התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה, סגן שר הבריאות ומנכ"ל משרד ראש הממשלה לבטל את החלטת הממשלה מיום 21.03.10 בעניין בית החולים ברזילי ולשוב ולאשרר את התוכנית המקורית להקמתו של חדר המיון ולהתחיל ולאלתר ביישומה.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה, סגן שר הבריאות ומנכ"ל משרד ראש הממשלה לבטל את החלטת הממשלה מיום 21.03.10 בעניין בית החולים ברזילי ולשוב ולאשרר את התוכנית המקורית להקמתו של חדר המיון ולהתחיל ולאלתר ביישומה.
כן מבקשת התנועה להקפיא את פעילותו של הצוות שהוקם באם לא ישונה הרכבו כך שיכלול נציגות לרופאים או לגורמים מקצועיים אחרים שעמדתם חיונית לקיומו של דיון מושכל בנושא. התנועה מבקשת התייחסות למכתב בהקדם, וזאת על מנת לאפשר לתנועה לשקול את הצורך בצעדים משפטים נוספים .

במכתבה לראש הממשלה, סגן שר הבריאות ומנכ"ל משרד ראש הממשלה מציינת התנועה כי בעקבות הירי על אזור הנגב, לרבות העיר אשקלון, אישרה הממשלה לפני כשלוש וחצי שנים תוכנית למיגון בית החולים ברזילי באשקלון, שכללה בנייתו של חדר מיון ממוגן בקרבת הבניין המרכזי של בית החולים ואכן, התוכנית יצאה לפועל, הושג התקציב הנדרש וננקטו צעדים לקידומה.
לאחר שהתגלו במקום המיועד לבניית חדר המיון קברים עתיקים, הוקפאה התוכנית עד לבירור הנושא. עוד בטרם נבחנה זהות הקבורים שם, הודיעה הרבנות הראשית כי ניתן להתיר את הבנייה, וכי אם יתגלה שמדובר בקברי יהודים, הרי שניתן להעתיקם לחלקה קרובה.
והנה ביום 21.3.10 החליטה הממשלה לאשר הצעה חלופית שהעלה סגן שר הבריאות לפיה, על מנת להימנע מהעתקת הקברים הנ"ל, ללא קשר לזהות המתים, יוקם חדר המיון בשטח המשמש כיום כחניון בית החולים . בד ובבד, החליטה הממשלה על בדיקה חוזרת זהות המתים בקברים במיקום החדש המוצע תוך חודש ימים.
עמדת התנועה למען איכות השלטון בישראל הינה כי החלטה הממשלה הנ"ל הינה בלתי סבירה, בלתי מידתית ויש בה כדי לפגוע קשות באינטרס הציבורי שבעניינו מחייב הקמת חדר המיון לפי התוכנית המקורית, וזאת מכמה טעמים:

א. מעל הכל ולפני הכל, לטענת מומחים רפואיים התוכנית החדשה מגבירה לכאורה את הסיכון לחיי אדם. נטען כי המיקום החדש המוצע להקמת בית החולים רחוק כ-400 מטרים מהבניין המרכזי של בית החולים, מה שיחייב העברת החולים כל אותו מרחק (לצורך בדיקת הדמיה לדוגמא) ויגדיל את הסיכון לחייהם (בין היתר מתנגדים לתוכנית החדשה רופאים וחברי הצוות הרפואי מבית החולים ברזילי וארגון רופאי המדינה של ההסתדרות הרפואית).
ב. זאת ועוד, התוכנית החדשה תאלץ את משרד הבריאות להוסיף סכום של כ-100 מיליון ₪ לתקציב שניתן לתוכנית המקורית. גם מהטעם הזה ניתן ללמוד על חוסר הסבירות של החלטת הממשלה האמורה, בייחוד בראי המציאות לפיה שיקולים תקציביים מחייבים את משרד הבריאות לשקול כל העת את ההסדרים בנוגע לסלי התרופות ותוכניות הרפואה הבסיסית לאזרחים.
ג. על ציר הזמן, התוכנית החדשה תעכב את בנייתו של חדר המיון בעוד 3-5 שנים, כך לפי הערכות מומחים. זאת בראי העובדה כי טרם פורסמו פרטי התוכנית החדשה וטרם פורסם מכרז בנושא.
ד. זאת ועוד, לפי הפרסומים בתקשורת, לפי התוכנית החדשה חדר המיון יוקם על שטח מצומצם יותר מהשטח הקבוע בתוכנית המקורית, ואין בו כדי לענות על הצורך של בית החולים להרחיב את המיון למספר מיטות גדול יותר (כ-50).
ה. ההחלטה הינה בלתי סבירה אף נוכח העובדה כי התקבלה מבלי שהונחה בפני חברי הממשלה, התשתית העובדתית המספקת. החלטת הממשלה נגועה בחוסר סבירות מובנה, במסגרתו מחליטה הממשלה על בדיקת סוגיית הקברים ובד בבד מאשרת את התוכנית החדשה להעתקת מיקומו שנסמכת על תוצאות אותה בדיקה גופה.

עינינו הרואות, החלטת הממשלה הנ"ל נגועה במספר פגמים לכאורה המחייבים את ביטולה.
בעקבות הסערה הציבורית סביב הנושא, החליט ראש הממשלה על הקפאת ההחלטה ועל הקמת צוות ייעודי לבחינת הנושא, בראשותו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה- אומנם צעד מבורך ובכיוון הנכון. חברי הצוות כעולה מדבריו של עוזר סגן שר הבריאות, מר מנחם גשייד (רשת ב', 23.3.10) לפי הפרסומים הינם: מנכ"ל משרד הממשלה, נציג רשות העתיקות, עוזר סגן שר הבריאות ונציג אתרא קדישא.

כלומר בצוות הנ"ל אין נציגות של רופאים ו/או מומחים רפואיים אשר עמדתם בנושא, למיותר לציין, הינה חיונית ביותר לקבלת החלטה מושכלת. הרכב הצוות הנ"ל, ללא כל נציגות של רופאים או מומחים רפואיים או גורמים מקצועיים רלוונטיים אחרים, הינו בלתי סביר- לא יעלה על הדעת כי בדיון בעניין הקמתו של חדר מיון, המערב בתוכו שיקולים של סיכוני חיי אדם, לא ישמע קולם של הגורמים המקצועיים. המדובר הוא בחוסר סבירות קיצוני המאיין לכאורה את הלגיטימציה הציבורית לפעילותו של הצוות.
התנועה למען איכות השלטון בישראל קוראת לצרף לצוות הבדיקה לפחות שני אנשי מקצוע: רופא בכיר שהתמחותו היא בתחום רפואת החירום והטראומה ורופא נוסף כנציג בית החולים ברזילי.
לאור כל זאת מבקשת התנועה לבטל את החלטת הממשלה מיום 21.3.10, לשוב ולאשרר את התוכנית המקורית להקמתו של חדר המיון ולהתחיל ולאלתר ביישומה.

לעניין הצוות שהוקם, מבקשת התנועה להקפיא את פעילותו של הצוות הנ"ל באם לא ישונה הרכבו כך שיכלול נציגות לרופאים או לגורמים מקצועיים אחרים שעמדתם חיונית לקיומו של דיון מושכל בנושא.
התנועה מבקשת התייחסות למכתב בהקדם, וזאת על מנת לאפשר לתנועה לשקול את הצורך בצעדים משפטים נוספים .