על שופטים ועו"דים- עו"ד יוסי חסין

על שופטים ועו"דים- עו"ד יוסי חסין
כבודו ואדוני מתכתשים והעם רואה ושומע את הקולות ונפעם.
שתי קהילות נבחרות מהמעמד הבכיר בחברה, המעורבים כל כך בחיינו והאמונים להיות עבורנו נתיב הצדק , היושר והתרבות, חושפים בפנינו קטנוניות, קנטרנות וחוסר דרך ארץ הדדי. השופטים ועורכי הדין האמורים לזכות בהערכת והערצת הציבור, בזכות מעמדם הרם , מתגלים כבני אדם בשר ודם.
חילופי ההשמצות והעקיצות בין ובתוך שני המחנות ,מעידים שהעימות האישי מצל על חלק לא קטן בהליך המשפטי המקצועי.

עו"ד יוסי חסין הנו חבר הנהלת התנועה

חלומה של אמא יהודייה שבנה ,או בתה ,יהיו עורך דין מצליח או שופט מכובד וירומו מעם, מוכתם בהתנהלות זהה לשל בעלי מקצועות אחרים ופשוטי העם.

מרומם את הנפש להאזין לעו"דים החדשים ביום האסמכה, על הכבוד שהם רוכשים למקצוע ועל שאיפתם לשרת את החברה ולהביא צדק ומזור למקופחים ולנזקקים ,תוך שמירה על החוק וכיבוד

היריבים והעמיתים.

הצהרות מעין אילו נשמעות כמשב רוח רענן, אך מתגלות כדברי סרק בהופעתו הראשונה של העו"ד הטרי בבית המשפט. רדיפת הצדק הופכת לרדיפת ממון והבטחת קריירה. מטרתו המוסוות ,אך המחושבת של העו"ד הנמרץ היא להביס את "עמיתו המלומד" ולהפגין את עליונותו על העו"ד שמנגד. התחרות הופכת להאבקות אחד על אחד, כדי לזכות בהערכה של שולחיהם ולהאדיר את מעמדם בקרב קהילת העו"דים. נושא הדיון המהותי מתגייס לקדם שאיפה זו. אדוני כבר לא משרת את בית המשפט אלא את עצמו.
אם זכית במשפט, הידד למיומנותך ומחמאות לשופט המבין חוק ועניין , אך אם חלילה הפסדת , האשמה בודאי לא בך. האצבע מופנית לשופט. הוא לא היה מוכן ובכלל אינו מבין את החוק. בערעור נחנך אותו. עו"ד אורי קורב ביטא בביקורתו דעה רווחת שרבים מעמיתיו הזדהו איתה.
מנגד מככב כבודו . השופטים בערכאות הנמוכות שמרביתם, אם לא כולם, הגיעו משורות העו"דים (משתנה בערכאות הגבוהות יותר), מביאים לכס המשפט משקעים מעברם. נוטים חסד לעמיתים מאז שעדיין נמצאים איתם בקשרי ידידות ומתעללים באילה שניהלו נגדם עימותים בעבר. האובייקטיביות המוחלטת והדבקות בעשיית צדק , עליהם אמונים השופטים, נותרות להצהרות וציפיות שלא תמיד מממשות את עצמן. הגירסה שהשופט הוא בן אדם החי בתוך עמו, אך בעת מבחן יודע להתעלות ולהתנתק מהשפעות זרות, לא תמיד משכנעת ומניחה את דעתו של אחד הצדדים או נציגיו. אופיו או הופעתו או התנהלותו של מתדיין , בלי קשר לחבותו או חפותו, עשויה או עלולה להטות משפט לכאן או לכאן.
המשרה אכן נושאת תהילה והילה , אך גם מתלווה לה יהירות והתנשאות מעם. כס השופט גבוה מדרגשי המתדיינים וספסלי העו"דים. ראה תקדים השגריר התורכי.
בוז וזלזול בעו"דים אנונימיים וחסרי מעמד, לעומת כבוד ונשיאת פנים לעו"דים ידוענים ומקושרים, אינו חריג ביחסי כבודו ואדוני.
זאת הכללה ואולי הגזמה ואינה משקפת במדויק את המציאות היום יומית בהיכל המשפט. יש גם צדיקים בסדום.
אך אם תפוח אחד רקוב מכתים את כל הסל , או סל תפוחים רקוב מכתים תפוח טרי אחד, זה היינו הך, שכן התדמית הנפוצה של אדוני וכבודו בקרב הציבור הרחב נוטה להסכים עם תמונה עגומה זו.