מספר שנים ביצע מבקר המדינה סקר בין 276 מפעלים שזכו לתקציבים מן המרכז. אותם מפעלים היו צריכים "לשכנע" את המרכז, שההשקעה הכספית בהם היא כדאית. אולם, הסקר הצביע על פער בלתי נסבל בין התחזיות האופטימיות בהן האכילו בעלי המפעלים את פקידי המרכז, לבין המציאות העגומה שהתגלתה בשטח: תפוקת המפעלים, הייצוא, אפילו מספר המועסקים – כל אלו הגיעו בקושי ל-50% מן התחזיות הוורודות.
ואיך אפשר בלי מילה לסיום על ההיגיון הכלכלי המעוות שעומד מאחורי כל העסק. מחקר של בנק ישראל – שפורסם לפני שלושה חודשים – מגלה כי מענקי המרכז אינם תורמים להעלאת רמת ההשקעה והתעסוקה. מחקר נוסף של מכון שלם קובע כי להשקעה הכספית העצומה של המרכז אין השפעה חיובית על שיעור התעסוקה. ביקורת קטלנית חד-משמעית באה מכיוונם של מחקרים נוספים, אשר שמטו לחלוטין את ההיגיון הכלכלי-כביכול העומד מאחורי פעילות המרכז: המחקרים הוכיחו כי הסבסוד הנדיב מוביל לביצוע פרויקטים כלכליים לא-כדאיים. מסתבר גם שההשקעות העצומות מתנקזות בעיקר למפעלי תעשייה המסורתית, אשר קורסים במילא כעבור זמן קצר לנוכח התחרות העולמית.
אגב, עוד לא אמרנו מילה על הבחישה הבלתי-פוסקת של פוליטיקאים ובעלי עניין בתקציב מרכז ההשקעות. זוכרים את כתב האישום נגד אולמרט בנושא מרכז ההשקעות?
יוסף קלמנוביץ'